kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۲۰۸
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱

اخبار ویژه

 

شمس الواعظین: بی‌بی‌سی و اینترنشنال رسانه‌های زرد و مواجب بگیرند
سردبیر سابق برخی نشریات اصلاح‌طلب تأکید کرد: رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور، نوکر آمریکا و انگلیس و سعودی شده‌اند.
به گزارش مشرق، روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب در داخل و خارج از کشور، در نشستی مجازی در کلاب‌هاوس به بررسی وضعیت روزنامه‌نگاری سیاسی در ایران پرداختند. در این جلسه طولانی ماشاءالله شمس‌الواعظین، سردبیر روزنامه‌های زنجیره‌ای در دوره دولت اصلاحات به‌نقد رسانه‌های فارسی‌زبان در خارج از کشور پرداخت. در این گفت‌و‌گوی پُرتنش برخی از روزنامه‌نگاران و شاگردان سابق شمس‌الواعظین با حمله به وی سعی کردند مانع از سخن گفتن سردبیر روزنامه‌های عصر آزادگان، توس و نشاط شوند.
شمس‌الواعظین به واکاوی جریانی برخی رسانه‌ها چون بی‌بی‌سی فارسی (متعلق به دولت انگلستان) و نیز تلویزیون اینترنشنال (متعلق به سعودی) پرداخت و این دو را رسانه‌هایی زرد و با قصد براندازی توصیف کرد. وی با تشبیه این رسانه‌ها به «روزنامه حزب توده» آنها را بی‌اخلاق خواند.
شمس‌الواعظین گفت: تأمین مالی رسانه بسیار مهم است؛ رسانه‌های فارسی‌زبان قبل از آنکه تابلوی حرفه‌ای بودن را بالا ببرند؛ باید بگویند که منابع مالی آنها از کجا تأمین می‌شود. واقعیت آن است که این رسانه‌ها نمی‌توانند عنوان «حرفه‌ای» را یدک بکشند؛ زیرا آنها هنوز فرق روزنامه‌نگاری سیاسی و فعال سیاسی را نمی‌دانند.
وی گفت: در پیش از انقلاب حزب توده مدعی بود روزنامه سیاسی منتشر می‌کند؛ در حالی ‌که آن روزنامه تنها‌ تریبون حزب بود. رفتار روزنامه‌های اصلاح‌طلب و رسانه‌های فارسی خارج از کشور تا حد بسیار زیادی شبیه روزنامه حزب توده است. در روزنامه‌نگاری علمی نمی‌توان بین مرجعیت سیاسی و مرجعیت رسانه‌ای هم‌پوشانی ایجاد کرد. روزنامه‌نگار نماینده حزب نیست؛ بلکه نماینده مردم است و باید اراده ملت را پوشش بدهد.
این دسته از رسانه‌هایی که نام بردم؛ هیچ‌کدام صفت حرفه‌ای را نباید استفاده کنند. در طی سال‌های گذشته نزدیک به ۳۲۰ نفر از روزنامه‌نگاران ایرانی به خارج‌ رفته‌اند و ادعای حرفه‌ای بودن می‌کنند؛ درحالی‌که ما در داخل کشور ۶ هزار روزنامه‌نگار حرفه‌ای داریم که به‌اندازه این افراد ادعا نیز ندارند اما به‌ مراتب نسبت به این گروه محتوای بهتری تولید می‌کنند زیرا در میدان بوده و مسائل داخل را درک می‌کنند.
شمس‌الواعظین در بخشی دیگر گفت: بارها شنیده‌ام که می‌گویند روح‌الله زم روزنامه‌نگار بود. واقعیت آن است که انجمن بین‌المللی روزنامه‌نگاری از من خواست تا نظرم را راجع ایشان بگویم، به آنها گفتم که او روزنامه‌نگار نبود. چطور می‌توان فردی چون زم را روزنامه‌نگار دانست درحالی‌که او در کانال تلگرامی‌اش ‌ترویج خشونت کرده و آموزش ساخت کوکتل مولوتف می‌داد! زم فردی آلوده بود که می‌خواست روزنامه‌نگاری را نیز آلوده کند.
سردبیر روزنامه نشاط در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع دو رسانه فارسی‌زبان در خارج از کشور پرداخته و گفت: با صراحت باید بگویم که تلویزیون سعودی (اینترنشنال) رسانه نیست، بلکه دستگاهی است که به‌صورت جانب‌دارنه و غیراخلاقی تولید محتوای دروغین می‌کند. روزنامه‌نگاران نباید در برابر این بی‌اخلاقی سکوت کنند! مجریان این تلویزیون از منابع خبری دقیق استفاده نکرده و اخبار جعلی تولید می‌کنند. من به دلیل مواضع جانب‌دارانه و براندازانه در هیچ‌کدام از برنامه‌های آن شرکت نکرده و رغبتی به آن ندارم. این تلویزیون علاوه بر مجری، مدیرانش نیز مشکل داشته و فاقد اخلاق حرفه‌ای هستند.
شمس‌الواعظین با‌ اشاره به تاریخ رسانه‌های عربی گفت: العربیه به دنبال آن بود تا مخاطب الجزیره را سرقت کند. تلویزیون اینترنشنال نیز با همین شیوه عمل کرد. این تلویزیون تازه تأسیس با وعده پول کارمندان تلویزیون انگلیس را دزدید تا بتواند وارد محوطه مخاطبان بی‌بی‌سی شود. تلویزیون ملکه نیز برای آن‌که از رقابت عقب نماند تا توانست شبیه تلویزیون عربستان شد، در حال حاضر دعوا بین بی‌بی‌سی و اینترنشنال بر سر پوند و تولید اخبار جعلی و سیاه است.
شمس‌الواعظین در واکنش به فحاشی یکی از مدیران تلویزیون سعودی گفت: شما توهم تأثیرگذاری بر مردم را دارید؛ در خیابان و دانشگاه بسیاری از من می‌پرسند که چرا برخی از شاگردان شما برای دشمن مردم ایران کار می‌کنند. چرا آنها با نوکران آمریکایی‌ها قرارداد بسته و همکاری می‌کنند.

