kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۸۶۹
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶

ضایع کاری خبرآنلاین به‌خاطر عقده‌گشایی علیه کیهان!(خبر ویژه)

بی‌در و پیکری یک خبرگزاری وابسته به چند تن از مدیران دولت سابق، موجب خودزنی عجیب این خبرگزاری شد.

خبرگزاری خبرآنلاین و کانال آن در تلگرام، در ادامه سوژه‌پردازی‌های هرروزه که گویا به‌عنوان کنترات به‌عهده گرفته‌اند، دیروز نوشتند:
«کیهان بعد از نگرانی برای روسیه، حالا غصه چین را می‌خورد. کیهان نوشت: آمریکا و طرفداران آن در داخل کشور، با همکاری بلندمدت ایران و چین مخالفند و هر تدبیری را که رویکرد ضد تحریم داشته باشد،‌ مورد حمله تبلیغاتی قرار می‌دهند. در شرایطی که آمریکا با فشار کمرشکن تحریم‌های ظالمانه می‌خواهد اقتصاد ایران را در تنگناهای بیشتری قرار دهد، هر تدبیر و راهکاری که رویکرد ضدتحریم داشته باشد، به شدت با پروپاگاندای غربی رو‌به‌رو می‌شود تا در حافظه افکار عمومی ایران به موضوعی سیاه و ضدملی تبدیل شود. روزنامه کیهان که در روزهای گذشته برای روسیه سنگ تمام گذاشته بود، حالا برای حمایت از چینی‌ها وارد میدان شد».
اما طنز ماجرا کجاست؟ متنی که کیهان دیروز با عنوان «هجمه عجیب غربگرایان به بزرگ‌ترین شریک تجاری اروپا!» منتشر کرده و خبر آنلاین مورد استناد قرار داده، تحلیل خود خبر آنلاین بوده و کیهان به نقل از این رسانه، باز نشر کرده بود!
متن خبر ویژه کیهان این بود:
«سایت خبرآنلاین وابسته به چند تن از مدیران دولت سابق، در تحلیلی نوشت: بصورت طبیعی‌، آمریکا و اروپا و هواداران آنها در داخل کشور با ورود ایران به یک همکاری بلندمدت با چین مخالفند. به باور برخی تحلیلگران‌، غربی‌ها خیلی بهتر از ما در ایران‌، از جایگاه بی‌بدیل چین در آینده اقتصاد و سیاست جهان آگاهند‌، قراردادهای بازرگانی پرحجم و داد و ستد مالی گسترده کنونی آنها با چین بیانگر واقع‌بینی و فهم و درک درست اروپا و آمریکا درخصوص نقش‌آفرینی چینی‌ها در اقتصاد امروز و فردای دنیاست.
براساس آمار منتشر شده‌، در سه ماهه دوم 2021‌، چین به بزرگ‌ترین و شریک اول تجاری اروپا در بخش کالا تبدیل شد و آمریکا را به رتبه دوم فرستاد. از سوی دیگر‌، چین نیز به دنبال ایجاد تنوع گسترده در سبد شریکان تجاری خود در سراسر جهان است و در چارچوب یک سیاست خارجی به شدت عملگرایانه‌، در پی پیدا کردن کشورهایی به‌عنوان «مشتری» یا «شریک» یا «همکار اقتصادی» است.
به‌نظر می‌رسد کشور که دهه‌هاست‌، با رفتار قهرآمیز غربی‌ها رو‌به‌روست‌، با انجام بازنگری اساسی در سیاست خارجی خودش و در چارچوب رویکرد به دیپلماسی راهبردی «نگاه به شرق» درصدد ارتقای جایگاهش از یک مشتری یا شریک رده پایین به یک دوست و همکار در روابط با جمهوری خلق چین است. 
در شرایطی که آمریکا با فشار کمرشکن تحریم‌های ظالمانه می‌خواهد اقتصاد ایران را در تنگناهای بیشتری قرار دهد‌، هر تدبیر و راهکاری که رویکرد ضدتحریم داشته باشد‌، به شدت با پروپاگاندای غربی رو‌به‌رو می‌شود تا در حافظه افکار عمومی ایران به موضوعی سیاه و ضدملی تبدیل شود».
عجیب است که خبرنویس خبرآنلاین توانسته از تحلیل درست این خبرگزاری، «غصه خوردن کیهان برای چین» را استنباط کند و ضمنا نام منبع را از خبر کیهان حذف کند؟ ثانیا معلوم نیست از کدام بولتن کپی‌برداری کرده و آیا سردبیر آن، حالی‌اش بوده که متن مذکور، تحلیل منتشره در خبرآنلاین است، یا اصطلاحا اصلا توی باغ نیست وصرفا به‌عنوان مأموریت روزانه برای عقده‌گشایی علیه کیهان، دستور انتشار داده است!
خبر آنلاین توسط حسین انتظامی راه‌اندازی می‌شود و از سوی تیمی شامل علیرضا معزی، حسن لاسجردی (و یک اخراجی کیهان در دهه 80) اداره می‌شود.