kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۴۶۹
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۸

افزایش عجیب قیمت جهانی کالاهای اساسی در یک روز

 
 
قیمت جهانی کالاهای اساسی رکورد جدیدی ثبت کرد و قیمت گندم 25 دلار و خوراک دام 10 دلار در یک روز افزایش یافت.
به گزارش خبرگزاری فارس، بازارهای جهانی کالاهای اساسی این روزها تب و تاب زیادی داشته به طوری که گندم در یک روز بیش از 25 دلار افزایش قیمت داشت. قیمت ذرت که عمدتا به عنوان خوراک دام استفاده می‌شود هم با 10 دلار افزایش مواجه شد. 70 درصد هزینه محصولات پروتئینی از گوشت، مرغ و تخم مرغ گرفته تا انواع لبنیات به خوراک دام مربوط است. 
سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد قیمت مواد غذایی در جهان در نخستین ماه سال 2022 افزایش یافت و به بالاترین نرخ در سال 2011 نزدیک شده است. فائو اعلام کرد پیامدهای بحران انرژی، کاهش در دسترس بودن صادرات و سایر محدودیت‌های عرضه، به ویژه کمبود نیروی کار و آب و هوای نامساعد، قیمت‌ها را افزایش داده است.
چندی پیش هم اعلام شد که دو دلیل سبب افزایش قیمت محصولات کشاورزی شده است؛ نخست اینکه با تشدید دوباره بیماری کرونا، کشورها دستورالعمل‌های صادرات و واردات خود را سختگیرانه کردند و مبادلات کالاهای اساسی با مشکلاتی مواجه شد. دوم اینکه کشورهای عمدتا صادرکننده گندم، تامین نیاز اصلی کشورهای خود را در اولویت قرارداده و به دنبال آن صادرات را محدود یا متوقف کرده‌اند.
پیش‌بینی تولید گندم در ایران
درهمین راستا چندی قبل، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره تولید گندم در سال آینده پیش‌بینی کرده بود: تولید گندم در سال آینده به ۱۰ میلیون تن می‌رسد و میزان خرید گندم از کشاورزان هم به شش تا شش و نیم میلیون تن خواهد رسید.
علیرضا مهاجر در پاسخ به اینکه گندم کشاورزان را به چه قیمت خریداری می‌کنید، افزود: قیمت گندم برای سال آینده توسط شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی ۷۵۰۰ تومان تعیین شده است.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه کمیسیون تلفیق نرخ 9500 تومان را برای گندم تعیین کرده است، افزود: کمیسیون تلفیق بر اساس احتمال حذف ارز نرخ 4200 تومانی این قیمت را پیش‌بینی کرده است.  مهاجر افزود: امکان خودکفایی کشور در شکر و پنبه در دولت سیزدهم وجود دارد، اگر تنها 50 هزار هکتار کشت چغندرقند را به کشت پاییزه انتقال دهیم و دو کارخانه تولید شکر در کشور راه‌اندازی کنیم کشور به خودکفایی خواهد رسید. همچنین در مورد پنبه هم باید زنجیره‌های تولید تا تبدیل به پوشاک را تقویت کنیم و با استفاده از بذور اصلاح شده و پر‌تولید امکان خودکفایی در این محصول بسیار راهبردی هم وجود دارد.
وی شیرین سازی آب را راهکار اصلی برای تامین نیاز آبی کشاورزی عنوان کرد و گفت: این کار پرهزینه است اما امیدواریم در آینده  نزدیک با شیرین‌سازی آب دریا بتوانیم آب مورد نیاز بخش کشاورزی را تامین کنیم.