kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۶۱۸
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰
ادامه کمک‌رسانی سازمان‌های امدادی و خدماتی

برف و کولاک چندین استان را فرا گرفت

طی روزهای گذشته بارش‌های فراوان باران و برف و کولاک بخش‌های زیادی از کشور را فراگرفته است، که در برخی از مناطق منجر به قطع برق و بسته شدن راه‌های ارتباطی شده است.

پس از باران‌های سیل آسا در جنوب کشور، طی روزهای اخیر فعالیت سامانه بارشی باعث بارش گسترده برف و کولاک در بخش‌های زیادی از مناطق کشور شده است.
هلال‌احمر لرستان600 مسافر و 210 خودرو را
از محاصره کولاک نجات داد
به گزارش - خبرنگار کیهان از خرم‌آباد، مدیرکل جمعیت هلال‌احمر لرستان گفت: 22 تیم عملیاتی امداد و نجات هلال‌احمر لرستان در جاده‌های برف گیر به یاری مسافران در راه مانده شتافتند.
صارم رضایی افزود: با تلاش امدادگران هلال‌احمر استان به600 مسافر و 210 خودرو گرفتار در کولاک و برف در جاده‌های استان امدادرسانی شد.
رضایی ادامه داد: شدت کولاک و سرما به حدی بود که تعدادی از سرنشینان خودروها به علت همراه نداشتن تجهیزات زمستانی ناگزیر برای نجات جانشان وسایل نقلیه را در بیابان‌ها در میان کولاک برف رها کردند که با استفاده از امکانات هلال‌احمر به مساجد و حسینیه‌های اطراف منتقل شدند.
به گفته وی، بسته‌های غذایی ۲۴ و ۷۲ ساعت با توجه به موقعیت محورها و نیاز مسافران در اختیار آنان قرار گرفته است.
بازسازی 95 درصد
شبکه تخریب شده برق روستاهای الیگودرز
در عملیات جهادی
مدیرعامل شرکت برق لرستان نیز گفت: شبکه برق 95 درصد روستاهای شهرستان الیگودرز که بر اثر طوفان و کولاک شدید برف قطع شده بود با عملیات جهادی نیروهای این شرکت در کمترین زمان ممکن بازسازی شد.
فریدون خودنیا افزود: تمام عوامل شرکت توزیع برق استان در آماده‌باش کامل قرار گرفته‌اند و به دنبال بارش شدید به خصوص در شهرستان‌های ازنا و الیگودرز که در مناطق کوهستانی ارتفاع برف به حدود یک و نیم متر هم می‌رسد،ارائه خدمات بی‌وقفه ادامه دارد.
بارش شدید برف، سرما و کولاک در اردبیل
همچنین به گزارش خبرنگار کیهان از اردبیل، بارش شدید برف، سرما و کولاک زندگی عادی مردم را مختل کرد و شهر را به حالت نیمه‌تعطیل درآورد.
بارش شدید برف از اولین ساعات بامداد روز یکشنبه در حالی در اردبیل آغاز شد که مردم همچنان درگیر پیامدهای ناشی از بارش برف جمعه گذشته بودند.
دمای هوای اردبیل 15درجه سانتی‌گراد زیر صفر رسید و براساس گزارش رسیده در اکثر شهرهای استان بارش برف و کولاک ادامه داشته و در آنها نیز دمای هوا منفی سه ‌تا منفی پنج درجه سانتی‌گراد است.
عوامل اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان برای باز نگاه‌داشتن راه‌های اصلی در تلاش هستند ولی برای رانندگانی که قصد عبور از این راه‌ها را دارند تجهیز خودروها به زنجیر چرخ و دیگر لوازم مورد نیاز زمستانی توصیه‌شده است.
بارش برف در روز جمعه گذشته راه ارتباطی 795 روستا را بسته بود که تا بامداد دیروز راه 434 روستا بازگشایی‌شده بود ولی با بارش روز یکشنبه بیشتر راه‌های روستایی مسدود بوده و برای بازگشائی آنها تلاش راهداران ادامه دارد.
170 روستای آذربایجان ‌شرقی
در محاصره برف
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان شرقی گفت: راه‌های 170 روستا در استان بر اثر برف و کولاک بسته شده است.
