kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۳۱۱
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
همزمان با مذاکرات مسکو-واشنگتن انجام شد

رزمایش بزرگ روسیه بیخ گوش اوکراین

 


سرویس خارجی-
وزارت دفاع روسیه اعلام کرده نیروهای نظامی این کشور نبردهای فرضی را در چهار منطقه در جنوب غربی این کشور و در نزدیکی مرزهای اوکراین برگزار کرده‌اند.
آمریکا و روسیه این روزها برای کاستن از تنش‌ها بین خود مشغول انجام مذاکراتی در سطوح مختلف هستند. روز سه شنبه اعلام شد که «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و «وندی شرمن» همتای آمریکایی مذاکرات هفت ساعته‌ای را انجام داده‌اند. همچنین دیروز نمایندگان روسیه و ناتو در بروکسل گفت‌و‌گو کردند. امروز(پنج شنبه) نیز قرار است نشست مهمی شامل نمایندگان روسیه، آمریکا و سایر کشورهای اروپایی در وین برگزار شود. گفته می‌شود موضوع این مذاکرات گسترش ناتو به شرق، بحران اوکراین و استقرار نیروهای روسی و برگزاری رزمایش‌های نظامی روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین است.
اما همزمان با این مذاکرات و در حالی که تنش‌ها بین دو طرف همچنان ادامه دارد ارتش روسیه در نزدیکی مرز اوکراین رزمایش یزرگ نظامی برگزار کرد. به گزارش «رویترز» یک روز پس از اینکه طرف آمریکایی در مذاکرات ژنو از روسیه خواست تا حدود 100 هزار سرباز خود را از نزدیکی مرز اوکراین عقب بکشد‌، وزارت دفاع روسیه خبر داد که حدود ۳ هزار نظامی این کشور، آموزش رزمی از جمله نبردهای فرضی را در چهار منطقه در جنوب غربی روسیه آغاز کرده‌اند. به نوشته رویترز این تمرین‌ها با شلیک مهمات جنگی، تعداد زیادی از نیروهای نظامی و ادوات زرهی از جمله‌تانک‌های متعدد در نزدیکی مرز اوکراین برگزار شد.
فیلی در انبار
از سوی دیگر باشگاه خبرنگاران نوشته «ویاچسلاو ولودین»، رئیس‌دومای دولتی روسیه دیروز(چهارشنبه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد «واشنگتن در حال حاضر مانند فیلی در انبار است که سیستم امنیتی بین‌المللی را در هم می‌شکند. وی در ادامه به بدعهدی‌های آمریکایی‌ها اشاره و تاکید کرد که آمریکا به طور یکجانبه از معاهدات بین‌المللی بسیار مهم مانند معاهده حذف موشک‌های میان برد و کوتاه برد و معاهده آسمان‌های باز خارج شد، معاهداتی که تعادل نظامی و استراتژیک را در جهان حفظ می‌کرد. به نظر می‌رسد واشنگتن به سازمان ملل نیازی ندارد، در مورد حمله به کشور‌های دیگر بدون اهمیت به سازمان ملل تصمیم می‌گیرد و به سازمان امنیت و همکاری اروپا که به عنوان نهادی خواستار تامین امنیت اروپاست نیز توهین می‌کند. آمریکا سیاست انحصاری خود را دنبال می‌کند و به امنیت متحدان خود فکر نمی‌کند. راه برون رفت از این وضعیت و کاهش تنش در جهان اکنون به اقدامات آمریکا بستگی دارد. یا واشنگتن از پیشنهاد‌های روسیه حمایت می‌کند و یا مسئولیت عواقب آن بر امنیت بین‌المللی را بر عهده‌دارد.  پاسخ واشنگتن باید مشخص و مبتنی بر پایه‌های محکم و بدون تاخیر باشد.»