kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۲۵۳
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۸

دانشگاه بیرمنگام انگلیس گزارش خود درباره تبعیض علیه مسلمانان را منتشر کرد

 

سرویس خارجی-
گزارش جدید درباره اسلام‌هراسی در انگلیس که روز دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد مسلمانان انگلیس، جزء گروه‌هایی هستند که با بیشترین تبعیض‌ها مواجه‌اند.
از اسلام‌هراسی به عنوان واژه‌ای جدید برای ترس‌های قدیمی یاد شده است. برخی از پژوهشگران بر ‌این باورند که ترس و تنفر غرب از اسلام جدید نیست و به قرن هشتم میلادی باز می‌گردد. ‌این گروه به تجربه‌های تاریخی اسپانیا (اندلس)، جنگ‌های صلیبی و اعصار پس از آن اشاره می‌کنند. در‌ این تحلیل‌ها توسعه و گسترش اسلام و تشکیل جوامع و حکومت‌های اسلامی نظیر تسخیر و حکومت ۸۰۰ ساله مسلمانان بر‌اندلس، نزدیک به دو قرن جنگ‌های صلیبی میان مسلمانان و مسیحیان و نیز تسخیر بیزانس که مرکز دینی مسیحیت شرقی محسوب می‌شد در قرن‌های۱۶ تا ۲۰ میلادی مورد توجه قرار می‌گیرد. اما باید در نظر داشت که بعد از حمله‌های 11 سپتامبر اسلام‌هراسی در غرب به صورت یک حمله همه‌جانبه سازمان یافت تا به بهانه مبارزه با تروریسمی که لااقل بخشی از آن محصول خود آمریکا برای رویارویی غیر مستقیم با شوروی بود، ریشه به تیشه کل اسلام بزنند که ارکان دنیایشان را از آن در خطر می‌دیدند. حالا هم «دانشگاه بیرمنگام» و داده‌های موسسه «یوگو» نشان می‌دهد که ۲۵.۹ درصد از مردم انگلیس که اکثریت آن از طرفداران حزب محافظه‌کار و برگزیت هستند دیدگاه‌های تبعیض‌آمیز علیه مسلمانان دارند و مردم این کشور به مسلمانان نگاه تبعیض‌آمیزتری نسبت به ادیان دیگر دارند. «استفان جونز» نویسنده اصلی این گزارش می‌گوید، تبعیض نسبت به اسلام و مسلمانان در انگلیس بین ثروتمندان و تحصیل‌کردگان رایج‌تر است. بر اساس این گزارش، عموم مردم غیر مسلمان انگلیس سه برابر بیشتر احتمال دارد نسبت به اسلام نگرش منفی داشته باشند تا نسبت به ادیان دیگر. چهار روز پیش بود که خبر رسید، خانم «نصرت غنی»، ۴۹ ساله از قانونگذاران پارلمان انگلیس در فوریه ۲۰۲۰ (بهمن-اسفند 1398) شغلش به عنوان معاون وزیر حمل‌ونقل انگلیس وابسته به دفتر نخست‌وزیری را از دست داد به خاطر اعتقادش به اسلام به او گفته شده بود که مسلمان بودنش همکارانش را «معذب» می‌کرده است!
در فرانسه و آلمان نیز وضعیت تقریباً به همین منوال است. اخیراً یک مسجد در شهر «لایپزیش» در شرق آلمان توسط افراطگرایان چپ مورد حمله قرار گرفت و تخریب شد. بر اساس بیانیه پلیس آلمان، در جریان تجمع گروه‌های چپ افراطی در شرق لایپزیش، برخی از معترضان به مسجد «ایوب سلطان» در منطقه حمله کردند و شیشه‌های آن را شکستند. «جرالد دارمانان» وزیر کشور فرانسه نیز اخیرا گفت که ۲۱ مسجد در این کشور بسته شده است. بر اساس گفته دارمانان، برای نخستین بار در تاریخ فرانسه است که این تعداد از مساجد در این کشور بسته می‌شوند.