اروجعلی علیزاده دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار داشت: 70 روستا در هشترود، 55 روستا در چاروایماق و بقیه مربوط به روستاهای شهرستان‌های اهر، ورزقان، بستان‌آباد می‌شود.
وی با‌ اشاره به اینکه فعلا تمرکز بر باز کردن راه‌های اصلی می‌باشد پیش‌بینی کرد تا امروز یا سه‌شنبه بازکردن راه‌های روستایی به طول بینجامد.
امدادرسانی به ۱۶۳ خودرو
توسط راهداری آذربایجان ‌شرقی
معاون مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان ‌شرقی نیز به ایرنا گفت: راهداران این استان به ۱۶۳ دستگاه خودرو گرفتار در برف و کولاک امدادرسانی کردند.
آذربایجان غربی درگیر برف و بوران
بارش برف از روز شنبه در آذربایجان غربی زندگی مردم استان را مختل و آموزش حضوری مدارس را تعطیل کرد و موجب مسدود شدن برخی راه‌های ارتباطی شده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، کولاک و یخبندان در گردنه‌های برفگیر خودروها را زمین‌گیر کرد و‌تردد تنها با زنجیر چرخ امکانپذیر شد.
بارش گسترده برف و کولاک راه ارتباطی ۱۲۲ روستا در شهرستان‌های تکاب پیرانشهر، چالدران، چایپاره، خوی و شاهیندژ را مسدود کرد.
پلیس راه آذربایجان غربی از باز بودن تمامی محورهای اصلی خبر داد و اعلام کرد:در محور‌های مواصلاتی کوهستانی به علت بارش برف و کولاک‌ تردد با زنجیر چرخ امکان‌پذیر است.
شامگاه شنبه نیز با تلاش راهداران و امدادگران هلال‌احمر ده‌ها خودروی گرفتار در برف و کولاک در محورهای مواصلاتی استان نجات پیداکردند.
تلاش برای بازگشایی مسیر ارتباطی
۳۰ روستای زنجان
مدیرکل بحران استان زنجان به ایرنا گفت: جاده‌های اصلی و فرعی استان باز است و مسیر ارتباطی ۳۰ روستای واقع در محورهای کوهستانی و صعب‌العبور این استان که به دلیل کولاک مسدود شده بود با تلاش راهداران در دست بازگشایی است.
برف و کولاک راه ارتباطی
۵۲ روستای کردستان را بست
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کردستان گفت: بر اثر بارش برف و کولاک از روز شنبه، راه ارتباطی ۵۲ روستای استان بسته است.
رامبد نوذری دیروز در گفت‌و‌گو با ایرنا با بیان اینکه این روستاها مربوط به شهرستان‌های سقز، بانه و دیواندره است، افزود: در حال حاضر با تلاش عوامل راهداری تعداد زیادی از این روستاها بازگشایی شده اما با توجه به تداوم کولاک تعداد دیگری مسدود خواهند شد.
وی ادامه داد: همچنین با کمک عوامل و نیروهای راهداری، ۲۹۱ دستگاه خودرو گرفتار در برف و کولاک رهاسازی شد و ۲۰ مسافر نیز اسکان یافته‌اند.
امدادرسانی امدادگران هلال‌احمر گیلان
به در راه ماندگان در برف
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر گیلان گفت: نجاتگران این جمعیت به ۴۰ هموطن با ۱۸ خودروی در راه مانده در جاده‌های برف‌گیر و کوهستانی استان در شهرستان‌های تالش، ماسال، سیاهکل و رودبار که برف و کولاک‌گیر افتاده بودند، امدادرسانی کردند.
راه ۱۸۰ روستای کهگیلویه و بویراحمد
مسدود شد
سرپرست اداره کل راهداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در پی بارش برف در مناطق سردسیری، راه ۱۸۰ روستای استان در شهرستاهای بویراحمد، دنا، مارگون، کهگیلویه و چرام مسدود شدند.
به گزارش خبرگزاری مهر، کرم جانی‌پور با بیان اینکه با تلاش راهداران تاکنون راه ۲۰ روستا بازگشایی شد، افزود: کار بازگشایی ۱۶۰ دیگر راه روستایی استان با وجود شدت بارش‌ها همچنان ادامه دارد.
