رئیس سازمان حفظ نباتات کشور:
سامانه تأیید سلامت محصولات کشاورزی از اسفند راهاندازی میشود
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: سامانه سماک از اسفندماه راهاندازی میشود و هیچ محصول تولیدی و صادراتی بدون تأییدیه سامانه سماک امکان عرضه و صادرات نخواهد
داشت.
به گزارش خبرگزاری فارس، شاهپور علایی مقدم در نشست خبری به مناسبت دهه فجر اعلام کرد: صادرات فلفل به روسیه همچنان متوقف شده و قرار است از 17 بهمن تیمی از روسیه به کشور بیاید و پس از بررسی و راستیآزمایی گلخانههای تولید این محصول، صادرات از سر گرفته
شود.
وی، دلیل برگشت خوردن فلفلهای صادراتی به روسیه را ثبت نشدن چهار نوع سم در این کشور عنوان کرد و گفت: محصولات فلفل صادراتی همه سالم هستند و هیچگونه باقیمانده سم ندارند.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور درباره صادرات کیوی به هند گفت: در جلسه وبیناری که هفته گذشته با سازمان حفظ نباتات هند داشتیم، توافق شد اطلاعات سه سال گذشته را به آنها بدهیم و در 72 صفحه به این کشور ارسال شد و آنها میخواهند همه اطلاعات آماری زمینهایی که کیوی در آن پرورش مییابد را داشته باشند و امیدواری است پس از رفع ابهامات، صادرات کیوی به این کشور ادامه یابد. ما 180 هزار تن صادرات کیوی داریم که سهم هند 32 هزار تن است. علایی مقدم از راهاندازی سامانه سماک (سامانه تایید سلامت محصولات کشاورزی) هم خبر داد و افزود: از اسفندماه این سامانه راهاندازی میشود و هیچ محصول تولیدی و صادراتی از جمله سبزی و صیفی و دیگر تولیدات کشاورزی بدون ثبت در سامانه سماک امکان عرضه و صادرات نخواهد داشت. او درباره نحوه کارکرد این سامانه توضیح داد و گفت: همه اطلاعات تولیدکنندگان محصولات تولیدی آنها از مزرعه تا رسیدن به سر سفره در این سامانه مشخص است و گواهی بهداشتی هم براساس آن صادر خواهد شد. از دیروز به همه استانهای کشور ابلاغ شد که خرید سموم با نسخ کلینیکهای گیاهپزشکی انجام شود. این ایرادی که در سالهای گذشته به علت عدم نظارت سازمان نظام پزشکی ایجاد شده است. تعداد کلینیکهای گیاهپزشکی یکدهم سمفروشیها
است.