kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۹۶۷
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶

باز‌سازی ورزشگاه آزادی نیاز به ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد

 
 
 
مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در نشست خبری که به مناسبت دهه مبارک فجر برگزار شد، گفت: شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی میراث‌دار پروژه‌های ناتمام زیادی است که سعی داریم برحسب اولویت‌ها به اتمام برسانیم.
علیرضا عاصم یوسفی در نشست خبری که دیروز در محل وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، اظهار کرد: ۲۱۱ پروژه ملی و استانی آماده افتتاح است که شامل ۵۹ پروژه شهری و ۱۵۲ روستایی، ۳۴ سالن ورزشی، ۱۲ زمین فوتبال چمن مصنوعی بزرگ، ۱۴۰ زمین مینی فوتبال، ۵ استخر سرپوشیده، ۱۸ اماکن ورزشی، ۲۰۱ فضای روباز و... است که در مجموع ۲۲۶ پروژه با اعتبار ۶۲۲ میلیارد تومان به اماکن و چرخه ورزش اضافه خواهد شد که تا پایان سال جاری به ۶۲۱ پروژه خواهد رسید.
یوسفی همچنین درخصوص برخی ایرادات وارده به آزادی از سوی AFC، گفت: هنوز از ‌ای اف سی در این خصوص نامه مکتوبی دریافت نکردیم، بیش از ۵۰ سال است از بهره‌برداری مجموعه ورزشی آزادی می‌گذرد. در حالت کلی آزادی فرسوده است و ایراداتی هم دارد و طبق برآورد هزینه‌ای که داشته‌ایم برای باز‌سازی و ترمیم اساسی کل مجموعه آزادی نیاز به 700 میلیارد تومان بودجه داریم اما در ۴ ماه گذشته به سمت اصلاح رفتیم، مثلا سالن ۱۲ هزار نفری که سقف آن آب می‌داد را اصلاح کردیم. ۶۰ میلیارد تومان برآورد هزینه شده بود که به صورت رایگان ظرف ۲۵ روز سقف را آماده کردیم که برای مسابقات کشتی نظامیان جهان هم مورد استفاده قرار گرفت.
یوسفی همچنین درباره اینکه برخی تیم‌های فوتبال مانند فجر، نساجی و... نگرانی‌هایی درباره عدم زمین مناسب دارند، گفت: ما در ۴-۵ ماهی که مستقر شدیم پروژه‌های بالای ۶۵ درصد را روی مدار آوردیم. استادیوم‌هایی قبلا ساخته شده و شاید در آن منطقه مورد نیاز نبوده، اینها میراثی هستند که به ما رسیده و اگر این پروژه‌ها به سرانجام نرسد مستهلک می‌شوند و از بین می‌روند. برخی هم مطالبه تکمیل پروژه دارند، سفرهای استانی که وزیر و معاونان رفته‌اند این مطالبات بوده، نمی‌توانیم آنها را رها کنیم و سراغ ۵ ورزشگاه برویم. یوسفی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه چند رئیس‌وعده تجمیع فدراسیون‌ها را داده‌اند مانند وعده‌ای که در باشگاه انقلاب داده شد و شما هم وعده ساخت برج در آزادی داده‌اید، خاطرنشان کرد: برای احداث و ایجاد یک ساختمان نیاز به زیرساخت است. مجموعه انقلاب برای آستان قدس است و بخش اعیانی آن برای ماست. آن فردی که می‌خواست این کار را انجام دهد نمی‌دانم چه شرایطی مد نظرش بوده و نمی‌خواهم کسی را نقد ‌کنم اما مجموعه آزادی کامل برای وزارت ورزش و شرکت توسعه است. اینکه می‌خواهیم برج فدراسیون‌ها را احداث کنیم این طور نیست که آنها مستاجر ما شوند و بدهی‌ها تکرار شود بلکه کارشناسی پیش می‌رویم. با برخی فدراسیون‌ها صحبت کردم. برای احداث هزارمتر ساختمان، یک فدراسیون حدود ۱۰-۱۵ میلیارد نیاز دارد اما در برج فدراسیون‌ها می‌توانند با فضای مشاعی با ۷ میلیارد تومان وارد شوند.
مدیرعامل شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی درباره اینکه چرا استقلال و پرسپولیس باید هزینه تبلیغات را بپردازند و این پولها کجا هزینه می‌شود، گفت: ورزشگاه آزادی حدود ۷۰۰ میلیارد اعتبار نیاز دارد تا به وضعیت مطلوب برسد. تیم‌ها قرار نیست برای هر بازی یک میلیارد بدهند، هزینه هر بازی ۲۳۹ میلیون است و آن یک میلیارد برای توافق بین تیم‌ها، سازمان لیگ، شرکت توسعه که مقرر شد، تعیین شده است. هزینه آزادی برای یک بازی‌ لیگ ۱۰ میلیارد است و رقمی که برای ۳۰ بازی جذب شده ۳۰۰ میلیارد است آنجا بود که ما گفتیم استقلال و پرسپولیس باید این هزینه‌ها را جذب کنند. سازمان لیگ هم متضرر نشده و عددی که برمی‌دارد بیشتر از قبل است. ۱۰ درصد این مبالغ را شرکت توسعه برمی‌دارد که برای نگهداری آزادی و توسعه ورزش خواهد بود.