kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۳۹۸
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳

بایدن خطاب به آمریکایی‌ها: از اوکراین خارج شوید همین حالا!

 

رئیس‌جمهور آمریکا که در هفته‌های گذشته روسیه را به برنامه‌ریزی برای حمله به اوکراین متهم کرده بوده بامداد جمعه از شهروندانش کشورش خواست اوکراین را فورا ترک کنند.
در ادامه فضا‌سازی آمریکا علیه روسیه و دمیدن بر آتش بحران اوکراین رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر از شهروندان این کشور خواست که از اوکراین به دلیل احتمال بالای حمله روسیه خارج شوند. «بایدن» در مصاحبه‌ با شبکه خبری «ان بی‌سی» گفت: «شهروندان آمریکا باید همین حالا اوکراین را ترک کنند. اینطور نیست که با یک سازمان تروریستی طرف باشیم. طرف حساب ما یکی از بزرگترین ارتش‌های دنیا است. وضعیت بسیار متفاوتی است و اوضاع ممکن است خیلی سریع به هم بخورد.»
جنگ جهانی
به گزارش فارس مجری «ان‌بی‌سی» در ادامه از بایدن پرسید در چه حالتی او ممکن است برای کمک به تخلیه آمریکایی‌ها به اوکراین نیرو بفرستد؟ که بایدن در پاسخ گفت: «چنین حالتی وجود ندارد. اگر آمریکایی‌ها و روسیه‌‌ای‌ها شروع به شلیک به سمت هم کنند جنگ جهانی اتفاق افتاده است.» جو بایدن در بخش دیگری از این مصاحبه گفت: «اگر [پوتین] آن‌قدر احمق باشد که وارد اوکراین شود آن‌قدر باهوش هست که کاری انجام ندهد که بر شهروندان آمریکا اثر منفی داشته باشد...وزارت خارجه ما در اقدامی جداگانه روز پنجشنبه با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد که در صورت اقدام روسیه در هر منطقه از اوکراین آمریکا قادر به تخلیه شهروندان نخواهد بود.»
اوکراین محاصره شد!
همزمان «نیوزویک» نیز با استناد به آنچه «تصاویر ماهواره‌ای از مرز اوکراین» خوانده مدعی شده که حجم نیروهای نظامی روسی مستقر در مناطق مرزی نزدیک به اوکراین افزایش یافته و محاصره زمینی و دریایی اوکراین تکمیل شده است. به گزارش این هفته نامه آمریکایی، تصاویر جدید ماهواره‌ای نشان دهنده افزایش حضور و استقرار نیروهای روسی در سه جبهه اطراف اوکراین است و این مسئله نگرانی‌ها درباره وقوع یک تهاجم را افزایش می‌دهد. این تصاویر که روز پنجشنبه توسط کمپانی فناوری «ماکسار» مستقر در کلورادو منتشر شده نشان می‌دهد که سربازان و تجهیزات روسی در جبهه‌های این کشور در کریمه، بلاروس و غرب روسیه مستقر شده‌اند. کمپانی «ماکسار» همچنین گزارش داده که استقرار بزرگ سربازان و تجهیزات نظامی و ارتش روسی اخیرا به منطقه آموزشی شرق روسیه به نام «کورسک» رسیده‌اند که ۷۵ مایلی شرق مرز با اوکراین است. همچنین بیش از ۵۵۰ چادر و صدها خودروی زرهی نیز در فرودگاه «اوکتیابرسکویه» بزرگترین شهر شبه جزیره کریمه دیده شده است!