kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۶۳۱
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۶
هوافضا

ارسال ۱۰۵ ماهواره به مدار زمین با یک موشک

 
 
 
اسپیس ایکس به‌طور موفقیت‌آمیز دومین موشک فالکون ۹ در سال ۲۰۲۲ میلادی را به فضا فرستاد.
به گزارش مهر به نقل از اسپیس، در این عملیات که حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب، قسمت اول آن به مقر فضایی روی زمین بازگشت و روی پدی فرود آمد که در چند مایلی مکان پرتاب قرار دارد.کیت تایس مدیر بخش مهندسی قابلیت اعتماد(reliability engineering) 
اسپیس ایکس در این‌باره گفت: همان‌طور که شنیده‌اید، فالکون ۹ برای دهمین بار فرود آمده است. در کل، این صدودومین عملیات بازیافت موشک شرکت به‌حساب می‌آید. حدود یک ساعت پس از پرتاب، ماهواره‌ها در مدار خود قرار گرفتند.
عملیات مذکور «ترنسپورتر ۳» نام گرفته که ۱۰۵ ماهواره را به مدار قطبی ببرد. ماهواره‌هایی که در این مدار قرار می‌گیرند از بالای قطب‌های زمین گذر می‌کنند. شرکت‌های رصد زمین بیشتر اوقات ماهواره‌ها را به این مدار ارسال می‌کنند زیرا راحت‌تر می‌توانند کل سیاره را هر روز رصد کنند. ۱۰۵ ماهواره این مأموریت اندازه‌های مختلفی داشتند به‌طوری که برخی کوچک‌تر از یک قوطی نوشابه، برخی به اندازه یک جعبه کفش و برخی دیگر به اندازه یک ماشین لباسشویی بودند. ماهواره‌های اوکراینی Sich۲-۱ با وزن ۱۷۰ کیلوگرم بزرگ‌تر از بقیه بودند. این ماهواره‌ها برای ثبت عکس از سوی دولت اوکراین به فضا ارسال شدند. چند ماهواره متعلق به شرکت‌های ICEYE فنلاند و کاپلا اسپیس آمریکا نیز در این مأموریت به فضا ارسال شدند. این دو شرکت سعی دارند خوشه‌ای کوچک از ماهواره‌ها در مدار زمین بسازند. ناوگان ماهواره‌های آنها قابلیت‌های مشابهی دارد و برای رصد زمین، اقیانوس‌ها و یخچال‌های قطبی به کار گرفته می‌شود.همچنین از این تعداد، ۴۴ ماهواره به شرکت «سوپر داو» تعلق داشتند که برای عکاسی از زمین به فضا ارسال شدند. این شرکت علاوه بر ابزارهای گفته شده، ناوگانی از ۲۴۰ ماهواره رصد زمین در مدار دارد. از سوی دیگر شرکت «پلنت» تصاویری از قبل و بعد از عملیات پرتاب موشک فالکون ۹ اسپیس ایکس ثبت کرده است. در حقیقت این تصاویر با کمک خوشه ماهواره‌های اسکای ست ثبت شده است. این ماهواره‌ها به اندازه یک یخچال کوچک هستند و می‌توانند اجسامی روی زمین به کوچکی ۵۰ سانتی‌متر را رصد کنند.