kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۴۷۷
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
یک کارشناس اقتصادی:

سیاست‌های اخیر بانک مرکزی موجب ثبات ارزی شده است

یک کارشناس اقتصادی گفت: سیاست‌های اخیر بانک مرکزی موجب ثبات اقتصادی در بخش‌های تجاری و به ویژه ارزی شده است.
 
 
 
 
وحید شقاقی در گفت وگو با خبرگزاری مهر درباره ثبات اقتصادی ایجاد شده در دولت جدید اظهارداشت: سیاست‌های اخیر بانک مرکزی موجب ثبات اقتصادی در بخش‌های تجاری و به ویژه ارزی شده و این اقدام که مستقل از دولت اتخاذ شده، گام اولیه برای استقلال بانک مرکزی است.
او تاکید کرد: هرگونه ضعف و تبعیت بانک مرکزی و سیاست‌های پولی از سیاست‌های جناحی و دولتی برای اقتصاد کلان زیانبار است و تجربه همه کشورهای موفق هم بر استقلال سیاست‌های پولی دلالت دارد.
کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه به دلیل نبود استقلال بانک مرکزی دست درازی به منابع این بانک از سوی دولت‌ها یک رویه همیشگی شده است، افزود: تبعات عدم استقلال بانک مرکزی در رشد نقدینگی، رشد مطالبات معوق و لاوصول، افزایش تورم و بهم ریختگی نظم اقتصادی مشاهده می‌شود و لازم است این رویه تغییر یابد.
شقاقی با تاکید بر این نکته که سیاست‌های مالی، پولی و بودجه‌ای دولت همواره بر بانک مرکزی تحمیل شده است ادامه داد: رئیس کل بانک مرکزی و ارکان این بانک باید دارای استقلال باشند تا سیاست‌های پولی و ارزی را تدوین و مدیریت کنند در غیر این صورت بانک مرکزی قادر به کنترل بازار پول و ارز نخواهد بود.
وی با اشاره به اینکه اکثر دولت‌ها به دلیل عدم انضباط دولت در حوزه پولی و بانکی موجب خدشه دار شدن استقلال بانک مرکزی شده‌اند گفت: نمونه عدم انضباط دولت‌ها در استقراض از بانک مرکزی مشاهده می‌شود. همچنین تسهیلات تکلیفی که در برهه‌ای به شدت به بانک‌ها تحمیل می‌شد مغایر با استقلال بانک مرکزی بوده است.
گفتنی است، یک میراث دولت روحانی این بود  که به دلیل خالی بودن خزانه، دلار در ۱۰۰ روز ابتدایی آغاز به کار دولت رئیسی حدود ۱۰ درصد رشد کرد اما پس از اینکه دولت جدید اقدام به تأمین و ذخیره‌سازی منابع ارزی کرد، صالح‌آبادی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که همه می‌توانند ارز خود را به راحتی تأمین کنند. در چنین شرایطی، برخی تلاش کردند دلار را به بیش از 
30 هزار تومان در بازار آزاد برسانند اما طولی نکشید که ورق برگشت و نرخ دلار سیر نزولی گرفت تا اینکه به کانال 26 هزار تومان در روزهای اخیر رسید.