kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۳۷۷
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹

اخبار ویژه

 

وال‌استریت ژورنال: صادرات نفت ایران 40 درصد افزایش یافت
گسترش توافقات و قراردادهای کشورهای دیگر در چند ماه اخیر، به ایران کمک می‌کند تا تحریم‌ها را دور بزند.
روزنامه وال‌استریت ژورنال با تأکید بر اهمیت توافقات چند ماه اخیر، در عبور ایران از تحریم‌ها نوشت: مدتی است مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی بر سر احیای توافق هسته‌‌‌ای سال ۲۰۱۵ ادامه دارد و همزمان، تهران تلاش می‌‌‌کند بر گستره روابط خود با چین، روسیه و دیگر کشورها بیفزاید و این اقدام با هدف دور زدن تحریم‌های آمریکا انجام می‌شود.
اخیراً وزیر خارجه ایران با همتای چینی خود درباره به اجرا گذاشتن توافق همکاری گسترده اقتصادی و امنیتی بین دو کشور که اوایل سال پیش در تهران به امضا رسید گفت‌وگو کرد.
پس از آنکه ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های سختگیرانه علیه ایران اعمال کرد، چین به عاملی برای مهار تحریم‌ها تبدیل شد. سال پیش چین به طور متوسط روزانه ۵۹۰‌هزار بشکه نفت از ایران وارد کرد و این بالاترین میزان از زمانی است که تحریم‌های آمریکا بار دیگر بر ایران اعمال شده است.
همچنین با سفر رئیس‌جمهور ایران به روسیه، انتظار می‌‌‌رود توافقنامه‌‌‌
۲۰ ساله برای همکاری‌های تجاری و نظامی عملی شود.
سال گذشته چند ماه مذاکره بر سر احیای توافق هسته‌‌‌ای به نتیجه نرسید و از چند هفته پیش دور جدید مذاکرات آغاز شده است. هدف این مذاکرات رسیدن به راه‌حل بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است.
بنا به گفته دیپلمات‌های غربی، تیم جدید مذاکره‌کننده ایران بر شرایطی که با تحقق آنها ایران به توافق هسته‌‌‌ای بازخواهد گشت افزوده است. به گفته این دیپلمات‌‌‌ها، در حالی که توانمندی‌‌‌های هسته‌‌‌ای ایران در حال افزایش است، مذاکرات صرفا بر سر مسائل اصلی که در دوره قبل مذاکرات مطرح بود در جریان است.
نکته دیگر این است که ایران در حال انعقاد قرارداد با چند کشور آسیایی و غیر‌آسیایی برای سوآپ نفت و گاز خود با کالاهایی است که به آنها نیاز دارد و مقامات ایران می‌‌‌گویند اجرا شدن این قراردادها به این کشور کمک می‌کند تحریم‌های آمریکا را دور بزند. اخیرا ایران با سریلانکا به توافقی رسید که طبق آن، این کشور آسیایی پول نفت دریافت شده از ایران را با تحویل چای و برخی دیگر کالاها تسویه می‌کند. دو ماه پیش ایران با پاکستان به توافقی مشابه رسید که طبق آن پاکستان در ازای گازی که از ایران دریافت می‌‌‌کند برنج به این کشور تحویل می‌‌‌دهد. مقامات ایران همچنین گفته‌‌‌اند با شرکت‌های ترکیه‌ای به توافق رسیده‌اند تا در ازای صادرات نفت و گاز به ترکیه، این شرکت‌ها در ایران مسکن بسازند.
رئیسی، برخلاف روحانی که دولت‌اش مایل بود زمینه سرمایه‌گذاری کشورهای غربی در ایران را فراهم کند گفته است که تمایل دارد با کشورهای غیر‌غربی رابطه برقرار کند و به کشورهایی نظیر چین و روسیه به عنوان شرکای بلندمدت برای فروش نفت و خرید سلاح نگاه می‌کند.
