kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۲۶۹
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۶

تلاش برای ادامه تولید مستند «بی‌دربار» (اخبار ادبی و هنری)

در نشستی که برای نقد و بررسی مستند «بی دربار» در صداوسیما برگزار شد اهتمام برای تولید این مستند و پخش آن تا پایان سال از رسانه ملی تأکید شد.

به گزارش خبرنگار کیهان، نشست نقد و تحلیل مستند «بی‌دربار» با حضور موسی حقانی استاد تاریخ، محمدحسین نیرومند مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین قرائی مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما در جام‌جم برگزار شد.
نیرومند، مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که یکی از عوامل مهم ساخت مستند «بی‌دربار» بود گفت: حدود یک دهه پیش که من در موسسه‌ای کار می‌کردم نوار گفت‌وگو با تنی چند از کارگزاران رژیم پهلوی به دستم رسید.
وی افزود: از میان ۱۳۴ گفت‌وگو حدود ۵۴ گفت‌وگو را انتخاب کردم و مصاحبه‌هایشان را گوش کردم و بحث‌های مربوط به سال ۵۶ تا ۵۷ را با دقت بیشتر بررسی نمودم، کلید واژه‌های آنها را آرشیو کردم، سپس ۱۰ برنامه ۳۰ دقیقه‌ای از مجموع این گفت‌وگو‌ها را درآوردم، اولین بار بود که روایت‌هایی داشتیم از درون خود این افراد، آقای نقویان می‌خواست اسم مستند را به‌جای بی‌دربار، اعتراف می‌کنم بگذارد.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: از ۳۰۰ دقیقه صوتی که تدوین شد حدود یک‌سوم از طرف آقای نقویان استفاده شد و من می‌خواهم صداوسیما کمک کند آقای نقویان بقیه کار را هم بسازد و ان‌شاءالله در طول امسال از صداوسیما پخش شود.
مهدی نقویان هم در این نشست گفت: مستند «بی‌دربار» تلاش می‌کند پرده از فساد خاندان و درباریان و ایادی پهلوی بردارد. من و همکارانم روی تاریخ معاصر ایران تمرکز و مطالعه داریم و هر سال در دهه مبارک فجر معمولا کاری از ما روی آنتن رسانه ملی می‌رود.
وی افزود: در مجموع «در برابر طوفان» هم که در سال گذشته به پخش رسید از زاویه دیگر تاریخ دوران پهلوی را روایت کردیم امسال زمانی که فایل صوتی برخی از نفرات اصلی رژیم پهلوی را دریافت کردم، مطالبی شنیدم که برای من جالب بود معتقدم وقتی کاری برای من جذاب است حتما برای مخاطب هم جالب و جذاب است.
موسی حقانی استاد تاریخ هم در این نشست گفت: جریان معارض با انقلاب اسلامی سابقه‌ای طولانی در تاریخ نگاری دارد و بخش عمده‌ای از تاریخ انقلاب اسلامی را با تحریف نقل می‌کند.
این استاد تاریخ با تأکید برضرورت روایت جامع و روشن از تاریخ افزود: در این مستند موضوع جداشدن بحرین از ایران به‌خوبی روایت نشد.
حسین قرائی مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما هم در این نشست با‌ اشاره به دوره تحول در صداوسیما گفت: این نخستین دهه فجری است که برنامه در رسانه ملی داریم که به‌صورت ویژه به انقلاب اسلامی می‌پردازد، مستند «بی دربار» کار خوبی است و ما دوست داشتیم که به چنین آثاری بیشتر ضریب می‌دادیم و ان‌شاءالله با حمایت صداوسیما این مستند ادامه داشته باشد.
مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی افزود: روایت مستند از انقلاب اسلامی کم بوده و صداوسیما سعی دارد دراین مدت آثاری را با این مضمون روی آنتن بفرستد «آلزایمر» و برنامه گفت‌وگومحور «سرچشمه» از شبکه پنج سیما جزو همین موارد هستند که این روزها پخش می‌شوند.
در پایان این نشست از دست‌اندرکاران ساخت مستند «بی‌دربار» قدردانی و تجلیل شد.
مجموعه مستند «بی‌دربار» در هفت قسمت ۲۰ تا ۲۵ دقیقه‌ای در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی امسال روی آنتن شبکه یک سیما رفته است.