kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۱۳۴
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹
رئیس ‌انستیتو پاستور در گفت‌و‌گو با کیهان:

«پاستوکووک» در غیاب« پاستوکووک پلاس» دُز سوم سایر واکسن‌ها می‌شود

آمارها نشان می‌دهد کرونا در حال اوج گیری است و هشدارهای کارشناسان نظام سلامت درباره شایع شدن سویه اُمیکرون در کشور در حال تحقق است با این حال تزریق دُز سوم که به عنوان یکی از راهکارهای مقابله با همه گیری اُمیکرون است همچنان مورد کم توجهی قرار دارد.
 
 
 
سرویس اجتماعی-
 
تزریق ۳۸۱ هزار و ۸۸۱ دُز واکسن کرونا در شبانه‌روز گذشته از یک طرف و افزایش مبتلایان جدید به بیش از 7 هزار نفر از سوی دیگر نشان می‌دهد که جامعه نسبت به خطرات سویه جدید کرونا حساسیت کافی را ندارد. مسئله‌ای که گلایه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را به همراه داشته است. دکتر بهرام عین اللهی طی روزهای گذشته با انتقاد از استقبال مردم از تزریق دز سوم واکسن کرونا اظهار داشت: متاسفانه آنطور که ما فکر می‌ کردیم از تزریق دز سوم استقبال نشده و نزدیک به ۲۱ تا ۲۲ درصد واکسیناسیون دز سوم انجام شده است؛ تزریق دز سوم باید به سرعت انجام شود چراکه ما نگران اُمیکرون هستیم.
براساس آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت، تاکنون ۶۰ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۸۵۵ نفر دُز اول، ۵۳ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۶۵۷ نفر دُز دوم و ۱۴ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۷۶۴ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۹ میلیون و ۲۲ هزار و ۲۷۶ دُز رسیده است.
اما گلایه وزیر بهداشت و تاکید کارشناسان حوزه سلامت درباره تزریق دُز سوم واکسن کرونا در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد برخی از واکسن‌هایی که پیش‌تر از سوی مدیران نظام سلامت به عنوان دُز یادآور یا همان دُز سوم پیشنهاد شده بودند اکنون آنطور که باید در دسترس متقاضیان نیستند. یکی از واکسن‌های پیشنهادی، واکسن پاستوکووک پلاس است. واکسنی که محصول مشترک ایران و کوبا است. پاستوکووک شامل دُز اول، دوم و سوم است و اساسا این واکسن از ابتدا به صورت سه دُز برنامه‌ریزی و تولید شده است.
توصیه به استفاده از پاستوکووک پلاس
 به عنوان دُز سوم
با این حال، و باتوجه به نتایج و تاثیرات بسیار خوب این واکسن، پاستوکووک پلاس از جمله واکسن‌هایی بود که به عنوان دُز یادآور تمامی واکسن‌ها معرفی شد. در این رابطه، آذرماه سال جاری دکتر احسان مصطفوی اپیدمیولوژیست و مدیر اجرایی کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن ایرانی پاستوکووک اظهار داشت: تمام افرادی که ۲ دز واکسن‌های مختلف مانند سینوفارم، آستارازنکا و اسپوتنیک را دریافت کردند، می‌توانند دُز پاستوکووک پلاس را به عنوان دز یادآور و تقویتی دریافت کنند.
دکتر علیرضا بیگلری، نیز در این باره گفته بود: کمیته ملی واکسن کرونا مصوب کرد که واکسن پاستوکووک پلاس به عنوان دز یادآور به فعالان حوزه درمان که واکسن‌های اسپوتنیک و آسترازنکا دریافت کرده‌اند، تزریق شود. به گفته رئیس‌انستیتو پاستور، از نظر تئوری، واکسن پاستوکووک پلاس را می‌توان برای همه واکسن‌ها استفاده کرد اما فعلا به عنوان دز یادآور برخی واکسن‌ها در نظر گرفته شده است.
اکنون اما با اوج گرفتن امیکرون در کشور، کمبود واکسن پاستوکووک پلاس در مراکز تزریق واکسن احساس می‌شود و این در حالی است که طی ماه‌های اخیر اظهارات بسیاری از سوی مدیران حوزه سلامت کشور نسبت به استفاده از این واکسن برای دُز یادآور شده است.