به نظر می‌رسد تلاش‌های اخیر ایران سبب شده درآمد ارزی بیشتری به این کشور وارد شود.
بنا به گزارش ارائه شده از سوی گمرک ایران، در ۸ ماه منتهی به ماه نوامبر ارزش کالاهایی که از مرزهای این کشور عبور کرده به ۳۳‌میلیارد دلار رسیده که رشد ۴۵‌درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌‌‌دهد. یکی از سخنگوهای وزارت خارجه آمریکا بدون آنکه درباره توافق‌های تجاری اخیر ایران نظر بدهد گفت: «آمریکا در حال اعمال تحریم علیه این کشور است. ما قطعا با تلاش‌‌‌هایی که برای دور زدن تحریم‌ها انجام می‌شود مقابله خواهیم کرد.»
موضوع بعدی این است که با توجه به رشد قیمت جهانی نفت، چین در حال افزودن بر واردات نفت ارزان ایران است. چند روز پیش آقای رئیسی گفت صادرات نفت ایران از ماه آگوست یعنی زمانی که او به ریاست جمهوری رسیده ۴۰‌درصد افزایش یافته و این رشد با تخمین‌های منابع مستقل سازگار است.

خاک بر سری اروپا و طلبکاری سایت حق‌العمل کار
«در حالی که اصولگرایان، دولت ایران را از صادرات گاز به اروپا و رقابت با روس‌ها بازداشته و می‌دارند؛ آمریکا با قطر برای تامین گاز اروپا و جایگزینی آن با روسیه وارد مذاکرات جدی شد»!
این تحلیل، شاهکار «انتخاب» است. سایت کاسبکار و غربگرا می‌نویسد: «درحالیکه رسانه‌های اصولگرا از لزوم کنار کشیدن ایران از رقابت با روسیه و عدم توانایی ایران در صادرات گاز به اروپا سخن می‌گویند، آمریکا در حال مذاکره با قطر است تا در صورت قطع صادرات گاز روسیه به اروپا، گاز اروپا از طریق منابع این کشور تامین شود.
ایالات متحده در حال مذاکره با قطر و سایر صادرکنندگان بزرگ گاز است تا اقدامات اضطراری را در صورت اختلال در عرضه گاز به اروپا با توجه به حمله احتمالی روسیه به اوکراین برنامه‌ریزی کند.
این ماجرا نگرانی‌ها را افزایش داده است که درگیری روسیه با اوکراین ممکن است به عرضه گاز ضربه بزند، آن هم در زمانی که اروپا با قیمت‌های بی‌سابقه مواجه است. با این حال، مقامات هشدار دادند که هیچ «عصای جادویی» برای حل کمبود احتمالی گاز قاره اروپا که در حال حاضر در چنگال بحران انرژی است وجود ندارد.
فاتح بیرول، رئیس‌آژانس بین‌المللی انرژی، هفته گذشته گفت که روسیه در زمان تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، عرضه گاز به اروپا را متوقف می‌کند.
این نگرانی وجود دارد که درگیری می‌تواند منجر به کاهش بیشتر عرضه گاز به اروپا شود که با افزایش قیمت گاز با بحران رو به رشد هزینه زندگی مواجه است.
این در حالی است که رسانه‌های اصولگرای حامی دولت سیزدهم می‌گویند ایران نباید با روسیه بر سر صادرات گاز به اروپا رقابت کند و معتقدند تهران باید خود را از این موضوع کنار بکشد».
سایت غربگرا توضیح نداده چرا در دولت سابق که اتفاقا همه اهتمام دیپلماتیک به گسترش روابط سیاسی با غرب بود، موضوع صادرات گاز جدی نشد؟ آیا غیر از این است که اروپا زیر یوغ آمریکا قرار داشت و فاقد اراده مستقل برای تامین منافع خود بود؟! آیا به جز واردات از اروپا برنامه دیگری هم در میان بود؟
جالب اینکه در دهه گذشته تقریبا هر سال در فصل زمستان، اختلاف میان اروپا و روسیه به دلایل مختلف و از جمله گاز شدت پیدا می‌کرده و طبیعتا اگر باید کاری برای صادرات گاز به اروپا می‌شده و نشده، باید دولت روحانی پاسخگوی آن باشد.
