kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۴۱۸
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳
در حضور معاون اول رئیس‌جمهور تصویب شد

عرضه گسترده گوشت قرمز و تأمین نهاده‌های دامی بهمن و اسفند

 
 
 
معاون اول رئیس‌جمهور، برای کنترل افزایش قیمت گوشت، جلسه ستاد تنظیم بازار را شبانه در دفتر وزیر جهاد کشاورزی تشکیل داد که عرضه گسترده گوشت قرمز با قیمت 100 تا 140 هزار تومان و تأمین نهاده‌های دامی بهمن و اسفند مهم‌ترین مصوبات بود.
وزارت جهاد کشاورزی خبر داد: جلسه اضطراری کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی، چهارشنبه شب با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در دفتر سید جواد ساداتی‌نژاد؛ وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد. در این جلسه مصوبات مهمی برای کنترل بازار گوشت که در روزهای اخیر دچار التهاب غیر واقعی شده، بررسی شد.
ممنوعیت و توقف روند صادرات دام زنده، تأمین گسترده نهاده‌های دامی، عرضه گسترده گوشت گوساله و گوسفند به صورت هوشمند و اینترنتی و عرضه گوشت در میادین میوه و تره‌بار و شبکه فروشگاهی از مهمترین تصمیمات گرفته شده در این جلسه بود.
وزارت جهاد کشاورزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بر اساس مصوبات روز چهارشنبه مورخ ۲۰ بهمن ماه در کارگروه تنظیم بازار کالاهای کشاورزی مقرر شد، در ادامه تأمین نهاده‌های دامی در سامانه بازارگاه نهاده دامی بهمن و اسفند ماه، یکجا تا پایان ماه بهمن تأمین و تخصیص داده شود.
در این جلسه مقرر شد، برای آرامش بازار و رفع دغدغه مردم و با توجه به اینکه ذخایر گوشت قرمز به‌اندازه کافی و به وفور وجود دارد، برای تنظیم بازار، عرضه به صورت گسترده از طریق سامانه توزیع هوشمند، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، میادین میوه و تره‌بار و توزیع در سطح شهر انجام شود. براساس آخرین مصوبات کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی، عرضه اینترنتی گوشت منجمد تنظیم بازاری از روز پنجشنبه آغاز شده و قرار است گوشت گرم تنظیم بازاری نیز از امروز شنبه در میادین میوه‌ و تره‌بار توزیع شود.
لازم به ذکر است؛ در توزیع هوشمند، برای حفظ کرامت مردم و ملاحظات کرونایی، تحویل کالا به صورت رایگان درب منزل انجام شود که این روش به سلامت جامعه و جلوگیری از ازدحام در سطح شهر در شرایط بحرانی شیوع کرونا کمک خواهد کرد؛ به همین خاطر محصولات عرضه شده در سامانه بازرگام به صورت فروش با تخفیف ویژه عرضه خواهد شد.
جزئیات قیمت‌های مصوب گوشت
طبق مصوبات جلسه کارگروه تنظیم بازار و کالاهای کشاورزی، از امروز گوشت گوساله مخلوط با قیمت هر کیلوگرم ۹۹ هزار و ۸۰۰ تومان و گوشت بره مخلوط با قیمت هر کیلو ۱۰۵ هزار تومان توسط سامانه بازرگام عرضه خواهد شد.
همچنین گوشت گوساله لاشه با قیمت هر کیلوگرم یک صد هزار تومان، گوشت گوساله گرم بسته‌بندی تنظیم بازار درجه یک هر کیلو ۱۴۰ هزار تومان، گوشت گوساله چرخ کرده تنظیم بازاری درجه یک هر کیلو ۱۲۰ هزار تومان، گوشت گوساله بسته‌بندی هر کیلو ۱۲۰ هزار تومان و گوشت گوسفند گرم لاشه با قیمت ۱۱۶ هزار و ۹۰۰ تومان در میادین میوه و تره‌بار عرضه خواهد شد. طبق این مصوبات، توزیع گوشت در میادین میوه و تره‌بار از امروز شنبه عرضه می‌شود.
با توجه به ذخایر بسیار زیاد و مطمئن گوشت، مردم نگرانی برای تأمین گوشت نداشته باشند و عرضه گسترده گوشت به صورت نامحدود، تا شب عید و ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت و وزارت جهاد کشاورزی با تمام توان برای تنظیم بازار و عرضه محصولات تلاش خواهد کرد.
در این جلسه مقرر شد، نظارت و پایش بازار به صورت جدی و مستمر انجام شود و با هر گونه گرانی ساختگی، احتکار، گران‌فروشی و کم فروشی که باعث اختلال در سفره مردم و ایجاد نگرانی در کشور شود، به شدت توسط تعزیرات و تیم‌های بازرسی برخورد می‌شود و تیم‌های گشت و بازرسی بازار فعال باشند.
وزارت جهاد کشاورزی از مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلفی با شماره تلفن ۱۲۴ تماس بگیرند و تعزیرات آماده برخورد با هرگونه تخلف، احتکار و گران فروشی خواهد بود. در این اطلاعیه از رسانه‌ها درخواست شده است تا با اطلاع‌رسانی درست، از انتشار اخبار نگران‌کننده، غیر موثق و ساختگی که باعث تشویش در جامعه می‌شود، خودداری کنند تا دغدغه‌ای در سفره مردم ایجاد نشود.
تأمین نهاده 2 ماه
همچنین رضازاده؛ مسئول روابط عمومی وزارت جهادکشاورزی گفت: ۹۶۰ هزار تن نهاده بهمن‌ماه به منظور پشتیبانی از تولید و رفع نگرانی‌های دامداران در سامانه بازارگاه بارگذاری و در حال توزیع است. در کارگروه تنظیم بازار محصولات کشاورزی مقرر شده کل نهاده مورد نیاز دامداران در اسفند ماه نیز طبق تأمین ارز تا آخر بهمن در سامانه بازارگاه بارگذاری شود.
وی از توزیع گسترده انواع گوشت قرمز با قیمت مناسب تا ماه مبارک رمضان در سراسر کشور به منظور ثبات و آرامش بازار و رفع نیاز مردم خبر داد و تاکید کرد: هیچ مشکلی در تأمین گوشت در سطح کشور نداریم.
گفتنی است، به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین دماوندی‌نژاد؛ معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه فعالیت واحدهای تولیدی در بخش کشاورزی و لبنیات رو به رشد است از تولید سالانه یک‌میلیون تن در کشور خبر داد.
 او در حاشیه افتتاح پروژه‌های عمرانی به مناسبت دهه فجر در قوچان اظهارداشت: سال گذشته 890 هزار تن تولید گوشت در کشور وجود داشت که امسال این رقم به یک ‌میلیون تن می‌رسد.
معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی افزود: هم‌اکنون بیش از 300 هزار تن جو، 
300 هزار تن ذرت، 60 هزار تن کنجاله سویا و حدود 60 هزار تن سبوس برای دامداری روستایی و عشایری تدارک دیده‌ شده، این حجم در کشور به‌ویژه در سال 1400 بی‌سابقه بوده و این روند ادامه خواهد داشت.