kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۳۹۷
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳

تظاهرات ضدآمریکایی آوارگان افغان در امارات/معترضان: 6 ماه است در اینجا رها شده‌ایم

 

سرویس خارجی-
صدها نفر از کارکنان افغانِ ارتش آمریکا که در افغانستان، به آمریکایی‌ها کمک می‌کردند،
6 ماه است که از سوی این کشور وارد کمپ‌هایی در امارات شده و به حال خود رها شده‌اند. آنها پنجشنبه با برپایی تظاهرات ضدآمریکایی اعلام کردند که 6 ماه است در بلاتکلیفی مطلق به سر می‌برند.
آمریکایی‌ها چه آن زمانی که در افغانستان حضور داشتند و چه زمانی که این کشور را دو دستی تحویل طالبان داده و از آن‌گریختند، مشغول آزار و اذیت و تحقیر مردم مظلوم این کشورند. چند روز پیش بود که روزنامه انگلیسی «گاردین» نوشته بود، آمریکا با مصادره اموال این کشور، مرتکب جنایت علیه بشریت شده چرا که میلیون‌ها نفر از مردم افغانستان از گرسنگی، فقر و بیماری در آستانه مرگ قرار گرفته‌اند. حالا خبر رسیده آمریکایی‌ها آن چند هزار شهروند افغان را هم که در زمان اشغالگری با آنها به شکل مترجم و غیره همکاری می‌کردند، پس از انتقال به کمپ‌هایی در امارات، به حال خود رها کرده‌اند!
خروج از جهنم برای ورود به جهنمی دیگر
ماجرا از روز دوشنبه 25 مرداد امسال و به دنبال سقوط کابل به دست طالبان آغاز شد. تصاویری از لحظات برخاستن یک فروند هواپیمای باری ارتش آمریکا از باند فرودگاه کابل، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد به یکی از نمادهای خروج نظامیان آمریکا از افغانستان تبدیل شد.
در این تصاویر هزاران نفر که بسیاری از آنها به عنوان مترجم و دستیار به نیروهای آمریکایی کمک کرده بودند در کنار هواپیمای نیروی هوایی در حال دویدن بودند. گروهی از آنها نیز به بدنه و چرخ‌های هواپیمای در حال حرکت آویزان شده بودند. دقایقی پس از برخاستن هواپیما از فرودگاه کابل دست‌کم سه نفر از بدنه و چرخ‌های هواپیما سقوط کردند و جان باختند. این انسان‌های نگون بخت درحالی به دلیل نبود جا به بدنه و چرخ‌های هواپیماهای آمریکایی آویزان شده بودند که داخل برخی از هواپیماها برخی از صندلی‌ها را سگ‌های نظامیان آمریکایی اشغال کرده بودند!
تصور بر این بود افغان‌هایی که از جهنم کابل خارج شده‌اند به بهشت آمریکا منتقل خواهند شد اما گزارش‌ها نشان می‌دهد این افراد در کمپ‌های مهاجرین در پایگاه‌های آمریکا در اقصی نقاط جهان بلاتکلیف رها شده‌اند. حالا خبر رسیده که صدها مهاجر افغانی که توسط آمریکا از افغانستان به امارات تخلیه شده‌اند با برپایی تظاهرات ضدآمریکایی خواستار رسیدگی به وضعیت خود شدند آنها می‌گویند که ماه‌هاست در «بی‌سرنوشتی» مطلق به‌سر می‌برند. این مهاجران در یک تجمع اعتراضی در ابوظبی، از بی‌توجهی آمریکا به وضعیت‌شان انتقاد کردند. شمار مهاجران در کمپ‌های ابوظبی بیش از 10 هزار نفر گفته شده است.معترضان از دولت آمریکا خواستند که هرچه زودتر به وضعیت پناهندگی آنها رسیدگی کند. این معترضان دولت بایدن را به برخورد دوگانه با مهاجران در کمپ قطر و امارات متحده عربی متهم می‌کنند. یکی از افسران زن که در دولت پیشین افغانستان کار می‌کرد، می‌گوید که شش ماه است که در بی‌سرنوشتی به سر می‌برد. به گفته او، بارها وعده داده شده است، اما در عمل هیچ پیشرفتی مشاهده نشده است.