kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۱۶۰
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۶
اتاق بازرگانی تهران: امسال

رشد حجم تجارت ایران از میانگین جهانی بالاتر رفته است

اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در افزایش واکسیناسیون و بهبود وضع کشور درباره کرونا اذعان کرد که شاخص‌های اقتصادی در سال جاری بهتر شده است.
 
 
 
 
 
اتاق بازرگانی تهران در ابتدای این گزارش با اشاره به اقدامات دولت در سرعت گرفتن روند واکسیناسیون کرونا اعلام کرد این اقدام بهبودی نسبی را در قیاس با ماه‌های قبل نشان می‌دهد. برآوردها نشان می‌دهد که در یک ماه منتهی به ۲۶ دی ماه، حدود ۱۱۲۱ ایرانی بر سر کرونا جان خود را از دست داده‌اند و میانگین مرگ‌ها به ۳۰ نفر در روز رسیده است. این عدد در مقایسه با ماه گذشته حاکی از کاهش ۴۳ درصدی تعداد فوتی‌ها و ۵۹ درصدی تعداد مبتلایان جدید است. همچنین در حوزه تجارت، رشد حجم تجارت کشور از میانگین جهانی بالاتر بوده است. علاوه‌براین امسال اکثر شاخص‌های اقتصاد ایران نسبت به سال قبل بهبود یافته است. ارزش صادرات در این مدت به ۳۵ میلیارد دلار رسیده که حدودا ۱۰ میلیارد دلار نسبت به سال قبل افزایش یافته است. از نظر مقدار نیز از ۸۵ میلیون تن سال گذشته به ۹۲ میلیون تن در سال جاری رسیده است علاوه‌بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد رشد اقتصادی ایران در پایان سال ۱۴۰۰ به حدود سه و یک دهم درصد خواهد رسید. 
به گزارش ایسنا، در حوزه تورم اما ایران وضعیت بهتری پیدا کرده، هر چند هنوز نسبت به میانگین جهانی فاصله‌ای قابل توجه دارد. تورم نقطه به نقطه ایران به حدود ۳۵ درصد رسیده و در میان کشورهای بررسی شده، تنها آرژانتین با تورم ۵۱ درصدی بالاتر از ایران قرار دارد. پس از ایران، ترکیه با ۲۱، پاکستان با 11 و نیم، برزیل با 10 و هفت دهم و عراق با هشت و شش دهم درصد قرار دارند. عربستان سعودی با تورم ۱.۱ درصدی پایین‌ترین تورم را در میان کشورهای بررسی شده به خود اختصاص داده است.
عبور صادرات از 40 میلیارد دلار
البته چند روز پیش غلامحسین شافعی؛ رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه عبور صادرات غیرنفتی کشور از مرز 40 میلیارد دلار بسیار امیدوارکننده است، گفت: هماهنگی سیاست‌های تجاری و ارزی دولت سیزدهم در تحقق این هدف بسیار تاثیرگذار بوده 
است.
او در مورد دستاوردهای دولت سیزدهم در بحث تجارت خارجی و اقدامات دولت در رابطه با تسهیل تجارت و رفع موانع تجاری بیان داشت: در سه- چهار سال اخیر با توجه به بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌ها، صادرکنندگان ما با مشکلات بسیاری مواجه بودند لذا دولت جدید به محض اینکه کار خود را آغاز کرد تغییراتی را در بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مخل صادرات از جمله رفع تعهد ارزی صادرکنندگان  ایجاد کرد و برخی از مشکلات را در زمینه موانع صادراتی حل کرد. 
رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران گفت: با اقداماتی که دولت سیزدهم در زمینه رفع موانع تجاری و صادراتی انجام داده است می‌توان گفت که حدود 60 درصد از مشکلات برطرف شده است چنانچه در ماه‌های گذشته شاهد افزایش صادرات بوده‌ایم. 
شافعی در پاسخ به این سؤال که کمتر از شش ماه از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، آیا اقدامات این دولت در توسعه روند صادرات موثر بوده است، گفت: بله، زمان زیادی از آغاز به کار دولت سیزدهم نگذشته است اما در این مدت تحولاتی در تجارت خارجی در زمینه سیاست‌های ارزی و سیاست‌های تجاری انجام شده که از نظر فعالان اقتصادی بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و اگر این وضعیت به همین روند ادامه یابد در آینده درخصوص تجارت خارجی وضعیت بهتری خواهیم داشت. 
رئیس ‌اتاق بازرگانی ایران با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای، گفت: عضویت ما در سازمان همکاری‌های شانگهای ظرفیت جدیدی را در مسئله روابط تجاری ما ایجاد می‌کند و بسیار در توسعه روابط تجاری ایران موثر است. همچنین پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، می‌تواند فرصت‌های تجاری جدیدی را برای تجارت خارجی کشور به همراه داشته باشد.