قرار نبود دُز پلاس به عنوان
 دُز یادآور سایر واکسن‌ها تولید شود
در این رابطه، دکتر علیرضا بیگلری، رئیس‌انستیتو پاستور در گفت‌و‌گو با خبرنگار کیهان و در پاسخ به این سؤال که چرا واکسن پاستوکووک پلاس به‌اندازه کافی در مراکز تزریق واکسن وجود ندارد، گفت: ما واکسن پاستوکووک پلاس را به‌اندازه و متناسب با دُز اول و دوم واکسن پاستور تولید کرده بودیم یعنی به ازای هر دو دُز واکسن پاستور یک دُز واکسن پاستوکووک پلاس تولید کرده بودیم. اما اکنون به طور وسیع به عنوان دُز سوم همه واکسن‌ها مورد استفاده قرار گرفت.
دکتر بیگلری با اشاره به استقبال بسیار خوب و زیاد از واکسن پاستوکووک پلاس، افزود: افرادی که واکسن سینوفارم تزریق کرده‌اند که حدود 40 میلیون نفر هستند همچنین کسانی که اسپوتنیک و آسترازنکا تزریق کرده‌اند اگر بخواهند واکسن پاستوکووک پلاس را به عنوان دُز سوم استفاده کنند، عملا نشدنی است. 
وی در ادامه توضیح داد: تولید هر واکسن از 5، 6 ماه قبل برنامه‌ریزی می‌شود و زمانی که ما در انستیتور پاستور به دنبال تولید واکسن پاستور بودیم قرار نبود دُز سوم به این سرعت مورد استفاده قرار بگیرد. علاوه‌بر این باتوجه به اینکه واکسن پاستوکووک مجوز کودکان را دارد و در کودکان نیازی به دُز پلاس نیست و در بزرگسالان نیز به ازای هر دو دُز یک دُز پلاس تولید می‌شود، ما متناسب با برنامه‌ریزی و نیاز خودمان دُز پلاس را تولید کرده بودیم.
 بیگلری در پاسخ به این سؤال که «آیا استقبال از واکسن پاستور و استفاده وسیع از دُز پلاس به عنوان دُز یادآور قابل پیش‌بینی بود یا خیر؟»، اظهار کرد: 6 ماه پیش کسی به دُز سوم واکسن کرونا فکر نمی‌کرد اما ما در انستیتو پاستور سیستم واکسن پاستوکووک را به صورت سه دُز تعریف کرده بودیم. 
دو راه‌حل برای رفع کمبود
 پاستوکووک پلاس
رئیس‌انستیتو پاستور با بیان اینکه برای رفع کمبود واکسن پاستوکووک پلاس دو برنامه در دستور کار داریم، گفت: نخست اینکه تولید دُز پلاس را افزایش دهیم البته این بدان معنی نیست که تضمین کنیم می‌توانیم متناسب با جمعیتی که واکسن‌های سینوفارم و اسپوتنیک و آسترازنکا تزریق کرده‌اند، واکسن پاستوکووک پلاس تولید کنیم.
بیگلری افزود: راه‌حل دومی که به دنبالش هستیم این است که برای افرادی که واکسن سینوفارم تزریق کرده‌اند که تعدادشان به نسبت افرادی که سایر واکسن‌ها را تزریق کرده‌اند بیشتر است، بتوانیم از واکسن‌های دُز اول و دوم پاستوکووک به عنوان دُز سوم استفاده کنیم. در این مسیر کارآزمایی‌های بالینی را آغاز کرده‌ایم و احتمالا نتایج آن تا اواخر بهمن ماه مشخص خواهد شد.
وی ادامه داد: نتایج تاکنون نشان داده است، استفاده از واکسن پاستوکووک (دُز اول و دوم واکسن پاستور) به عنوان دُز سوم برای افرادی که واکسن با تکنولوژی ویرویس غیرفعال تزریق کرده‌اند (مانند سینوفارم و بهارات) نتایج قوی و قابل قبولی دارد. به گفته رئیس‌انستیتو پاستور طبق توافق صورت گرفته بین ایران و کوبا، هر دو کشور متعهد شده‌اند تا نیازهای یکدیگر را برطرف کنند. بر همین اساس تاکنون 15 میلیون دُز واکسن پاستوکووک تولید شده است که 8 میلیون دُز آن به وزارت بهداشت تحویل شده و 7 میلیون دُز دیگر آماده تحویل است.
واکسن اسپایکوژن
 به عنوان دُز سوم قابل استفاده است
دکتر پیام طبرسی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا کشور نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار کیهان، با تاکید بر تزریق دُز سوم واکسن کرونا توسط مردم، گفت: در حال حاضر واکسن‌های دیگر چون اسپایکوژن می‌توانند به عنوان دُز سوم مورد استفاده قرار بگیرند.
