kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۵۰۶۳
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۱
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان:

مافیای واردات دانه‌های روغنی اجازه تولید داخل را نمی‌دهد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اشاره به وابستگی 90 درصدی کشور به دانه‌های روغنی خارجی گفت: واردات دانه‌‌‌های روغنی چنان سود دارد که مافیا اجازه تولید داخل را نمی‌دهند.

مختار مهاجر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان زوایایی از دلیل عدم پیشرفت تولید دانه‌های روغنی در کشور به مشکل تحقیقات در این حوزه اشاره کرد و افزود: عدم تخصیص اعتبارات کافی به بخش تحقیقات موجب شده است ‌عقب ماندگی در اصلاح بذور پرتولید در دانه‌های روغنی داشته باشیم. بودجه‌های تحقیقاتی از سال‌ها پیش، از 70 میلیارد تومان بیشتر نشده است. این در حالی است که کشورهای پیشرفته با اصلاح بذرهای مقاوم به بیماری و خشکی، تولید خود را در این محصول راهبردی چند برابر کرده‌اند. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان ادامه داد: کشورهایی که تولیدکننده بذر هیبرید و پرمحصول هستند به سادگی بذر در اختیار دیگر کشورها قرار نمی‌دهند یا بذرهایی را می‌دهند که امکان تکثیر و تولید در سال‌های آتی وجود ندارد و در حقیقت بذرهای یکبار مصرف هستند که همیشه باید وابسته به آنها باشیم و تنها راهکار این است که خودمان با انجام تحقیقات و پژوهش بذر سازگار با مناطق مختلف کشور را تولید کنیم.
مهاجر درباره نقش کارهای تحقیقاتی در افزایش تولید افزود: کشورهای دیگر در سایه تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که اگر بذر را با لایه‌ای از اسید هیومیک بپوشانند پس از این که بذر در دل خاک قرار گرفت چون تمام مواد مغذی آن آماده در اختیار است، رشد ریشه‌ها سریع رخ می‌دهد و مقاومت گیاه در برابر تنش‌های محیطی بیشتر می‌شود و محصول بیشتری هم تولید خواهد کرد.
او، تعیین قیمت‌های نامناسب نرخ تضمینی و توافقی را دومین عامل کاهش تولید دانه‌های روغنی درکشور مطرح کرد و گفت: باید قیمت خرید تضمینی محصولات اساسی مانند دانه‌های روغنی طوری باشد که کشاورزان را به سمت تولید ترغیب کند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان افزود: تعیین قیمت‌های نامناسب موجب شده است که کشاورزان از تولید محصولات ضروری برای کشور فاصله بگیرند. کشاورزان محصولی را می‌کارند که سود بیشتری برای آنها دارد بنابراین دولت این قیمت‌ها را باید طوری تعیین کند که کفه ترازو به سمت محصولات راهبردی سنگینی کند. حتی می‌تواند علاوه‌بر تعیین قیمت مناسب، مشوق‌هایی هم برای ترغیب در نظر بگیرد. این مشوق‌ها می‌تواند از تسهیلات گرفته تا نهاده‌های ارزان را شامل شود.
مهاجر، نقش مافیا به‌عنوان مانع تولید دانه‌های روغنی را هم پررنگ دانست و گفت: تخصیص ارز 4200 تومانی در سال‌های گذشته چنان سودآوری برای واردکنندگان داشت که مافیایی شکل گرفته و اجازه تولید در داخل را نمی‌دهند و هر کسی در این مسیر مقاومت کند از دست این افراد در امان نیست.
گفتنی است، وابستگی شدید ایران به دانه‌های روغنی با وجود اجرای برنامه‌های کاهش وابستگی در وزارت جهاد کشاورزیِ دولت‌های پیشین، به دلیل تعیین قیمت خرید تضمینی پایین، همچنان ادامه یافته است.