kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۸۱۶
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

آلودگی محصولات کشاورزی ایران تبلیغات منفی دشمنان است

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: هیچ یک از محصولات کشاورزی ایران آلوده نیستند و خبر‌های منتشر شده در خصوص آلودگی آنها، تبلیغات منفی دشمنان است.

 علیرضا مهاجر در مراسم افتتاحیه هشتمین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی تهران که در مجتمع نمایشگاه دائمی بوستان گفت‌وگو برگزار شد، اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی مدافع تولید است و تولید باید در داخل کشور و با کیفیت مناسب انجام شود. ضمن اینکه سم برای دفع آفات استفاده می‌شود و باید با بالاترین تکنیک‌های دنیا تولید شود تا کمترین ضرر را برای انسان داشته باشد.
مهاجر با بیان این که محصولات کشاورزی وارداتی باید گواهی سلامت داشته باشند و چندین سازمان در این امر دخیل هستند، گفت: اگر محصولی آلوده باشد توسط وزارت جهاد کشاورزی بازگردانده می‌شود، محصولات ما هم اگر آلوده باشد، باز‌می‌گردد.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به صادرات 600 هزار تن سیب زمینی از کشور، اظهار داشت: سیب‌زمینی‌هایی که آلوده عنوان شده بود تنها با خاک همراه بود و آلوده نبود. هیچ کدام از محصولات ایرانی که صادر شده و بازگشته است، آلوده نبوده است. مهاجر با اشاره به بازگردان یک کشتی ذرت از برزیل به خاطر منطبق نبودن با استانداردهای کشور، خاطرنشان کرد: ما اجازه ورود به این کشتی را ندادیم تا گواهی سلامت با پروتکل‌های ایران لحاظ و ارسال شود.
به گزارش تسنیم، وی با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی نقش برنامه‌ریزی و نظارت را برعهده دارد و 100 درصد تولید دست کشاورزان است، تصریح کرد: صادرکنندگان محصولات کشاورزی باید با کشاورزان قرارداد ببندند. کسانی که می‌خواهند تولید یا واردات انجام دهند باید بدانند که وزارت جهاد کشاورزی اجازه تولید و واردات سم بی‌کیفیت و بد کیفیت را نمی‌دهد.
جوسازی بی‌اساس علیه محصولات کشاورزی ایران
گفتنی است، برگشت سه محصول کشاورزی فلفل، کیوی و سیب‌زمینی از روسیه، هند و ازبکستان طی هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به‌پا کرد در صورتی که میزان بازگشت محصولات کشاورزی نسبت به حجم صادرات آن اصلا قابل ملاحظه نیست.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور در این زمینه گفت: ۱۳ درصد فلفل‌های صادراتی ایران به مقصد روسیه است و بیش از چهار میلیون و 500 هزار تن انواع صیفی و سبزی صادراتی داریم که هیچ مشکلی وجود نداشته است.»
همچنین سرپرست دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر به برگشت کیوی از هند اشاره کرد و افزود: هندوستان اعلام کرده بود به دلیل وجود ذرات سفید روی این کیوی‌ها، آنها را برگشت زده که حدود یک یا دو محموله بودند. این ذرات سفید را شپشک سفید خرزهره عنوان کردند. اخیراً مرکز تحقیقات گیاه‌پزشکی ایران در نامه‌ای اعلام کرده که چنین شپشکی اصلاً در باغات کیوی ما وجود ندارد. ضمن اینکه از نظر وزنی امسال حدود ۷۲ درصد افزایش صادرات در زمینه کیوی را شاهد بودیم.
مسعود بصیری ادامه داد: میزان صادرات سیب‌زمینی در هشت ماهه امسال را ۴۴۴ هزار تن بوده است که ۶۴ هزار تن از آن به ازبکستان صادر شده که نسبت به رقم 964 تن در سال گذشته 6568 درصد افزایش داشته است. بنابراین محموله سیب‌زمینی که به دلیل وجود خاک در آن برگشت خورده بود، بسیار کمتر از رقمی است که صادر شده و مسئله اصلاً به آن شکلی که در فضای مجازی مطرح شد، نبوده است.
براین اساس اخیراً آژانس حفظ نباتات قرنطینه جمهوری ازبکستان در نامه‌ای در تاریخ ۲۷ دسامبر (دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰) به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرده است: «‌تاکنون هیچ‌گونه آفتی بر روی سیب‌زمینی صادر شده ایران به کشور ازبکستان مشاهده نشده
است.»
در این میان برخی مباحث مربوط به شیطنت‌های سیاسی را مطرح می‌کنند که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیز این مسئله را رد نمی‌کنند.