kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۶۹۸
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲
سخنگوی وزارت امور خارجه:

تا وقتی آمریکا به صورت عملی از مسیر غلط گذشته برنگردد در میز برجام جایی ندارد

خطیب‌زاده گفت: آمریکا باید نشان دهد که از مسیر غلط گذشته به صورت عملی برگشته و تا مادامی که این اتفاق نیفتد، در میز برجام جایی ندارد.
 
 
 
 
«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره روند مذاکرات وین اظهار داشت: مذاکره کنندگان ارشد ایران و سه کشور اروپایی برای تنفسی به پایتخت‌ها بازگشته بودند و تمرکز جلسات بر روی چهار متن اصلی درخصوص موضوعات مختلف و در این مدت جلسات کارشناسی قطع نبود.
وی افزود: بسیاری از جداول آماده شده‌اند و ستون‌های این جداول نیز آماده است و بخشی از پرانتزها نیز پاک‌سازی شدند و توافقات شده و توافقات درباره ایده‌ها تا حدود بسیار زیادی انجام شده و در حال تبدیل به جملات و کلمات هستند. البته آنچه باقی مانده موضوعات مهم و کلیدی است که به صورت ویژه تصمیمات خاص سیاسی را می‌طلبد و به ویژه واشنگتن باید تصمیمات خودش را درباره رفع تحریم‌ها و مسائل باقیمانده که برخی موضوعات جدی است، اعلام کند.
خطیب‌زاده بیان کرد: اگر این اتفاقات در بازگشت از پایتخت‌ها بیفتد می‌توان گفت با سرعت خوبی در حال رسیدن به توافق پایدار و قابل اتکار در حرکت هستیم.
وی افزود: اختلافات مهمی در وین باقیمانده و مهمترین اختلافی که امروز داریم، سرعت نامناسب حرکت طرف‌های مقابل به ویژه آمریکا در ارائه ابتکارات است.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در موضوعات مختلفی که خودش این اختیار را داشته و این امکان را داشته که مسائل را کمک کند با سرعت خوبی مسائل حل شده است و در موضوعات فنی پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شده، ولی در بحث رفع تحریم‌ها گفت‌وگوها منوط به تصمیمات سیاسی شده که متاسفانه در طرف مقابل معطل مانده است. ابتکاراتی هم که ضروری بوده از سوی طرف مقابل همچنان دیده نشده و بیشتر آنها شنونده بودند و بعضا پیشرفت‌هایی که حاصل شده به خاطر اقدامات جمهوری اسلامی ایران بوده است. خطیب‌زاده بیان کرد: درباره جلسات کارگروه‌ها بنا بر نیازی که به وجود می‌آید، گفت‌وگوها در موضوعات مختلف انجام می‌شود و در هر چهار متن نیاز به جلسات و گفت‌وگوهایی داشتیم. در برخی جلسات منظم‌تر بوده و در برخی مثل ترتیبات اجرایی کمتر برگزار شده، ولی آنها هم نیازمند این بوده که روی موضوعات اصلی گفت‌وگوهای ضروری صورت بگیرد.
ضرب‌الاجل‌های ساختگی اعتباری ندارد 
وی در واکنش به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه برای احیای برجام تنها چند هفته باقی مانده است و در صورت شکست مذاکرات واشنگتن سایر گزینه‌ها را بررسی خواهد کرد نیز خاطرنشان کرد: به وزیر خارجه آمریکا توصیه می‌کنم که تمام تلاش و همت و اگر ابتکاری دارد را به کار بگیرد که همین «پلان A که در دست است به نتیجه برسد. »«پلان B » برای هیچ کشوری جذابیت لازم را ندارد و بلینکن بهتر از هر کسی می‌داند هر کشوری برای خودش پلان B ‌دارد و شاید پلان B ‌ایران برای آنها خیلی جذابیت نداشته باشد. تمام همت و تلاش خودشان را بگذارند برای اینکه نشان دهند برای پلان A اراده و ظرفیت لازم را 
دارند.
سخنگوی وزارت خارجه درباره ضرب الأجل‌های ساختگی نیز اظهار داشت: رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و تیم سیاست خارجی و مذاکره‌کنندگانش در وین می‌دانند که اگر امروز برجام زنده است، به خاطر جمهوری اسلامی ایران است نه به خاطر آمریکا که از برجام خارج و تمام تلاشش را کرد برجام را همان موقع از بین ببرد و لذا اگر آنها دچار فراموشی هستند، نظام بین‌الملل دچار فراموشی نیست و بهتر است از مسیری که رفتند برگردند. امروز همچنان شاهد پیگیری همان مسیر اشتباه هستیم و مادامی که در رفتار آنها تغییری ندیدیم، نمی‌توانیم بگوییم به نقطه‌ای رسیدیم که توافق پایدار و قابل اتکا در دسترس ماست.
