kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۵۱۴
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵

زیردریایی هسته‌ای روسیه نزدیک سواحل آمریکا

 


همزمان با شکست مذاکرات آمریکا و روسیه
بر سر گسترش ناتو به سمت شرق منابع خبری از رویت یک زیردریایی هسته‌ای روسیه در نزدیکی سواحل آمریکا خبر دادند.
با شکست مذاکرات ناتو و روسیه بر سر پرونده اوکراین و عدم گسترش ناتو به سمت مرزهای روسیه دو طرف به ابزار‌های دیگری برای تحت فشار قرار‌دادن یکدیگر روی آورده‌اند. روز جمعه منابع خبری به نقل از معاون وزیر خارجه روسیه خبر دادند که این کشور ممکن است در کوبا و ونزوئلا و بیخ گوش آمریکا نیرو مستقر کند. دیروز نیز رسانه‌ها گزارش دادند زیردریایی هسته‌ای روسیه که ۱۶ موشک بالیستیک «بولاوا» با خود حمل می‌کند به صورت غیرمنتظره‌ای در سواحل آمریکا ظاهر و باعث ایجاد نگرانی‌های جدی در واشنگتن شده است.
طبق گزارش روزنامه روسی «پراودا» زیردریایی روسیه‌ای «کلاس بری» به صورت اعلام‌نشده به ساحل آمریکا نزدیک شده است. این زیردریایی ۱۶۰ کلاهک هسته‌ای حمل می‌کرد و طبق نوشته روزنامه روسی، قادر است بخش اعظمی از خاک آمریکا را ظرف چند دقیقه نابود کند. «پراودا» اشاره‌ای به اینکه این زیردریایی به کدام ساحل آمریکا نزدیک شده نکرده است. به گزارش فارس آن‌طور که یک مقام وزارت خارجه روسیه پیش از این گفته بود، در صورتی که روسیه تصمیم به ایجاد پایگاه‌های دریایی در کوبا یا ونزوئلا کند زیردریایی‌های هسته‌ای روسیه قادر خواهند بود به طور دائم اطراف سواحل آمریکا
گشت‌زنی کنند.
هشدار متقابل
همزمان وزیر خارجه روسیه نیز هشدار داده صبرش در برابر ناتو و آمریکا رو به پایان است و غربی‌ها باید نسبت به نزدیک نشدن ناتو به مرزهایش تضمین بدهند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «سرگئی لاوروف»، در یک نشست خبری گفته: «صبر ما رو به اتمام است. غرب به واسطه غرور و گستاخی هدایت می‌شود و با تشدید تنش‌ها اقدام به نقض الزامات و تعهداتش می‌کند. آمریکا و متحدانش در روزهای آینده به درخواست‌های روسیه به صورت مکتوب واکنش نشان می‌دهند. آنها باید بفهمند که کلید همه چیز همان تضمین‌هایی است که ناتو نباید به سمت شرق پیشروی کند.»
در نقطه مقابل دو مقام آمریکایی نیز متقابلاً هشدار دادند که اگر روسیه بخواهد بحران اوکراین را تشدید کند، آمریکا به شورای امنیت مراجعه خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از این مقامات که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه با خبرنگاران گفت: اگر روسیه اقدامی انجام دهد، ما در جست‌وجوی پاسخ مناسب در شورای امنیت و نیز دفاع از اصول منشور سازمان ملل تردید نخواهیم کرد.وی افزود: همه گزینه‌ها برای پاسخ شورای امنیت روی میز است و ما در حال مذاکره با سایر اعضای شورای امنیت و شرکای خود هستیم.یکی دیگر از مقامات آمریکایی هم در همین مصاحبه گفت: اگر روسیه تنش‌ها را تشدید کند و اصول و تعهداتی را که همه کشورها در منشور سازمان ملل برعهده گرفته‌اند، هدف قرار دهد مشخصا فرصتی برای بحث در سازمان ملل وجود خواهد داشت.