گزارش الجزیره از روابط راهبردی ایران و روسیه
شبکه الجزیره ‌روابط ایران و روسیه را راهبردی و چندبعدی توصیف کرد.
وبسایت این شبکه در تحلیلی می‌نویسد: ایران و روسیه در سراسر منطقه منافع مشترکی دارند که بدون توجه به عوامل دیگر‌، مانند مذاکرات وین‌، حفظ خواهد شد یا بهبود خواهد یافت. چیزی که در دیدار رؤسای جمهور دو کشور نیز مشهود بود. رئیسی و پوتین هر دو به ستایش تلاشهای مشترک موفق در سوریه‌، جایی که دو کشور از بشار اسد‌، رئیس‌جمهور این کشور در جنگ ۱۰ ساله حمایت به عمل آوردند‌، پرداختند. آنها توافق کردند که مبارزه با تروریسم در سوریه یک هدف مشترک است.
ایران و روسیه نگرانی مشترکی در مورد سرنوشت افغانستان تحت کنترل طالبان پس از خروج پر هرج و مرج آمریکا در ماه اوت دارند. به همین دلیل تهران و مسکو در سازماندهی گفت‌و‌گوها برای یافتن راه‌حل در مورد تعدادی از مسائل فعال بوده‌اند. علاوه‌بر چین‌، ایران و روسیه نیز بارها یکجانبه‌گرایی آمریکا را محکوم کرده‌اند. از سوی دیگر‌، مسکو و پکن اخیرا از عضویت کامل تهران در سازمان همکاری شانگهای حمایت کردند.
پوتین همچنین حمایت خود را از ایران برای به دست آوردن جایگاه قوی‌تری در اتحادیه اقتصادی اوراسیا ابراز کرد و گفت که هر دو طرف برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری تلاش خواهند کرد.
الجزیره همچنین خاطرنشان کرد: رکورد تجارت دوجانبه ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ از 3/5 میلیارد دلار فراتر رفت‌، هنوز در مقایسه با سطوحی که بین روسیه و چند بازیگر منطقه‌ای دیگر به دست آمده‌، بسیار کمتر است.
در زمینه معامله تسلیحاتی‌، رئیسی و پوتین به عنوان مثال در مورد امکان خرید تسلیحات پیشرفته از سـوی ایران به ویژه سیستم‌های دفاع هوایی 400-‌S و جت‌های جنگنده 35-‌Su مذاکره کردند.

ضامن و وثیقه برای وام‌های خُرد، لازم برای تسهیلات کلان، نه!؟
روزنامه اعتماد با حمله به تصمیم دولت برای حذف ضامن از وام‌های زیر 100 میلیون، ادعا کرد این کار تبعات تورمی دارد.
این روزنامه در گزارشی با عنوان «تبعات تورمی هجوم وام بدون ضامن به بازارها» به‌نظر می‌رسـد پـس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، سیستم بانکی جذابیت بیشتری برای سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران پیدا کرده؛ چراکه پس از تکلیف بانک‌ها به ارائه تسهیلات ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی به طرح نهضت ملی مسکن، در اقدامی دیگر قرار اسـت نظام بانکی وام زیر ۱۰۰ میلیون تومان بدون ضامن به واجدین شرایط بدهد. هرچند مشخص نشده که شبکه بانکی تا چه میزان اعتبار به این اقدام جدید دولت قرار است اختصاص دهد، اما این اتفاق می‌تواند قدری از مشکلات و موانع بر سر راه دریافت وام برای متقاضیان را کاهش دهد، اما به همان میزان می‌تواند به صف متقاضیانی که دارای شرایط اعلامی هستند، بیفزاید. رقم وام بـدون ضامن به‌گونه‌ای نیست که افراد خودرو یا مسکن بخرند، اما به اندازه‌ای هست که بتواند به ناترازی بانک‌ها دامن‌زده و وضعیت تورمی کشور را تشـديد کند. آن هم در شرایطی که تورم ماهانه و نقطه‌ای در دی‌ماه پس از سـه ماه تنزل، مجدداً بر مدار صعودی قرار گرفته و نقدینگی در ۹ ماهه منتهی به آذر نسبت به اسفند ۹۹ حدود 27/4 درصد افزایش داشته و به رقم ۴۴۲۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.
روزنامه اعتماد در حالی ارائه وام بدون ضامن زیر 100 میلیون تومان را نکوهش کرده، که مشکل عمده بسیاری از مردم در دریافت وام، همین مشکل ضامن مقبول بانک‌هاست!
در واقع خیلی از اوقات، نیاز ضروری مردم برای گرفتن وام، به خاطر عدم تامین ضامن مورد مطالبه بانک‌ها برآورده نمی‌شود.
یادآوری می‌شود شهرام جزایری رفیق گرمابه و گلستان مدیرمسئول روزنامه اعتماد، در دوره مجلس ششم (با اکثریت اصلاح‌طلب) به مجلس و کمیسیون اقتصادی تردد داشت و از جمله طرح‌هایی که با پیشنهاد وی در دستور کار قرار گرفت، «عدم اخذ وثیقه از تسهیلات کلان بانکی» بود! چند سال بعد، به هنگام محاکمه و محکومیت شهرام جزایری (اَبَرمفسد اقتصادی دوره اصلاحات) معلوم شد که برخی مقامات دولتی و مجلس وقت، از هدایای ویژه او بهره‌مند بوده‌اند.