kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۶۲۵۷
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶

5 ساعت مذاکره بی‌نتیجه بین پوتین و ماکرون؛ هیچ یک از طرفین از مواضع خود کوتاه نیامدند!

 

سرویس خارجی-
مذاکرات 5 ساعته «پوتین» و «ماکرون» در کاخ کرملین بر سر بحران اوکراین به نوشته رسانه‌ها بدون دستیابی به نتیجه مشخصی پایان یافت و دو طرف حاضر نشدند از مواضع خود کوتاه بیایند. در این بین اما ماکرون می‌گوید توانسته از تنش‌ها بکاهد!
رفت و آمدهای دیپلیماتیک بین روسیه و غرب به خاطر شرایط بحرانی اوکراین این روزها به اوج خود رسیده است. محور مذاکرات نیز بر سر ادعای حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین است. پوتین می‌گوید قصدی برای حمله به اوکراین ندارد اما نگرانی‌های امنیتی مسکو در شرق اروپا باید تامین شود و در قدم اول نیز ناتو باید گسترش خود به نزدیکی مرزهای روسیه را متوقف کند. مسئله‌ای که آمریکا و ناتو زیر بار آن نمی‌روند. روز دوشنبه نیز «ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه راهی مسکو شد تا شاید‌اندکی از تنش‌ها بین دو طرف را کم کند. اما ظاهراً مذاکرات پنج ساعته دو طرف بدون دستیابی به نتیجه ملموسی پایان یافته است. پوتین پس از پایان مصاحبه مطبوعاتی اش با ماکرون نیز بدون توجه به وی اقدام به ترک سالن کنفرانس کرد که باز نشانه دیگری از فضای سرد حاکم بر مذاکرات دو طرف است.
گاردین: بی‌نتیجه بود
روزنامه «گاردین» درباره این مذاکرات نوشته: «به نظر می‌رسد مذاکرات رؤسای جمهوری  فرانسه و روسیه در روز دوشنبه که با هدف جلوگیری از حمله روسیه به اوکراین  انجام شد، پیشرفتی نداشته است. ماکرون بعد از مذاکراتی که ۵ ساعت طول کشید هشدار داد دو طرف باید به سرعت برای جلوگیری از خطر تشدید اوضاع همکاری کنند. ماکرون بعد از مذاکره با پوتین در یک نشست خبری با همتای روس خود در کاخ کرملین گفت: اکنون تنش‌ها و خطر بی‌ثباتی اوضاع در حال افزایش است. روسیه و اروپایی‌ها، هیچ یک نمی‌خواهند به ویژه در شرایطی که کشورها گرفتار همه گیری کرونا بوده‌اند، اوضاع بی‌ثبات و آشفته‌ای ایجاد شود. ما باید درباره اقدامات قطعی توافق کنیم». «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در این نشست خبری مشترک اظهار داشت: «ما چندین پیشنهاد برای کاهش تنش و دستیابی به ثبات و صلح در اروپا را مورد بحث قرار‌داده‌ایم.چند روز آینده حیاتی خواهد بود و باید اقداماتی برای کاهش تنش در اطراف اوکراین انجام شود». رئیس‌جمهور فرانسه همچنین گفت که «به پوتین پیشنهاد ضمانت‌های امنیتی ملموس داده است». پوتین نیز در این نشست خبری بدون اشاره به جزییات مذاکرات خود با رئیس‌جمهور فرانسه گفت می‌توان برخی از پیشنهادهای ماکرون را بررسی کرد ولی وی در عین حال سیاست درهای باز ناتو را محکوم کرد و گفت این سیاست فقط منافع آمریکا را تامین می‌کند: «ادعاها درباره رفتار تهاجمی ما علیه اوکراین غیرمنطقی است زیرا این ناتو است که به مرزهای ما نزدیک شده است و نه ما به مرزهای اوکراین».
کرملین: غرب جدی باشد
کاخ کرملین نیز با انتشار بیانیه‌ای بعد از این مذاکرات اعلام کرد مسئله تضمین‌های امنیتی مورد نظر روسیه همچنان باز است اما به‌نظر نمی‌رسد غرب تمایلی برای جدی گرفتن نگرانی‌های امنیتی مسکو داشته باشد. به گزارش ایرنا ماکرون دیروز (سه شنبه) نیز عازم کیف پایتخت اوکراین شد تا در آنجا با «ولادیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین مذاکره‌کند. رئیس‌جمهوری فرانسه گفته قصد دارد در تماس تلفنی پوتین را در جریان گفت‌و‌گوهایش با زلنسکی قرار دهد.
تهدید دوباره بایدن
«اولاف شولتز» صدراعظم آلمان نیز همزمان روز دوشنبه در کاخ سفید با بایدن دیدار کرد و وزیر خارجه او نیز سفری به کیف داشت تا به دولت اوکراین اطمینان دهد که آلمان از این کشور حمایت خواهد کرد. مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا نیز در واشنگتن درباره حفظ تامین گاز اروپا در صورت اقدام روسیه در قطع جریان گاز اروپا مذاکره  کردند.
بایدن روز دوشنبه در حاشیه دیدار با «اولاف شولتس»، صدراعظم آلمان در دفتر بیضی شکل کاخ سفید گفت که آمریکا، آلمان و دیگر متحدان و شرکا برای یافتن راه‌حل‌های دیپلماتیک برای بحران روسیه و اوکراین همکاری می‌کنند و متحدان آمریکا به صراحت اعلام کرده‌اند آماده ادامه گفت‌وگوها با حسن نیت با روسیه هستند.رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه هشدار داد که اگر روسیه تصمیمی برای حمله مجدد به اوکراین بگیرد، ما به شکل مشترک آماده هستیم و همه اعضای ناتو هم آماده هستند تا در صورتی که روسیه حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را نقض کند، عواقب سریع و خطرناکی را بر آن تحمیل کنند، رئیس‌جمهور آمریکا متعهد شد در صورت حمله روسیه به اوکراین، پروژه «نورد استریم ۲» را متوقف کند و گفت: «اگر روسیه حمله کند، یعنی‌تانک‌ها یا نیروهایش دوباره از مرز اوکراین عبور کنند، آنگاه نورد استریم ۲ وجود نخواهد داشت. تمامش می‌کنم»بایدن در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آمریکا می‌تواند پروژه را متوقف کند در حالی که کنترل آن را در دست ندارد، گفت: «به شما قول می‌دهم بتوانیم این کار را انجام دهیم».بایدن از آمریکایی‌هایی که در حال حاضر در داخل اوکراین هستند، خواست از این کشور به دلیل حمله احتمالی روسیه خارج شوند و گفت در این شرایط خروج از اوکراین عاقلانه خواهد بود.