kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۳۵۱
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴
با حضور خبرنگاران

بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود اصفهان رونمايي شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: موضوع آب تنها مختص به مشکل کشاورزان نیست، بلکه اکنون موضوع تمدن و حیات اصفهان مطرح است.
 
 
 
اصفهان – خبرنگار كيهان:
 
     مهران زینلیان در نشست خبری با خبرنگاران گفت: در بسته راهکارهای احیای زاینده‌رود بحث علمی و فنی در۴ محور اصلی درنظر گرفته شده که در این بسته راهکارها کل حوضه زاینده‌رود و منافع استان‌های همجوار مدنظر است.
وي گفت: ما این‌ روزها با پدیده فرونشست، آلاینده‌ها، ریزگردها، رشد فزاینده بیماری‌ها در اصفهان و همچنین محیط زیست روبه‌رو هستیم. بنابراین باید موضوع آب را در کنار سایر مسائل استان به صورت عادلانه حل کنیم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اظهار داشت: تامین آب شرب مردم در اولویت قرار دارد. متاسفانه میزان حجم مخزن سد زاینده‌رود در 50 سال گذشته به کمترین میزان رسید است. اگرچه مشکل کشاورزان نیز به حق است پس باید مراقب باشیم که در این زمان دچار تصمیمات هیجانی نشویم. از مسائل غیرکارشناسی، احساسی و پوپولیستی دوری کنیم؛ چرا که خیانت به اصفهان است. کمااینکه در گذشته بخشی از رویکردها همین بوده و مسائل روز به روز تشدید شده است. زینلیان افزود: راهکارهای احیای زاینده‌رود در4 محور اصلی طراحی وهدف، احیای حوضه زاینده‌رود و رودخانه زاینده‌رود است.  وي با اشاره به 4 محور این بسته بیان کرد: محور اصلی کاهش مصارف مجاز است که بر این مبنا زیر مجموعه‌هایی شامل شفاف‌‌سازی حقوق آب، ساماندهی اطلاعات و شفاف‌‌سازی منابع و مصارف آب، بازنگری و رشد صنعت و کشاورزی و مهاجرت به استان براساس سند آمایش، مدیریت و جایگزینی پساب، بهینه‌‌سازی الگوی کشت، اجرای طرح‌های افزایش بهره‌وری آب در بخش کشاورزی، بازخرید تخصیص‌های مازاد، بازطراحی فضای سبز شهری متناسب با اقلیم و منابع آب و پیگیری و کاهش وابستگی یزد به منابع آب زاینده‌رود تعریف شده است. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در پايان با اشاره به شرايط سخت معيشت كشاورزان غرب و شرق اصفهان گفت: جداي از اعتبار ناچيزي كه از صندوق براي آنان در نظر گرفته شده است طرح‌هايي از جمله ايجاد گلخانه و صنايعي كه آب نيستند مثل بندر خشك در نظر گرفته ايم تا گوشه‌اي از خسارات بي آبي آنان را جبران كنيم.