kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۰۷۳
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶
رئیس‌جمهور در همایش «بانوی خردمند»:

امروز مسئله اصلی زنان تکریم واقعی مقام زن و توجه به هویت اسلامی است

آیت‌الله رئیسی دیروز یکشنبه در همایش «بانوی خردمند» که به منظور مراسم بزرگداشت میلاد حضرت زهرا (س)، روز زن و تجلیل از بانوان برگزار شد، ضمن تبریک میلاد صدیقه طاهره (سلام الله علیها) و گرامیداشت روز مادر گفت: صفات و جایگاه ملکوتی حضرت فاطمه اطهر (سلام الله علیها) مفاهیم بلندی دارد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بشریت باید به آنچه از سلوک حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) در دسترس است، توجه و عمل کند. رئیسی خطبه حضرت زهرا(س) را مشتمل بر چهار محور اساسی قرآن، امام علی(ع)، عدالت و نجات انسان توصیف کرد و گفت: اگر کسی تمام ابعاد خطبه جامع فاطمی را مطالعه کند، راه چگونه زندگی کردن را خواهد آموخت.
رئیس‌قوه مجریه اظهار داشت: خداوند حضرت زهرا(س) را به عنوان نمونه زن کمال‌یافته معرفی کرده است و حضرت زهرا(س) از مقام بسیار عالی برخوردار است و باید آنچه که از سیره و رفتار ایشان در اختیارمان قرار دارد را به خوبی بشناسیم و عمل کنیم.
حضرت زهرا(س) برای همه انسان‌ها الگو است
رئیسی گفت: آنچه امروز وظیفه داریم این است که شخصیت بزرگ این بانوی گرامی که مورد احترام همه ادیان ابراهیمی است را به خوبی بشناسیم. حضرت زهرا(س) برای همه انسان‌ها الگو بوده و منشأ همه خیرات در عالم است.
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه تلاش زیادی می‌شود که حضرت زهرا(س) به عنوان الگو برای زنان و جوانان معرفی و شناخته نشود، اظهار داشت: امروز نمی‌خواهند شخصیت حضرت زهرا(س) شناخته شود تا بشریت را از فرهنگ و باورهای الهی دور نگه دارند، لذا باید تلاش‌ کنیم که فرهنگ فاطمی که فرهنگی تمدن‌ساز است، تبیین و شناسانده شود.
امروز مسئله اصلی زنان تکریم واقعی مقام زن
و توجه به هویت اسلامی است
رئیسی موضوع نشست‌ها و مجامع بین‌المللی در رابطه با زنان را فهم کلی از گمگشتگی زنان دانست و گفت: در مقابل این دیدگاه و تلاش‌ها، تمدن اسلامی به دنبال پیشگیری از گمگشتگی و گرفتاری و آسیب‌های اجتماعی است.
رئیس‌جمهور افزود: امروز مسئله اصلی زنان تکریم واقعی مقام زن و توجه به هویت اسلامی است و با چنین دیدگاهی می‌توان مسائل و مشکلات زنان را برطرف کرد.
رئیس‌قوه مجریه تأکید کرد: هیچ تفاوتی بین زن و مرد به رسیدن به کمالات عالی انسان وجود ندارد و با صیانت و پاسداری از هویت واقعی زن و تلاش برای ارتقاء شخصیت زنان می‌توان بسیاری از آسیب‌ها را حل و فصل کرد.
رئیس‌جمهور با اشاره به نقش‌آفرینی زنان در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، اظهار داشت: ایثار و رشادت رزمندگان اسلام، مرهون تربیت و همراهی مادران، خواهران و همسرانی است که صبورانه ایستادگی کردند. رئیسی با اشاره به نگاه اسلام به زن، خاطر نشان کرد: اسلام ۱۴۰۰ سال پیش حق مالکیت، حق ارث و حق رأی را برای زنان به رسمیت شناخت این در حالی است که در غرب در قرون اخیر به این موضوعات توجه شده است.
رئیس‌جمهور گفت: مسئله زن را نباید به طور جداگانه از خانواده تعریف و تفکیک کرد چرا که در جامعه دینی ما خانواده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
توجه ویژه دولت به رفع آسیب‌های اجتماعی
رئیسی تأکید کرد: پایه و اساس جامعه سالم که زنان بخش قابل توجه از آن را تشکیل می‌دهند عقلانیت، عدالت، اخلاق و معنویت است و در چنین جامعه‌ای زنان از نقش تعیین‌کننده برخوردار هستند.
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت به رفع آسیب‌های اجتماعی جامعه توجه ویژه‌ای قائل است، اظهار داشت: همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها، لازم است در این زمینه فعال بوده و ساز و کار موجود در این زمینه حتماً باید ارتقاء یابد.