آقای روحانی مهر ماه 93، در گفت‌وگو با شبکه راشا ۲۴ روسیه اعلام کرد: در صورت تصمیم روسیه برای کاهش یا قطع صادرات گاز به اروپا، ایران به دلایل مختلف، در کوتاه مدت نمی‌تواند گاز اروپا را تأمین کند.
اما همه ماجرا این نیست و اتفاقا مسئله اصلی به مسلوب الاختیار بودن اروپایی‌ها از یک طرف و همراهی با خباثت‌های ضدایرانی آمریکا از طرف دیگر بر می‌گردد. اروپا با واردات گاز از ایران می‌توانست به تجارت خود تنوع ببخشد، اما نه تنها این کار را نکرد، بلکه واردات نفت از ایران را متوقف کرد و نخواست مانند چین، با ایران تجارت کند.
اتحادیه اروپا و تروئیکای، هنگامی که دولت آمریکا تعهدات برجامی را زیر پا گذاشت، با رفتار خصمانه ترامپ و بایدن برای ایراد فشار حداکثری به زانو درآوردن ملت ایران همراهی کردند. آنها به تعبیر آقای ظریف، 11 تعهد در برجام داشتند؛ اما دو سال با امروز و فردا کردن، دولت روحانی را سر دواندند و آخر سر هم با ادعای اینکه نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند، وعده راه‌اندازی کانال‌های مبادلات تجاری موسوم به SPV و سپس اینستکس را دادند. آنها ابتدا مدعی شدند نفت ایران را می‌خرند و کالا تهاتر می‌کنند. سپس جا زدند و گفتند حاضرند در ازای پول نفت فروخته شده ایران به دیگر کشورها، غذا و دارو بفروشد، اما همان وعده مضحک و مبتذل را هم عملی نکردند تا ثابت کنند نه می‌خواهند و نه می‌توانند تجارت مستقل از اراده آمریکا با ایران داشته باشند و از منافع این تجارت
بهره بگیرند!

صنعت پهپادی ایران چهره خاورمیانه را تغییر می‌دهد
شبکه تلویزیونی الجزیره می‌گوید: صنعت پهپادی ایران، چهره خاورمیانه را تغییر خواهد داد. شبکه الجزیره در گزارش خود اعلام کرد: اولین پهپاد در ایران به نام «قدس مهاجر» توسط شرکت صنایع فضایی قدس جهت انجام عملیات تجسس و شناسایی در جنگ ساخته شد و بدین ‌ترتیب نسل مهم‌ترین پهپادهای ایرانی موسوم به «مهاجر» شکل گرفت که با یک موتور کار می‌کرد و دارای یک دوربین ساده بود و برد آن بیشتر از چند کیلومتر نبود که توسط یک بی‌سیم ساده هدایت می‌شد و به همین دلیل در هنگام مواجه شدن با کمترین پارازیت به آسانی سرنگون می‌شد.
مهاجر علی‌رغم ساختار ساده آن برای ایرانیان یک نقطه تحول واقعی در جهان پهپادها به شمار می‌رفت که از ابتدا تا انتهای جنگ آن را به‌کار بردند و به‌دنبال آن «مهاجر ۲» از راه رسید و ایرانیان ۲۰۰ فروند از آن ساختند و نمونه انتحاری آن را تولید کرده و نام «رعد ۸۵» بر آن نهادند و چندین دستگاه از این پهپادها را به ونزوئلا فروخت که معامله بسیار پرسودی برای ایران بود.
