kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۳۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
با هدف مقابله با گرانفروشی و شفافیت در نظام توزیع

فاز دوم طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها کلید خورد

 با ابلاغ بخشنامه جدیدی از سوی معاون وزیر صمت، مرحله دوم طرح درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها کلید خورد.
 
 
 
 
 
بر طبق این بخشنامه، همه واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع لنت ترمز، فیلتر روغن، روغن موتور، محصولات شوینده، محصولات سلولزی، سس، رب، کنسروها، ترشیجات و ماکارونی، به منظور جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی و اجحاف در حق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مکلفند از تاریخ ۱۹ دی ماه سال جاری نسبت به درج قیمت تولیدکننده/ واردکننده که دربرگیرنده مجموع هزینه‌ها و سود قانونی واحدهای تولیدی/ وارداتی با احتساب مالیات ارزش افزوده است، اقدام کنند.
در این بخشنامه هفت ماده‌ای اعلام شده است: قیمت تولیدکننده/واردکننده درج شده بر روی کالا باید منطبق با قیمت فروش بر اساس صورتحساب‌های صادره (فاکتورهای فروش) باشد. همچنین به‌منـظور بهره‌مـندی مصرف‌کننـدگان از تخفیـف‌های اعطایـی احتمالی، هرگونه تخفـیف باید با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا انجام شود.
در بخشنامه فوق تصریح شده است: در مواردی از قبیل مناسبت‌های ویژه، پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضای محصول و غیره و لزوم اعطای تخفیف‌های مقطعی بیش از میزان تعیین شده در بند ۲ این بخشنامه، واحدهای مربوطه باید نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به‌منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرف‌کنندگان اقدام کنند.
همچنین در این بخشنامه تاکید شده که حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقه‌های توزیعی از تأمین‌کننده تا مصرف‌کننده می‌تواند به قیمت تولیدکننده/ واردکننده اضافه شود شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری (۱۰ درصد) و سود خرده‌فروشی (منطبق با ضرایب خرده‌فروشی مصوب) است. همچنین در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش می‌یابد.
در بخشنامه صادره از سوی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح شده است خرده‌فروشان باید نسبت به نصب برچسب قیمت مصرف‌کننده با لحاظ سود و هزینه‌های مصوب اقدام کرده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز بصورت شفاف درج کنند.
اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی شبکه‌های توزیع و مصرف‌کنندگان مرتبط در این خصوص از سوی واحدهای تولیدی/ وارداتی از دیگر موارد مورد تأکید در این بخشنامه است.
این تصمیم با تاکید وزیر صنعت‌، معدن و تجارت اتخاذ شده و به منظور شفاف‌سازی قیمت، تولیدکننده باید بر روی کالاهای تولیدی خود، قیمت درب کارخانه را درج نموده و فروشگاه‌ها و واحدهای صنفی نیز مکلف به درج قیمت مصرف‌کننده هستند.
هدف از اجرای این طرح علاوه بر مقابله با گرانفروشی و ایجاد شفافیت در نظام توزیع، ایجاد رقابت در بازار‌، تعدیل و واقعی نمودن قیمت‌ها و اصلاح نظام توزیع کالا است.
ضمناً درج و نصب برچسب قیمت توسط آخرین حلقه توزیع کالاها باعث بهره‌مندی از نرخ‌های رقابتی برای مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بوده و اعمال مدیریت فروش از مزیت‌های طرح مذکور خواهد بود.
لازم به ذکر است؛ در فاز اول اجرای این طرح، انواع آب‌میوه، آب معدنی، ماءالشعیر، نوشابه گازدار، غذاساز، نوشیدنی‌ساز، چرخ گوشت و ماکروویو از تاریخ ۲۷ آذرماه و انواع پودر لباسشویی، دستمال‌کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی از تاریخ ۴ دی‌ماه سال جاری نیز مکلف به درج قیمت تولیدکننده بوده‌اند.