kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۷۸۴
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰

هجمه عجیب غربگرایان به بزرگ‌ترین شریک تجاری اروپا!(خبر ویژه)

آمریکا و طرفداران آن در داخل کشور، با همکاری بلندمدت ایران و چین مخالفند و هر تدبیری را که رویکرد ضد تحریم داشته باشد،‌ مورد حمله تبلیغاتی قرار می‌دهند.
سایت خبر آن‌لاین وابسته به چند تن از مدیران دولت سابق، در تحلیلی نوشت: بصورت طبیعی‌، آمریکا و اروپا و هواداران آنها در داخل کشور با ورود ایران به یک همکاری بلندمدت با چین مخالفند. به باور برخی تحلیلگران‌، غربی‌ها خیلی بهتر از ما در ایران‌، از جایگاه بی‌بدیل چین در آینده اقتصاد و سیاست جهان آگاهند‌، قراردادهای بازرگانی پرحجم و داد و ستد مالی گسترده کنونی آنها با چین بیانگر واقع‌بینی و فهم و درک درست اروپا و آمریکا درخصوص نقش‌آفرینی چینی‌ها در اقتصاد امروز و فردای دنیاست.
بر اساس آمار منتشر شده‌، در سه ماهه دوم 2021‌، چین به بزرگترین و شریک اول تجاری اروپا در بخش کالا تبدیل شد و آمریکا را به رتبه دوم فرستاد. از سوی دیگر‌، چین نیز به دنبال ایجاد تنوع گسترده در سبد شریکان تجاری خود در سراسر جهان است و در چارچوب یک سیاست خارجی به شدت عملگرایانه‌، در پی پیدا کردن کشورهایی به عنوان «مشتری» یا «شریک» یا «همکار اقتصادی» است.
در این میان‌، به نظر می‌رسد کشور که دهه‌هاست‌، با رفتار قهرآمیز غربی‌ها رو‌به‌روست‌، با انجام بازنگری اساسی در سیاست خارجی خودش و در چارچوب رویکرد به دیپلماسی راهبردی «نگاه به شرق» درصدد ارتقای جایگاهش از یک «مشتری» یا «شریک رده پایین» به یک «دوست و همکار» در روابط با جمهوری خلق چین است. 
در شرایطی که آمریکا با فشار کمرشکن تحریم‌های ظالمانه می‌خواهد اقتصاد ایران را در تنگناهای بیشتری قرار دهد‌، هر تدبیر و راهکاری که رویکرد ضدتحریم داشته باشد‌، به شدت با پروپاگاندای غربی رو به رو می‌شود تا در حافظه افکار عمومی ایران به موضوعی «سیاه و ضدملی» تبدیل شود.