kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۶۸۷
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱

ضربه سخت اطلاعاتی به صهیونیست‌ها؛ 15 شبکه جاسوسی اسرائیل در لبنان متلاشی شد

 
 
دایره اطلاعات سازمان امنیت داخلی لبنان از کشف و انهدام ۱۵ شبکه جاسوسی سازمان موساد (سازمان اطلاعات خارجی رژیم آپارتاید اسرائیل) خبر داد.
در پی بزرگترین عملیات امنیتی سازمان امنیت ملی لبنان که از سال ۲۰۰۹ به این سو بی‌سابقه ذکر شده، ۱۵ شبکه جاسوسی سازمان تروریستی موساد در مناطق مختلف لبنان (از جنوب لبنان تا داخل خاک سوریه) کشف و منهدم شدند. هر کدام از این گروه‌های جاسوسی منفک از یکدیگر عمل می‌کردند و کارویژه جدایی داشتند.
خبرگزاری فارس در این باره نوشته، اداره اطلاعات سازمان امنیت داخلی از چهار هفته پیش در هماهنگی با دادستانی لبنان و مقامات امنیتی عملیات بازداشت این عوامل موساد را در خفای کامل آغاز کرده بود و زمانی که بستگان بازداشت شدگان برای سؤال درخصوص چرایی بازداشتشان مراجعه می‌کردند، به آنها گفته می‌شد که به دلیل مواد مخدر یا کلاهبرداری دستگیر شده‌اند.
طبق گزارش رسانه‌های لبنانی عملیات از آن‌جا آغاز شد که پنج هفته پیش یک افسر ویژه اطلاعاتی از تحرکات امنیتی خبر داد و زمانی که افراد مظنون تحت نظر قرار گرفتند، مشخص شد که آنها با صهیونیست‌ها در ارتباط‌ هستند. پس از آن عملیات آغاز شد و در طول چهار هفته ده‌ها جاسوس با رده‌های مختلف بازداشت شدند که برخی از آنها به طور مستقیم با موساد و برخی دیگر از طریق واسطه و حتی بدون اینکه خود خبر داشته باشند با این سازمان تروریستی در ارتباط بودند.
این جاسوسان مأمور بودند تا درخصوص مراکز متعلق به مقاومت و حزب‌الله و همچنین گروه‌های فلسطینی مستقر در خاک لبنان به خصوص حماس اطلاعات جمع‌آوری کنند. تحقیقات از افراد بازداشتی، حقایق قابل توجهی دیگری را نیز آشکار کرده است؛ از جمله اینکه این شبکه‌های جاسوسی تا دایره اطلاعات سازمان امنیت ملی نیز نفوذ کرده و به برخی مقامات این سازمان نیز به شدت نزدیک شده بودند تا اطلاعات مراکز و افسران این بخش امنیتی را جمع‌آوری کنند.
برخی از این شبکه‌های جاسوسی همچنین تلاش داشته‌اند تا در میان نیروهای حزب‌الله لبنان نیز رسوخ کرده و اقدام به جمع‌آوری اطلاعات در سوریه کنند که نیروهای امنیتی حزب‌الله جاسوسی را که ادعا می‌کرده واسطه این گروه مقاومت با سازمان ملل بوده و اقدام به آمارگیری، نظرسنجی و پژوهش در سوریه می‌کرده را بازداشت کرده‌اند.
یک جاسوس نیز در دمشق طی هماهنگی میان دایره امنیتی حزب‌الله با سازمان اطلاعات سوریه بازداشت شده و طی بازجویی‌ها اعتراف کرده که در حال رصد اماکن نظامی، مدنی و تجاری بوده و از ساختمان‌ها و خیابان‌های دمشق نقشه‌برداری می‌کرده است. او ادعا کرده که از ارتباط خود با موساد اطلاعی نداشت.
همچنین صهیونیست‌ها تلاش کرده بودند تا در میان سازمان‌ها و گروه‌های غیر‌دولتی نفوذ کرده و آنها برای جمع‌آوری اطلاعاتی درخصوص اوضاع سیاسی و اجتماعی و همچنین ساختمان‌ها و منازل منطقه الضاحیه در جنوب بیروت، به خدمت خود بگمارند. این جاسوسان همچنین مأمور به جمع‌آوری اطلاعات روتین از مراکز و اعضای حزب‌الله و برخی مراکز ارتش و ارتباط شخصی میان افراد و مقامات حزب‌الله بودند.
گفتنی است، سازمان اطلاعات و عملیات ویژه (موساد) نامِ سازمان اطلاعات خارجی رژیم آپارتاید اسرائیل است. این سازمان در اول آوریل سال ۱۹۵۱ (فروردین 1330) تشکیل شد. گفته می‌شود که این سازمان اطلاعاتی-تروریستی دارای ۸ بخش اصلی ‌است: بخش جمع‌آوری اطلاعات، بخش همکاری و اقدام سیاسی، بخش عملیات ویژه، بخش تبلیغات و ضد تبلیغات، بخش تحقیقات، بخش تکنولوژی و کیدون (سرنیزه) که مسئول ترورهاست.
استعفای چهارمین مأمور ارشد موساد
خبر دیگر آن‌که رسانه‌های رژیم صهیونیستی گزارش کردند که یکی از فرماندهان واحد عملیات ویژه موساد که نامی از وی برده نشده است، استعفا کرده است. او چهارمین مأمور ارشد موساد محسوب می‌شود که با گذشت هفت ماه از انتصاب «دیوید بارنیا» به‌عنوان مدیر سازمان جاسوسی موساد در ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد و تیر سال جاری شمسی) از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.