kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۶۶۲
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
طبق آمارهای رسمی

ثروتمندان 16 برابر کم درآمدها برنج ایرانی مصرف کردند

خانوار دهک اول شهری در سال 99 برای برنج ایرانی حدود 200 هزار تومان و خانوار دهک دهم بیش از سه میلیون و 200 هزار تومان هزینه کردند که فاصله 16 برابری را نشان می‌دهد.

 

‌ بررسی متوسط میزان مصرف برنج ایرانی در میان ثروتمندان به نسبت ضعیف‌ترین قشر جامعه و دهک‌های هزینه‌ای در بازه سال‌های 95 تا 99 ‌نشان می‌دهد‌ مصرف برنج ایرانی در مناطق شهری و روستایی رویه متفاوتی دارد، در برخی مناطق روستایی به دلیل کشت برنج و مصرف آن توسط خانوار و برآورد هزینه آن به قیمت بازاری، مصرف برنج ایرانی وجود دارد اما در مناطق شهری، خانوار باید این محصولات را خریداری کند. براساس داده‌های مرکز آمار، نسبت هزینه دهک دهم (ثروتمندترین) به دهک اول (فقیرترین) در مناطق شهری در سال 95 حدود 22 برابر بوده که در سال 99 به 16 برابر رسیده است. در مناطق روستایی این نسبت از 87 برابر در سال 95 به 63 برابر در سال 99 رسیده است.
به عبارت دیگر ثروتمندان مناطق شهری به نسبت فقرا  حدود 16 برابر بیش‌تر برای خرید برنج هزینه کرده‌اند که البته نسبت به سال 95، روند کاهشی دارد اما نسبت به سال 92 افزایش یافته است.
سال 99 در مناطق شهری دهک اول برای مصرف برنج ایرانی حدود 200 هزار تومان هزینه کرده در حالی که دهک دهم بیش از سه میلیون و 200 هزار تومان سهم داشته که نسبت آن 16 برابر است.
در سال 95 یعنی یکسال پس از امضای برجام، نسبت گفته شده برای مناطق روستایی 63 برابر شد. به عبارت دیگر فقیرترین دهک روستایی حدود 69 هزار تومان و ثروتمندترین دهک چهار میلیون و 360 هزار تومان برای برنج ایرانی هزینه کرده‌اند.
نتایج طرح آمارگیری نشان می‌دهد فاصله هزینه یک سال خانوار شهری برای مصرف برنج خارجی میان دهک ثروتمند و دهک فقیر نزدیک به هشت دهم برابر است. این نسبت در خانوارهای روستایی پنج و دو دهم برابر محاسبه شد. به گزارش فارس، در مجموع یک خانوار ضعیف شهری برای خرید برنج ایرانی و خارجی در سال 99، بالغ بر 715 هزار تومان هزینه کرده در حالی که سهم ثروتمندترین حدود سه میلیون و 650 هزار تومان بوده است که به وضوح سطح معیشت و قدرت خرید را در این قلم کالا نشان می‌دهد.
افزایش ۱۰‌ درصدی قیمت برنج در مازندران
 در شرایطی که انواع برنج در‌ ماه‌های گذشته چندبار با افزایش قیمت مواجه شده بود، در هفته اخیر نیز بار دیگر نرخ این محصول در سطح خرده‌فروشی‌ها افزایش داشته است.
تقی جعفریان؛ رئیس‌ اتحادیه شالی‌کوبی مازندران در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگو با ایلنا با اشاره به افزایش۱۰‌ درصدی قیمت برنج ایرانی نسبت به هفته پیش، گفت: افزایش نرخ برنج داخلی همچنان ادامه دارد و روند صعودی نرخ این محصول در هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که گذشت متوقف نشد. قیمت برنج طارم و‌ هاشمی کیلویی ۷۲ هزار تومان، کشت دوم ۷۵‌ هزار تومان، کشت اول ۷۰‌ هزار تومان، فجر ۵۵ هزار تومان، شیرودی ۴۵ هزار تومان و برنج ندا کیلویی ۴۰‌ هزار تومان است. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این نرخ‌ها مربوط به بنکداری مازندران است و سود واحدهای صنفی در نظر گرفته نشده است.
او با بیان اینکه کشاورزان نقشی در افزایش قیمت برنج ندارند، افزود: برنج دیگر کشش افزایش قیمت بیش از این را ندارد. در حال‌حاضر بیش از۸۰‌ درصد محصول از دست تولیدکنندگان و کشاورزان خارج و در انبارها دپو شده است.
رئیس‌ اتحادیه شالی‌کوبی مازندران ادامه داد: دلال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و صاحبان برخی فروشگاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های بزرگ بعد از پایان فصل برداشت برنج و اول محصول آن را از کشاورزان خریداری و در انبارهای خود دپو کردند. هم‌اکنون کنترل بازار در دست این افراد است و آنها به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌صورت قطره‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌چکانی برنج را در بازار عرضه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند به همین دلیل قیمت برنج ایرانی به صورت روزانه بالا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود.
 گفتنی است، دلیل افزایش قیمت برنج، گوشت و هر کالای معیشتی دیگر، سپردن بازار به دلالان به نام سیستم عرضه و تقاضاست. کالای معیشتی اگر در دست حاکمیت نباشد، توسط سودجویان کلان، احتکار می‌شود.