kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۴۶۸
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
به مناسبت سی‌وپنجمین سالگرد شهادت روحاني شهيد يوسف (سعيد) سهرابي

فرمانده‌ای‌که پوتین سربازهایش را واکس می‌زد

 

سعید رضایی
سعيد هم كربلايی شد؛ اين جمله اي بود كه بعد از شهادت سعيد دهان به دهان بين بچه‌هاي گردان مي‌چرخيد و هر كسي با آه و ناله‌اي جگرسوز ياد و خاطره اين شهيد را گرامی ‌می‌داشت. در اين بين يكي از بچه‌ها خيلي بي‌تابي می‌كرد.
وقتي علت را پرسيدند، گفت: شما كه نمی‌دانيد سعيد كه بود. نمی‌دانيد چقدر در حق من و خيلي ديگر از بچه‌ها محبت كرده، ‌اي‌كاش می‌دانستيد او همان كسي بود كه شب‌ها پوتين بچه‌ها را واكس می‌زد و لباس‌ها و جوراب‌هايشان را می‌شست، او همان كسي بود كه از غذاي خودش می‌گذشت و به بهانه اينكه روزه گرفته يا سير است، به دوستانش می‌داد.
اگر او نبود، من اين تنهايي و غربت را چگونه تحمل می‌كردم.
* * *
روحاني شهید يوسف (سعيد) سهرابي در سال 1345 در شهر تهران متولد شد. او كه در خانواده‌اي مذهبي و متدين و معتقد به آرمان‌هاي اسلام و تشيع بزرگ شده بود پس از اتمام تحصيل خود و اخذ ديپلم رشته علوم رياضي به‌دليل عشق و علاقه‌اي كه به مطالعه دروس حوزوي و ديني داشت با حمايت خانواده براي فراگيري علوم اسلامی ‌‌به مدرسه امام صادق عليه‌السلام در قم رفت و مشغول به تحصيل دروس حوزوي شد.
سعيد فردي بسيار آرام و خونگرم و مهربان بود و به شدت به درس و تحصيل و تهذيب نفس و مسائل اخلاقي پايبند بود و تمام تلاش خويش را بر اين گذاشته بود كه در اين مسير به حد اعلاي كمال برسد و مقامات عالي را طي كند.
سعيد در طول چند سال تحصيل خود در حوزه علميه بارها براي تبليغ به روستاهاي محروم می‌رفت و ايام محرم و صفر و حتي ماه مبارك رمضان خود را در خدمت مردم مناطق محروم براي تعليم علوم ديني و مسائل شرعي و احكام واجب آنان سپري می‌كرد.
با شروع نهضت انقلاب اسلامی ‌و اوج‌گيري آن در سال 1357 سعيد نيز دوشادوش ديگر مردم در تظاهرات و راهپيمايي‌ها شركت می‌كرد و از همان‌جا بود كه با امام خميني(ره) اين مرد بزرگ تاريخ بشريت آشنا شد و عاشق و شيفته‌اش گرديد.
با شروع جنگ تحميلي نيز به‌دليل همان عشقي كه به امام خميني(ره) و ميهن عزيزش داشت راهي جبهه‌هاي جنگ حق عليه باطل شد و بارها به‌عنوان روحاني تبليغي رزمی ‌به منطقه رفت.
او سير و سلوك خويش را در منطقه نبرد و همراه با ديگر رزمندگان ادامه می‌داد تا اينكه در روز يازدهم بهمن‌ماه سال هزاروسيصدو‌شصت‌وپنج در منطقه عملياتي شلمچه و در طول عمليات كربلاي پنج كه يكي از مهم‌ترين عمليات‌هاي رزمندگان اسلام در طول هشت سال دفاع مقدس بود، به شهادت رسيد.
متأسفانه زندگي‌نامه كاملي از اين شهيد والامقام و گرانقدر در دسترس نيست لكن بخش‌هايی از وصيت‌نامه اين شهيد موجود است كه در ذيل آمده است:
«قال سیّد الشّهدا حسین بن علی (علیهماالسلام): ان ‌ام یستقیم دین محمد (صلی‌الله‌علیه‌وآله) انما بقتلی فیا سیوف خذینی. اگر پا برجا نمی‌شود دین جدّم مگر با کشته ‌شدنم، پس ‌ای شمشیرها بدن حسین را دریابید.
اشهد ان‌ لااله‌الاالله و‌اشهد ان محمداً رسول‌الله و‌اشهد ان امیرالمؤمنین علیاً و ابنائه المعصومین حجج‌الله.
