kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۹۷۷
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
مرکز آمار: 

تورم دیماه یک درصد کاهش یافت

 
 
 
مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم سالانه دی ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به ۴۲ و چهار دهم درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل یک درصد کاهش نشان می‌دهد.
منظور از نرخ تورم نقطه‌ای، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه ١٤٠٠ به عدد ۳۵ و 9 دهم درصد رسیده است. نرخ تورم نقطه‌ای دی ماه ١٤٠٠ در مقایسه با ماه قبل هفت دهم درصد افزایش یافته است. نرخ تورم نقطه‌ای گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» با افزایش ۱.۱ درصدی به ٤٢ و شش دهم درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش شش دهم درصدی به 32 و چهار دهم درصد رسیده 
است.
این در حالی است که نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای شهری ۳۵ و هشت دهم درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل هشت دهم درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی ۳۶ و نیم درصد بوده که نسبت به ماه قبل سه دهم درصد افزایش داشته است.
منظور از نرخ تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. نرخ تورم ماهانه دی ١٤٠٠ به دو و چهار دهم درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل، هفت دهم درصد افزایش داشته است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» و «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» به ترتیب یک و هفت دهم درصد و دو و هفت دهم درصد بوده است.
این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری دو و نیم درصد می‌باشد که نسبت به ماه قبل 9 دهم درصد افزایش داشته است. هم‌چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی یک و 9 دهم درصد بوده که نسبت به ماه قبل یک دهم درصد افزایش داشته است.
کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور
منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. نرخ تورم سالانه دی ماه ١٤٠٠ برای خانوارهای کشور به 42 و چهار دهم درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل یک درصد کاهش نشان 
داد.
هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 41 و هشت دهم درصد و 45 و هشت دهم درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری 9 دهم درصد کاهش و برای خانوارهای روستایی یک و دو دهم درصد کاهش داشته است.
در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «دخانیات»، گروه «نان و غلات» شامل انواع برنج ایرانی و گروه «ادویه و چاشنی» شامل زعفران و رب گوجه فرنگی می‌باشد. در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» اجاره بهای واحد مسکونی، در گروه «هتل و رستوران» هزینه اقامت در هتل و مسافرخانه و در گروه «پوشاک و کفش» انواع پوشاک بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل 
داشته‌اند.