kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۴۰۵
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۹
رئیس ‌سازمان ملی استاندارد:

تعلیق استانداردهای خودرو در دولت قبل به مردم آسیب زد

 
 
 
 
رئیس ‌سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه در هشت سال اخیر محصول کیفی خوبی که در ارزیابی کیفیت خودرو بتواند نظر مردم را جلب کند تولید نشده است اظهار کرد: 
۹ استاندارد در دولت قبل تعلیق شده که این تعلیق موجب آسیب به مردم شده 
است.
مهدی اسلام‌پناه با حضور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت: موضوع طرح تحول کیفیت و زنجیره تامین صنعت در حوزه خودرو ساز و قطعه ساز حوزه گسترده‌ای است که ضمانت اجرای تعهدات را مدیران عالی این طرح‌های زنجیره‌ای دارند، اما متاسفانه در تعارض منافع جدی هم قرار دارند و این تعارض منافع تقریباً موجب بهبود نیافتن کیفیت خودرو‌ها شده 
است.
وی ادامه داد: خودرو‌ها در چند سال گذشته از لحاظ کیفی ریزش داشتند به خصوص در هشت سال اخیر محصول کیفی خوبی که در ارزیابی کیفیت خودرو بتواند نظر مردم را جلب کند، تولید نشده است.
رئیس ‌سازمان ملی استاندارد ایران افزود: وقتی استاندارد‌ها رعایت نمی‌شود به این خاطر است که استاندارد‌ها به کمک خودرو ساز‌ها تدوین می‌شود و ابلاغ می‌کنیم و خودروسازان ملزم به اجرا هستند، اما به بهانه‌ها و در برهه‌های مختلف سرپیچی می‌کنند و به عنوان نمونه اعلام می‌کنند که تحریم هستیم.
اسلام‌پناه خبر داد: در نامه‌ای که سازمان ملی استاندارد به وزارت صمت ارسال کرده صرفا به مدت یک‌ماه به شرکت‌های خودروساز فرصت داده شده است که گزارش کنترل تطابق تولید را از تاریخ اول دی‌ماه 1400 انجام دهند و گفتیم قابل تمدید نیست.
اسلام پناه درباره ضمانت اجرایی فرصت یک‌ماهه گفت: اگر تعهدات خود را اجرا نکنند، جلوی شماره‌گذاری خودرو‌ها را به کمک پلیس راهور خواهیم گرفت.
وی خاطرنشان کرد:​ چرا امکان انجام 
9 استاندارد خودرو را در کشور نداریم و به چه دلیل 43 سال می‌شود که آزمون تصادف را ایجاد نکردیم، در سقف قیمت کالای تمام شده و بدون در نظر گرفتن ذائقه مصرف‌کننده پیش فروش می‌کنیم، اما چرا نباید آزمون تصادف داشته باشیم؟
رئیس ‌سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در حال حاضر ورق فولادی که در خودرو‌های داخلی استفاده می‌کنند از نظر سازمان ملی استاندارد مشکل دارد و مشمول استاندارد اجباری نیست، جالب این است که شماره دنده خودرو مشمول استاندارد اجباری می‌شود، ولی بدنه خودرو و ورق فولادی آن مشمول استاندارد اجباری نمی‌شود.
اسلام‌پناه درباره تایید کیسه هوا یا ایربگ‌های خودرو توسط سازمان ملی استاندارد توضیح داد: اینجا بحث کاملاً کارشناسی می‌شود و فعلا نظر کارشناسی پلیس و نظر کارشناسی از حادثه تصادف در بهبهان منتشر نشده است و در صورت انتشار در کمیسیون‌ها و کارگروه‌های تخصصی بررسی خواهد شد، اما موضوع ایربگ در استاندارد اجباری آمده است، ولی خود موضوع ایربگ هم مباحثی از قبیل اینکه آیا روشن یا خاموش است؟ در چه فضایی و با چه قدرتی؟ شدت ضربه از جلو، پشت و بغل و مه‌آلود بودن جاده؛ دارد، اما مسئولیت و سهم تقصیر باید روشن شود و اگر ترک فعل اتفاق افتاده است هم باید برخورد شود.
وی بیان کرد:​ با فرض بر اینکه تولید خودرو استاندارد داریم، در فرآیند بعدی آن که قاچاق تولید قطعات بی‌کیفیت تقلبی است که در چرخه خدمات پس از فروش می‌آید هیچ نظارتی نداریم.
رئیس‌سازمان ملی استاندارد یادآور شد: در دو هفته گذشته یکی از بزرگترین باند‌های بازیافتی دیسک و صفحه را در یکی از استان‌های کشور ردیابی و پلمب کردیم که با جعل مهر استاندارد، بسته‌بندی و مسائل دیگر این قطعه را به شبکه توزیع و خدمات پس از فروش تزریق می‌کردند، در این موارد که اصلا نظارتی نیست.