رئیس‌قوه مجریه افزود: تحصیل، ورزش و اشتغال بانوان و رسیدگی به زنان سرپرست خانوار در برنامه‌های دولت قرار دارد و دولت به دنبال ارائه تسهیلات و بیمه کردن زنان سرپرست خانوار است.
رایگان شدن هزینه‌های مشاوره
برای کسانی که توان پرداخت ندارند
رئیس‌جمهور ضرورت توجه جدی به مشاوره‌های خانواده در کاهش طلاق را مورد تأکید قرار داد و گفت: طلاق توافقی نباید به سهولت انجام شود و در این رابطه مراکز مشاوره‌ از نقش مهمی برخوردار هستند و مراجعه به مشاوران امین برای همه کسانی که توان پرداخت هزینه‌های مشاوره را ندارند در این دولت رایگان خواهد بود.
رئیسی تلاش دولت برای رفع مشکل و اشتغال را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: باید مشکل مسکن را حل کنیم و عقب‌ماندگی‌هایی که متأسفانه در سال‌های گذشته در این حوزه وجود داشته را جبران کنیم.
رئیس‌جمهور افزود: اشتغال از مهم‌ترین دغدغه خانواده‌ها است و مصمم هستیم در بودجه ۱۴۰۱ آن را به عنوان یک مشکل اساسی مورد توجه قرار دهیم.
رئیسی همچنین بر استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و مشارکت‌های مردمی درخصوص رفع دغدغه‌های بانوان و خانواده‌ها تأکید کرد و گفت: دولت در این رابطه با جدی وظیفه حمایت، هدایت و نظارت خود را انجام خواهد داد.
تهران از استقرار صلح و ثبات پایدار در منطقه
حمایت می‌کند
رئیس‌جمهور کشورمان همچنین شنبه شب در پاسخ به تماس تلفنی رجب طیب اردوغان همتای ترکیه‌ای خود با اشاره به ظرفیت‌های توسعه روابط و همکاری‌های تهران- آنکارا در حوزه‌های دوجانبه و منطقه‌ای اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران به رابطه و همکاری با ترکیه نگاه بلندمدت و همه‌جانبه دارد و از برنامه‌ریزی برای همکاری‌های راهبردی با ترکیه استقبال می‌کنیم.
رئیسی بر لزوم احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها به عنوان تنها راه امنیت و ثبات پایدار در مناطق مختلف منطقه تأکید کرد. رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه نیز با بیان اینکه ترکیه فهرستی از همکاری‌های اقتصادی مختلف را برای تقویت و تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران آماده کرده است، ابراز علاقمندی کرد که به زودی به تهران سفر کند.
رئیس‌جمهور ترکیه با تأکید بر استمرار تأمین انرژی ترکیه توسط ایران، گفت: ترکیه ایران را تامین‌کننده قابل اطمینان انرژی می‌داند و بدنبال افزایش سطح همکاری‌های خود با تهران است. رئیس‌جمهور ترکیه همچنین با اشاره به سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو و دیدار با آقای پوتین ابراز امیدواری کرد که بزودی نتایج و دستاورهای مفید این سفر نمایان خواهد شد و بر همراهی کشورش با ایران برای امنیت منطقه تأکید کرد.
تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی
ضرر و خسارت زیادی به کشور وارد می‌کند
رئیسی همچنین عصر دیروز یکشنبه در جلسه هیات دولت با تبریک ولادت حضرت فاطمه اطهر (سلام‌الله‌علیها) و بزرگداشت روز مادر و سالروز تولد امام خمینی(ره)، اظهار داشت: همانطور که رهبر معظم انقلاب امروز یکی از جلوه‌های جامعه فاطمی را خدمت بی‌منت و کمک خالصانه به نیازمندان دانستند لذا مسئولین نیز باید این جایگاه را برای خدمت به مردم مغتنم بدانند و عملکردها دگرخواهی در پرتو خداخواهی باشد.
رئیس جمهور با اشاره به ضرورت تسریع در صدور اسناد اراضی کشاورزی، خاطرنشان کرد: تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی ضرر و خسارت زیادی به کشور وارد
می‌کند.
رئیسی با تاکید بر لزوم احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: وزرای نیرو، جهاد کشاورزی و رئیس سازمان محیط‌زیست این موضوع را دنبال کنند.
رئیس‌جمهور خدمت به مردم را یک توفیق دانست و تاکید کرد: مسئولین باید این جایگاه را برای خدمت به مردم مغتنم بدانند و عملکردها دگرخواهی در پرتو خداخواهی باشد.