«مهاجر ۳» به خدمت گرفته نشد و پیشبرد آن با شکست مواجه شد و به‌دنبال آن «مهاجر ۴» و نوع پیشرفته‌تر آن یعنی «مهاجرB۴» از راه رسید و حزب‌الله لبنان و سپاه پاسداران انقلاب از آن استفاده کردند .ایرانی‌ها پس از آن مدل «مهاجر N۲» را ساختند که از مهاجر ۲ قوی‌تر و مدرن‌تر بود و همزمان می‌توانست تصاویر گرفته شده را به مرکز ارسال نماید.
مهاجر ۵ در میان نبود تا آنکه نمونه پیشرفته‌تر این مدل یعنی «مهاجر ۶» از راه رسید و از سه سال پیش به کار گرفته شد. سپاه هم‌اکنون از این پهپاد‌ها برخوردار است که از اکثر سامانه‌های دفاع هوایی کوتاه‌برد برتر است. تهران شماری از این مدل را به کاراکاس فروخت و گروه‌های مورد حمایت ایران در منطقه به‌ویژه الحشد‌الشعبی در عراق آن را به‌کار گرفتند.
هر چند بخش عمده ناوگان ایران در ابتدا در مقایسه با هواپیماهای آمریکا اسباب‌بازی به‌نظر می‌رسند اما تهران به‌طور کاملاً جدی به برنامه خود ادامه داد. پیشرفت برنامه پهپادی ایران هم اکنون حد و مرز نمی‌شناسد و به هر جا که تهران بخواهد نفوذش را گسترش بخشد، پیش می‌رود. در همین رابطه حوثی‌ها در یمن جزو مهم‌ترین کاربران هواپیماهای ایرانی در منطقه به شمار می‌روند. آنان با استفاده از پهپادهای «قاصف ۱ و ۲» تاکنون بارها شهرهای جنوب عربستان و تاسیسات آرامکو در بقیق و خریص را با ۲۵ پهپاد ایرانی مورد حمله قرار دادند.
حزب‌الله و دولت سوریه و برخی از گروه‌های عراقی هوادار ایران از پهپادهای یاد شده استفاده می‌کنند هر چند ایران همواره دست داشتن در حملات شکل گرفته در خاورمیانه را تکذیب کرده، اما این مانع از آن نشده تا آمریکا برخی از مسئولان مهم برنامه پهپادی را مورد تحریم قرار دهد. البته این تحریم‌ها تا کنون نتوانسته برنامه جاه‌طلبانه ایران را متوقف کند زیرا ساخت هواپیماهای بدون سرنشین توسط ایران به‌طور کلی بر خرید قطعات موردنیاز به معرض فروش گذاشته شده در اینترنت مبتنی است و بدین ‌ترتیب خرید و فروش به‌سادگی صورت می‌گیرد.
گزارش محرمانه دولت انگلیس حاکی است که ایران توسط شبکه‌ای از شرکت‌های تجاری در سراسر جهان قطعات موردنیاز جهت ساخت پهپادها را در اختیار حوثی‌ها قرار داده است. اکثر این شرکت‌ها در رادار تحریم‌های آمریکا و اروپا قرار ندارند. ایران با موفقیت فناوری‌های یاد شده را بازسازی می‌کند و به‌طور کامل نمی‌توان مانع از فروش آنها شد.
هیچ‌کس نمی‌تواند واقعیت پیشرفت برنامه پهپادی ایران را انکار نماید زیرا توانسته گام‌های بسیار بلندی به پیش بردارد. این سرمایه‌گذاری واقعی ادامه‌دار به تهران این امکان را می‌دهد تا با در دست داشتن گزینه‌های بسیاری رقبای منطقه‌ای خود را با سرعت در هم کوبد، بدون آنکه متحمل مجازات‌های سنگین شود. ایرانیان علی‌رغم قرار داشتن در محاصره اقتصادی شدید، برنامه پهپادی خود را تقریبا از هیچ ساختند تا در تغییر معادلات قدرت در منطقه و جهان
نقش ایفا کنند.