طبرسی با بیان اینکه 6 میلیون دُز از واکسن اسپایکوژن تحویل وزارت بهداشت شده است، افزود: 6 میلیون دُز واکسن دیگر آماده تحویل است و شرکت سیناژن توان تولید ماهانه 4 میلیون دُز واکسن را دارد.
تاثیر 80 درصدی دُز سوم 
در جلوگیری از بستری شدن
تزریق دُز سوم واکسن و برنامه‌ریزی برای استفاده از سایر واکسن‌ها به عنوان دُز سوم در حالی است که بنظر می‌رسد نزدیک به پیک اُمیکرون باشیم.
دکتر حمیدرضا جماعتی در این‌باره اظهار داشت: در جلسه گذشته کمیته علمی برای پیشگیری از موج سنگین کرونا، بحث و بررسی‌های زیادی شد. یکی از توصیه‌ها این بود که استفاده از ماسک در تمامی مجامع، سازمانها، ادارات، دانشگاه‌ها و تمامی محل‌های تجمع مسقف، الزامی‌شود و از ماسک‌های استاندارد استفاده شود چراکه ماسک‌های پارچه ای، کارایی چندانی ندارند و ماسک‌های استاندارد و سه لایه برای افراد عادی، مورد تایید است. وی افزود: در مطالعات نشان داده شده که استفاده از ماسک حدود 30 درصد می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به اُمیکرون موثر باشد.
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا تاکید کرد: باتوجه به مطالعاتی که در مورد اثرات واکسیناسیون انجام شده، توصیه کمیته علمی این است که مردم سریعا نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کنند چراکه تزریق دُز سوم، می‌تواند بیش از 80 درصد از بستری شدن در بیمارستان‌ها پیشگیری کند. همچنین واکسیناسیون کارکنان سازمانها و ادارات دولتی، باید الزامی‌شود.
۲۰ تا ۸۰ درصد مبتلایان به اُمیکرون
 بدون علامت هستند
از دیگر سوء، رئیس‌اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از غالب شدن سویه اُمیکرون در کشور خبر داد و گفت: بین ۲۰‌ تا ۸۰ درصد مبتلایان، به عنوان بیماران خاموش اُمیکرون شناخته می‌شوند. ابراهیم قادری افزود: ۱۰ درصد تست‌ها که مثبت می‌شود، اومیکرون است. وی ادامه داد: علت اینکه هنوز سویه اُمیکرون در کشور شدت نگرفته است، با دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیک پنجم و واکسیناسیون است. اما، نباید از شرایط موجود غفلت کنیم و اجازه بدهیم وضعیت بدتر شود. قادری افزود: اگر رعایت پروتکل‌ها کم رنگ شود، قطعاً با سمت افرایش موارد اُمیکرون در کشور خواهیم رفت و در آن صورت، می‌تواند پیک بعدی مثل پیک قبلی شود.
رئیس‌اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه موارد تست اومیکرون در کشور زیاد نیست، در حدود ۲۰ تا ۸۰ درصد موارد ابتلاء با علائم خفیف و یا بدون علائم هستند. وی افزود: کسانی که دُز دوم و سوم را نزده‌اند، سریع‌تر اقدام کنند تا ایمنی جمعی در کشور ایجاد شود.
شناسایی 7691 مبتلای جدید 
در شبانه‌روز گذشته 
گفتنی است بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، از 3 تا ۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۶۹۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۷۷ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۵۸ هزار و ۱۸۱ نفر رسید.  متاسفانه در طول این مدت، ۲۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۲۵۱ نفر رسید. 
خوشبختانه تا کنون ۶ میلیون و ۸۲ هزار
 و ۷۵۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.یک هزار و ۲۲۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. تا‌کنون ۴۴ میلیون و ۱۳۸ هزار
 و ۱۲۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.در حال حاضر یک شهرستان در وضعیت نارنجی، ۴۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۴۰۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.