پروردگارا تو خود شاهد هستي كه شرمم می‌آيد از اينكه چيزي به‌عنوان نصيحت و وصيت بنويسم زيرا كه خودم را خيلي كوچك و اصلاً قابل اين نمی‌دانم كه در حضور ذات اقدست و همچنين در حضور ملت عزيزمان خصوصاًً خانواده معظم شهدا كه اين حد در راه اسلام و استقرار نظام الهي جمهوري اسلامی‌ايران متحمل زحمت شده‌اند خواسته باشم توصيه يا تذكري داده باشم.
ما كجا و اين حرف‌ها كجا؟ ولي از آنجا كه براي فرد مسلمان وظيفه دانسته‌اند كه وصيت‌نامه‌اي داشته باشد لذا ترس اين را دارم كه به وظيفه‌ام عمل نكنم.
ابتدا از پدر و مادرم كه در ‌تربيت ما زحمت كشيده‌اند و با ياري حق تعالي در طول زندگاني‌ام هر نيازي كه داشته‌ام برطرف كرده‌اند، تشكر مي‌كنم و از خدای مهربان خواهانم كه به ايشان اجر عنايت فرمايد و از اين‌كه فرزند شايسته‌اي برايشان نبوده‌ام و نتوانستم شكر زحمات‌شان را به جای بياورم از درگاه خدا طلب مغفرت مي‌كنم.
برادران و خواهران عزيز، همه شما اين مطلب را می‌دانيد كه انقلاب اسلامی‌ ايران و نظام جمهوري اسلامی ‌با زحمت و كوشش فراوان روحانيت كه در رأس آنها امام عزيزمان قرار دارد و همچنين زحمات طاقت‌فرساي شما عزيزان كه از هيچ سرمايه خودتان در اين راه دريغ نكرديد به دست آمده
است.
پس ملاحظه می‌كنيد كه چقدر شما در قبال اين نعمت بزرگ يعني جمهوري اسلامی‌ و انقلاب اسلامی‌و امام عزيز متحمل رنج و زحمت شده‌ايد چه از لحاظ مادي و چه از لحاظ معنوي و در اين خصوص شهداي با ارزشي را به جهت حفظ نظام و انقلاب و امام تقديم اين ملت و كشور كرده‌ايد.
حال كه اين حكومت اسلامی‌ در كشور ما مستقر شده است و با زحمت و كوشش روزافزون امام و امت و در درجه اول با عنايت خاصه امام زمان می‌رود تا پايه‌هاي استقرار حكومتش را هرچه بيشتر مستحكم‌تر كند تا در نهايت موجب پيدايش حركت عظيمی ‌در جهان جهت از بين بردن نظام هاي شرك‌آلود شود و حال كه افكار همه مستضعفين و محرومين جهان جهت رهايي از نوع ستمگران و ظالمان و ادامه مبارزه حق طلبانه‌شان متوجه انقلاب اسلامی‌ما مي‌باشد، وظيفه ما در قبال اين نعمت بزرگ سنگين‌تر شده است.
شما عزيزان نسبت به اين مسئله آگاهي كامل داريد كه معناي شكست انقلاب اسلامی در جهان يعني چه. پس بياييد همان‌طور كه در گذشته اين‌گونه بوديم كه تلاش و سعي‌مان همه در جهت حفظ انقلاب و دستاوردهاي آن بود الان نيز همان‌گونه عمل كرده باشيم.
منافع شخصي و گروهي را اگر احياناً مدنظر است كنار زده در فكر اكثريت جامعه و محرومين باشيم.
همچنين در فكر حفظ انقلاب اسلامی‌و حفظ دستاوردهاي آن كه البته هم‌اكنون نيز تا حد زيادي همين‌طور می‌باشد ليكن بايد بيشتر متوجه اين مسئله باشيم و سعي كنيد كه نسبت به مهم‌ترين علت پيروزي يعني مقام معظم رهبري و اطاعت از ايشان كوشش فراوان داشته باشيم.
از برادران و خواهران عزيز خصوصاًً قشر جوان خواستارم كه به‌خاطر اسلام و انقلاب اسلامی ‌در كسب علم و فضيلت و نشر هرچه بيشتر فرهنگ غني اسلام و معارف اسلامی‌همراه با محتواي كافي سعي و كوشش وافر داشته و فضيلت و نشر هرچه بيشتر فرهنگ غني اسلام و معارف اسلامی ‌همراه با محتواي كافي سعي و كوشش وافر داشته باشند تا بتوانند جلوي مفاسد اخلاق و اجتماعي در جامعه را بگيرند.
آخرین توصیه شهید
«بايد احساس مسئوليت بيشتري بكنيم. روشن است كه مسئوليت و وظيفه ما در اين خصوص حفظ اين نهضت و انقلاب اسلامی ‌‌مي‌باشد. با توجه به همان خصوصيات و ويژگي‌هاي اسلامي‌ و الهيش. پس همه ما الان بايد دنبال اين مطلب باشيم كه چگونه اين انقلاب اسلامي ‌را حافظ و نگهبان باشيم.»