بارش ۱/۷ متری برف در سپیدان
ارتفاع برف در شهرستان سپیدان استان فارس به ۱.۷ متر رسید.بارش برف در محور سپیدان- کمهر باعث شد راهداران از شنبه شب در جاده مشغول بازگشایی محور باشند.
سیلاب ۱۲ محور ارتباطی جنوب کرمان را
مسدود کرد
اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای جنوب استان کرمان اعلام کرد که در نتیجه جاری شدن سیلاب یا بارش برف طی روز یکشنبه یک راه اصلی و ۱۱ راه فرعی در این منطقه مسدود شده است.
آخرین وضعیت خدمات رسانی
در مناطق سیل‌زده مورموری
مدیرکل مدیریت بحران استان ایلام درخصوص آخرین وضعیت خدمات‌رسانی در مناطق سیل‌زده مورموری به خبرگزاری مهر گفت: نیروهای واکنش سریع در استان ایلام به محض اینکه سیل در بخش مورموری پیش آمد، وارد منطقه شدند.
مجید بیگلریان افزود: مشکلاتی که در منطقه مثل قطع برق ۲۲ روستا، قطع آب شهر مورموری به‌صورت ضربتی برطرف شده است. در راستای بحث اسکان مردم در ورزشگاه این شهر ۱۰ تخته چادر برپا شده و وسایل گرمایشی، پتو و موکت نیز در اختیار مردم قرار می‌گیرد.
وی بیان داشت: نزدیک به ۳۵ تا ۵۰ واحد مسکونی مردم که دچار آبگرفتگی شده بود، این واحدهای مسکونی نزدیک رودخانه بودند که با همکاری دستگاه‌های امداد‌رسان و سایر دستگاه شست‌وشو و پاکیزه شده‌اند.
بیگلریان گفت: برآورد اولیه‌ای که انجام شده نزدیک به ۱۱۷ میلیارد تومان خسارت به زیرساخت‌های شهر مورموری، روستاهای اطراف، منازل و مغازه‌های مردم وارد شده است.
آسمان کشور همچنان برفی و بارانی است
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از کاهش دما تا ۱۲ درجه سانتیگراد و بارش برف و باران در بیشتر نقاط کشور خبر داد.
صادق ضیائیان به خبرگزاری ایسنا گفت: امروز دوشنبه، بارش‌ها در نوار غربی کشور، اردبیل، استان‌های ساحلی دریای خزر، غرب اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و بخش‌هایی از جنوب و جنوب شرق، نوار شرقی کشور و دامنه‌های جنوبی البرز در قزوین، البرز و تهران پیش‌بینی می‌شود.
ضیائیان افزود: امروز شدت بارش‌ها در شرق هرمزگان و جنوب کرمان، گیلان، غرب مازندران، نیمه جنوبی اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، ایلام، ارتفاعات شمال خوزستان است. در شمال غرب و غرب کشور وزش باد و کاهش محسوس دما انتظار می‌رود و بارش به‌صورت برف است.
وی ادامه داد: فردا سه‌شنبه، این سامانه در جنوب غرب، برخی مناطق غرب، جنوب، جنوب شرق، شرق و شمال شرق استان‌های ساحلی خزر به‌ویژه در شرق سواحل فعال خواهد بود، علاوه بر آن اوایل وقت، در دامنه‌های جنوبی البرز در قزوین البرز و تهران، برف و باران، وزش باد و کاهش محسوس دما انتظار می‌رود.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا گفت: شدت بارش در نیمه جنوبی فارس، جنوب بوشهر، هرمزگان، کرمان، نیمه شمالی سیستان و بلوچستان و جنوب خراسان جنوبی است و اوایل وقت چهارشنبه، این سامانه از شرق کشور خارج می‌شود و باعث بارش پراکنده در جنوب شرق کشور می‌شود. چهارشنبه با ورود سامانه بارشی دیگری به غرب و شمال غرب کشور بارش برف در این مناطق آغاز و در غرب سواحل دریای خزر نیز بارش پیش‌بینی می‌شود.