kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۷۲۶
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱

تصویب سقف بودجه 50 هزار میلیارد تومانی سال آینده شهرداری تهران در شورای شهر

سقف بودجه شهرداری تهران با 50 هزار میلیارد تومان در شورای شهر تهران پس از صحبت‌های علیرضا زاکانی و اعلام نظر اعضای شورای شهر تصویب شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس‌شورای شهر تهران در جلسه دیروز شورا درباره موضوع بودجه شهرداری اظهار داشت: باید بودجه‌ریزی به نحوی باشد که امکان تحقق آن وجود داشته باشد.
مهدی چمران با اشاره به موضوع مسکن گفت: حدود 40 درصد از مردم تهران اجاره‌نشین هستند و باید 50 درصد درآمدشان را صرف اجاره‌بهای مسکن کنند و اگر بتوانیم به آنها در این زمینه کمک کنیم کار بزرگی انجام داده‌ایم. تشویق و ترغیب مردم برای ساخت و ساز و ارائه تسهیلات برای نو‌سازی بسیار حائز اهمیت است و باید کاری کنیم که قفل ساخت و ساز باز شود و تحرکی در این زمینه رخ دهد و مطمئنم اگر با نیت خالص پیش رویم موفق خواهیم شد.
اراده جدی دولت و شهرداری تهران
در ایجاد رونق ساخت و ساز
شهردار تهران هم در صحن شورای شهر و در جریان بررسی لایحه بودجه سال 1401 شهرداری تهران، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه در بخش منابع و درآمدها اظهار داشت: میزان رشد بودجه دولت حدود 46 تا 47 درصد است و ما هم در شهرداری نسبت به بودجه 37 هزار میلیاردی سال جاری 51 درصد رشد را برای بودجه لحاظ کردیم و این بودجه متناسب با رشد بودجه دولت است.
علیرضا زاکانی با بیان اینکه در دولت و شهرداری سابق، اراده برای رونق ساخت و ساز نبوده است، گفت:‌ اکنون این اراده ایجاد شده و مهمترین بخش ماجرا شکل گرفته است تا ان‌شاءالله بتوانیم در مسیر خوبی گام‌های بلند برداریم.
آغاز عرضه املاک شهرداری در بورس
زاکانی افزود: فردا (چهارشنبه) برای اولین گام عرضه ملک شهرداری در بورس انجام می‌گیرد و برنامه‌های خوبی در این راستا انجام خواهد گرفت. همچنین در مجموعه شهر تهران برای موضوع بافت فرسوده تفاهمی با دولت خواهیم کرد که هم برای بافت فرسوده و هم ۴۵۰۰ هکتار فضای فریز شده اقداماتی صورت گیرد، ما می‌خواهیم شهرداری مانع نباشد و در کنار آن شهرداری و شورا اقبال دارد که زمینه ساخت‌وساز را فراهم کند که مورد تاکید رهبر انقلاب است. وی ادامه داد: در حوزه حمل‌ونقل نیز رشد بودجه را برای موارد بر زمین مانده مانند ۶۳۰ واگن دنبال می‌کنیم و در بخش اتوبوس نیز تلاش می‌کنیم قدرالسهم خودمان را از دولت کسب و در پنج هزار دستگاه اتوبوس این قدرالسهم را لحاظ کنیم.
شهردار تهران با بیان اینکه تلاش می‌کنیم با ایده‌های خلاقانه هم امکان فراهم شود و هم ظرفیت‌های خودمان را بهینه کنیم، اظهار کرد: فردا (چهارشنبه) دو ملک را برای عرضه در بورس به عنوان اولین گام ارائه می‌کنیم؛ همچنین در حوزه صرفه‌جویی نیز اقدام می‌کنیم و ۳۰ درصد صرفه‌جویی را از طریق ابزارهای نوین مالی خواهیم داشت.
برداشتن قفل ساخت‌وساز سخت نیست
 زاکانی در ادامه درباره صدور پروانه‌های ساختمانی گفت: در حوزه ساخت‌وساز زمانی
۳۲ هزار پروانه صادر می‌شد و در سال ۹۸ این میزان به ۸ تا ۹ هزار پروانه رسید؛ از سال ۹۱ تا ۹۸ طبق طرح تفصیلی تفاهمی مبتنی بر اضافه بنا ایجاد شد که این مسئله کمبود ساخت‌وساز و میزان تقاضا در آن را جبران می‌کرد از سال ۹۸ به بعد این بخش را حذف و منطبق بر طرح تفصیلی رقم زدند و سقوط جدی در بحث تعداد پروانه‌ها انجام شده و پروانه‌ها به عدد ۴۲۰۰ رسیده است؛ ما با لوایحی که دنبال کردیم، سعی کردیم این معادله را تغییر و به معادله سابق برگردانیم. وی با بیان اینکه کار سختی نیست که قفل ساخت‌وساز را برداریم، گفت: در گذشته 
۷ تا ۱۰ ماه زمان صدور پروانه بود و ما آن را به زیر ۲ ماه می‌رسانیم که این مشوقی برای سرمایه‌گذاری است؛ در حال یک‌سری تفاهمات با دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر هستیم، مثلاً با بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و نهادهای انقلابی مذاکرات خود را آغاز کرده‌ایم تا آنها به میدان عمل بیایند و موانع را برای آنها برمی‌داریم.
پس از بررسی لایحه بودجه سال 1401 شهرداری تهران و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه بخش منابع و درآمدها و صحبت‌های زاکانی، اعضای شورای شهر نظراتشان را به صورت موافق و مخالف مطرح کردند و با پیشنهاد حبیب کاشانی برای بودجه 1401 شهرداری تهران سقف 50 هزار میلیارد تومان را مطرح و به رای گذاشته شد. سرانجام با 17 رای موافق سقف بودجه شهرداری با 50 هزار میلیارد تومان در شورای شهر تهران تصویب شد.
گفتنی است، لایحه بودجه پیشنهادی که از سوی علیرضا زاکانی به شورای شهر ارائه شده بود بیش از 56 هزار میلیارد تومان بود.