kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۷۶۷
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰
فاطمی امین:

وزارت صمت مسئولیت کیفیت خودرو را می‌پذیرد

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: گلایه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه کیفیت خودرو بجاست و ما به‌عنوان وزارت صمت این مسئولیت را می‌پذیریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدرضا فاطمی امین در گفت‌و‌گوی ویژه خبری سیما با اعلام اینکه سند راهبردی خودرو به‌صورت زمان‌بندی تهیه شده است، تصریح کرد: گلایه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه کیفیت خودرو بجاست و ما به‌عنوان وزارت صمت این مسئولیت را می‌پذیریم.
وی درباره کیفیت خودرو‌ها اضافه کرد: در این زمینه در سطح دولت و قطعه‌سازان و خودروسازان باید کار کنیم و دو ماه است پیش‌نویس برنامه راهبردی خودرو تهیه شده است و منتظر دریافت نظر‌ها برای نهایی کردن آن هستیم. یکی از کار‌ها که باید در سطح دولت برای صنعت خودرو انجام شود، نظارت و شفافیت است.
 وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: 70 درصد کیفیت خودرو به قطعه و 30 درصد به مونتاژ و تولید نهایی بستگی دارد اما اگر خودروساز به‌موقع پول ندهد، قطعه‌ساز نیز به‌دلیل زیان، کیفیت قطعات را کاهش می‌دهد و خودروساز نیز، چون نمی‌تواند خط تولید را متوقف کند، همان قطعه بی‌کیفیت را استفاده می‌کند.
فاطمی امین با بیان اینکه حدود 15 سال است مفهوم رده‌بندی در صنعت خودرو‌سازی مطرح شده است، خاطرنشان کرد: یک خودروساز با 800 قطعه‌ساز روبه‌رو است که اگر یک قطعه بی‌کیفیت باشد چند بخش خودرو دچار مشکل می‌شود اما با ایجاد چند مجموعه که قسمت‌های مختلف خودرو را با قطعات قطعه‌سازان مونتاژ می‌کنند می‌توان با افزایش کیفیت خودرو قیمت آن را کاهش داد و تحقیق و توسعه را توزیع کرد. ضمن اینکه سازمان استاندارد برای شماره‌گذاری خودرو‌ها ضوابطی را برای خودروسازان قرارداد که آنها پذیرفتند و تعهد دادند.
عبورصادرات غیرنفتی از 40میلیارد دلار
وزیر صمت در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ابتدای بهمن ماه میزان صادرات غیرنفتی کشور از ۴۰ میلیارد دلار عبور کرده است، گفت: برآورد ما ۴۵ میلیارد دلار صادرات تا پایان سال است.
فاطمی امین افزود: در چند ماه اخیر شش مرکز تجاری جدید در کشور‌های دیگر از جمله ارمنستان و ترکیه ایجاد کرده‌ایم و دو پایانه صادراتی کشور که چالش‌هایی مانند صادرات فلفل دلمه‌ای به روسیه را حل می‌کند، فعال شده است. در این پایانه‌ها مسئله کیفیت و آزمایش محصول‌های صادراتی ساماندهی می‌شود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: شش رایزن اقتصادی داشتیم که در چند ماه اخیر چهار رایزن اضافه شده است. همچنین صادرات فنی و مهندسی نیز از 700 میلیون دلار در سال گذشته به یک میلیارد و 800 میلیون دلار افزایش یافته و بازگشت ارز هشت درصد بیشتر شده است. ضمن اینکه از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم 650 مورد تهاتر انجام و رویه‌های واردات در برابر صادرات به‌شدت تقویت شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید به اینکه در برنامه‌ریزی باید طراحی به اجرا متصل شود، اضافه کرد: به‌عنوان نمونه هیچ‌کس با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان مخالف نیست، اما سازوکاری که این کار را اجرایی کند، طراحی نشده است.