وقتی متهم ریزش بورس دوباره حاشیه‌‌سازی می‌کند
یک روزنامه اقتصادی اصلاح‌طلب، عبدالناصر همتی را که این روزها از موضع رد گم کنی و طلبکاری حرف می‌زند، به عنوان یکی از متهمان سقوط بورس معرفی کرد.
روزنامه تعادل از قول یک کارشناس و تحلیلگر بازارسهام، به سخنان عبدالناصر همتی (رئیس‌سابق بانک مرکزی) پرداخت و نوشت: در چند روز گذشته رئیس‌جمهوری از افزایش درآمد ارزی کشور خبر داد که به دنبال آن همتی کلیپی را منتشر و اعلام کرد که این افزایش تحت تأثیر تغییرات ایجاد شده در کامودیتی‌ها یا نرخ جهانی صورت گرفته است.در شرایطی که کشور و مردم نیازمند آرامش روحی هستند، چه ضرورتی دارد که عبدالناصر همتی اقدام به مطرح کردن چنین صحبت‌هایی کند و باعث ایجاد حاشیه در بین افکار عمومی‌شود، آیا انتشار کلیپ‌های وی به وضعیت معیشتی مردم کمک خواهد کرد؟ دوران فعالیت انتخاباتی تمام‌شده و میزان اقبال مردم نیز به همتی در پای صندوق‌های رأی
مشخص شد.
شاهین چراغی به نیاز بخش خصوصی و مردم به آرامش در حوزه سیاسی و اقتصادی اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد انتقاداتی به عملکرد مسئولان دولتی صورت بگیرد، بهتر است در ابتدا عملکرد همتی در دولت دوازدهم مورد توجه باشد و ایرادات فعالیت‌های وی ارزیابی شود؛ چراکه وی هیچ‌گاه به توصیه‌های کارشناسی بخش خصوصی توجه نمی‌کرد. در زمانی که در شورای عالی بورس حضور داشتم، شاپور محمدی به عنوان رئیس‌سازمان بورس و اوراق بهادار تلاش زیادی کرد تا سهام پالایشگاه‌ها و بانک‌ها هر چه زودتر و قبل از افزایش شاخص بورس با قیمت منطقی و در قالب صندوق‌ها به مردم عرضه شود اما به‌جز وزیر اقتصاد، بدنه اقتصادی دولت و وزیر وقت نفت مخالف اصلی آن بودند. شاپور محمدی در آن زمان به‌شدت پیگیر افزایش سهام شناور شرکت‌های بورسی بود که با مخالف جدی همتی در شورای بورس مواجه شد و در آن زمان نیز رئیس‌جمهور به نظرات همتی بیش از سایر افراد در بدنه اقتصادی دولت
توجه می‌کرد.
اگر شناور‌سازی سهام در بورس تهران به‌خصوص در سهام زیرمجموعه وزارت رفاه یا بانک سپه در سنگ‌آهن، فولاد و بانک ملی و... به‌موقع انجام می‌شد شاید شاهد افزایش شتابان شاخص بورس نبودیم. بانک مرکزی با بخشی‌نگری در اقتصاد کشور و عدم همراهی با وزیر اقتصاد و رئیس‌سازمان بورس وقت همه تلاش خود را کرد که آوار نقدینگی و نابسامانی پولی کشور را به صورت هدفمند به سمت بازار سرمایه هدایت و از افزایش قیمت ارز به هر طریقی جلوگیری کند. همتی در ابتدای سال ۹۹ به واسطه کاهش شدید و غیرواقعی کردن نرخ بهره بانکی باعث شد تا حجم نقدینگی بیشتری به سمت بورس هجوم آورد و زمینه افزایش شتابان شاخص بورس فراهم شود.