kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۲۴۲
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷

رونمایی از «مادر ایران» روایت‌های واقعی از یک زن قهرمان(اخبار ادبی و هنری)

آیین رونمایی کتاب‌ «مادر ایران» درباره عصمت احمدیان؛ مادر شهیدان ابراهیم و اسماعیل فرجوانی برگزار شد.

نورالهدی ماه‌پری، نویسنده کتاب «مادر ایران» در این مراسم توضیح داد: از آنجایی که نمی‌خواستیم یک قهرمان دست‌نیافتنی ب‌سازیم و می‌خواستیم خود خانم فرجوانی را معرفی بکنیم، تمام خاطرات تلخ و شیرین را در کنار هم آوردیم. البته از طرفی، تنوع و وسعت خاطرات، برای من، مانع بزرگی ایجاد می‌کرد، چراکه نمی‌خواستم کتاب را خاطره‌محور بنویسم بلکه قصدم نوشتن به صورت یک‌پارچه و شبه داستان بود البته نه این معنا که تخیل در آن راه داشته باشد، پیوند دادن و قلاب کردن این خاطرات، سختی‌هایی داشت.
سحر دانشور، پژوهشگر مطالعات زنان با اشاره به کنش‌گری زنان در انقلاب اسلامی ادامه داد: من وقتی این کتاب را تورق می‌کردم به نظرم آمد که وجه مادرانه در دیدگاه‌های چنین بانوانی خیلی پر رنگ است و ما نمی‌توانیم منکر یک وجه در انقلاب اسلامی درباره یک کنش‌گری زنان در نسبت با انقلاب اسلامی باشیم، نظریه مادری در انقلاب اسلامی، وجهی است که این کتاب به ما می‌دهد.
فضه‌سادات حسینی، نیز اظهار داشت: مطئمئنم که نویسنده کتاب وقتی کتاب را می‌نوشته، از مصاحبت با مادر شهیدان فرجوانی خیلی لذت برده است. برای من که سالها در حوزه زنان و خانواده درس خواندم و پژوهش کردم دیدن نمونه‌های عینی که شاید در هیچ کدام از کتاب‌ها و مقوله‌ها نگنجد خیلی جذابیت دارد.
عصمت احمدیان، مادر شهیدان فرجوانی و راوی کتاب «مادر ایران» هم در این مراسم گفت: گرچه گفتنی‌ها تلخ است اما شنیدنش شیرین است و زندگی سایه و روشن است. فرقی ندارد چه تلخی‌اش برای بدهکاری باشد و چه شیرینی‌اش برای ازدواج و یا اینکه زایمان باشد. و تلخی هم چه در اثر جنگ باشد چه در اثر جنگ نباشد، فرقی ندارد. همه اینها، هر چیزی که از طرف خداوند برای انسان رخ دهد شکر خدا را به جا می‌آوریم. آمده‌ایم دنیا تا امتحان شویم و برویم.
گفتنی است، صفحه فرهنگ مقاومت روزنامه کیهان در روز 25 دی امسال، گفت وگویی را با عصمت احمدیان، مادر شهیدان ابراهیم و اسماعیل فرجوانی و راوی کتاب «مادر ایران» منتشر کرده بود.