این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سؤالی که آیا در آینده نزدیک شاهد مذاکره مستقیم ایران و آمریکا خواهیم بود، اظهار داشت: سیاست جمهوری اسلامی ایران تا امروز این است که آمریکا باید نشان دهد که از مسیر غلط گذشته به صورت عملی برگشته و تا مادامی که این اتفاق نیفتد، در میز برجام جایی ندارد و این اعتماد و شناسایی را آمریکا باید با اصلاح رفتارش کسب کند.
تروئیکای اروپایی یا نمایندگان آمریکا در وین؟!
سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه درخصوص مذاکرات وین نیز خاطرنشان کرد: بعضی وقت‌ها کشورهای اروپایی یا تروئیکای اروپایی فراموش می‌کنند که عضو برجام هستند و به نمایندگی از آمریکا در وین حاضر نیستند. ۱+۴ و ایران در حال گفت‌‌وگوهایی هستند که مطمئن شوند آمریکا که تمام تلاش خود را کرد برجام از بین برود و امروز هم همه فشار حداکثری خودش را وارد می‌کند به نقطه‌ای خواهد رسید که به تعهداتش عمل می‌کند بلکه این رویکرد تنبیهی را نسبت به کشورهای اروپایی و کشورهایی که مایلند روابط عادی را با ایران داشته باشند قطع می‌کند. 
وی افزود: فرانسه می‌تواند رویکرد سازنده‌‌ای داشته باشد و اگر از این اظهارات مقصر‌نمایی و فشار افکار عمومی فاصله بگیرد و بداند گفت‌وگوها در اتاق مذاکرات انجام می‌شود و در اتاق مذاکرات موضوعات کاملا روشن است. یکی از آن موضوعات بی‌عملی و همراهی این سه کشور اروپایی با آمریکا در اعمال تحریم‌هاست. متاسفانه هم فرانسه و دو کشور اروپایی در نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تا به امروز همراه واشنگتن بودند.
برای رسیدن به توافق 
محورها و خطوط قرمز خودمان را 
فراموش نمی‌کنیم
خطیب‌زاده درباره برخی مطالب رسانه‌ای مبنی بر احتمال کوتاه آمدن ایران از برخی مواضعش در وین نیز اظهار داشت: اگر قرار بود ایران از خطوط قرمز خود کوتاه بیاید در ۶ دور اول حتما توافقی حاصل می‌شد. برای رسیدن به توافق، محورها و خطوط قرمز خودمان را فراموش نمی‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: توافقی که ایران به دنبال آن است دو ویژگی اصلی‌ دارد که قابل اتکا و پایدار باشد و ترجمه این دو در اتاق‌های مذاکرات به طرف‌های اروپایی و آمریکا گفته شده است. هیچ اختلافی درباره اصل تضامین و راستی‌آزمایی وجود ندارد. تضمین‌های سه‌گانه‌ای که آمریکا در آینده مجددا نظام و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و تضمین‌هایی که حاکی از آن باشد که هیچ دولتی در آمریکا از سازوکارهای برجام بر ضد برجام استفاده نکند و تضمین‌هایی که انتفاع اقتصادی ایران را تضمین کند. این‌ها موضوعات بسیار جدی هستند که در هر توافقی باید باشد.
وی ادامه داد: برخلاف کارزارهای ضد اطلاعاتی که بعضا با اهداف خاصی آغاز می‌شود به شما اطمینان می‌دهم در داخل میز مذاکرات به صورت روشن خواسته‌های خود را گفتیم. اگر مواضع خود را به صورت مکتوب ارائه می‌کنیم، برخلاف آنچه دوستان در ۱+۴ به صورت شفاهی بیان می‌کنند از این رو است که به صورت شفاف و مکتوب خواسته‌های خود را بگوییم.
به باور خطیب‌زاده روزی که طرف‌های مقابل با ابتکارات مکتوب خودشان به پیشرفت مذاکرات کمک کنند، قطعا مذاکرات بهتر پیش خواهد رفت.
گزارش دیپلمات روس از تلاش سخت 
کارگروه تدابیر اجرایی در وین
روز گذشته همچنین نماینده روسیه در مذاکرت رفع تحریم‌های ایران در وین از تلاش گروه تدابیر اجرایی برای پیشرفت بیشتر خبر داد.
«میخائیل اولیانوف» رئیس ‌هیات شرکت‌کننده روسیه در مذاکرت وین در توئیتی نوشت: «کارگروه تدابیر اجرایی (زمان‌بندی) بعدازظهر امروز در جریان مذاکرات وین دیدار کردند شرکت‌کنندگان در راستای دستیابی به پیشرفت بیشتر حتی در تعطیلات آخر هفته نیز سخت در تلاش هستند.»
مذاکره‌کننده ارشد کشورمان عازم وین شد
خبر دیگر اینکه علی باقری کنی رئیس ‌هیات مذاکره‌کننده ایرانی که از روز جمعه به تهران بازگشته بود، بامداد دیروز دوشنبه برای ادامه گفت‌وگوها با نمایندگان گروه ۱+۴ عازم وین شد.
از صبح دیروز در وین مجدداً نشست‌های رسمی و کارگروه‌های مختلف مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران و تیم همراه با نمایندگان ۱+۴ و هماهنگ‌کننده اتحادیه آغاز شد.