kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۳۰۴
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵
معاون وزیر جهاد کشاورزی:

اصلاح ارز ترجیحی ظرفیت تولید خوراک دام را افزایش می‌دهد

 
 
 
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: کارخانجات خوراک دام به دلیل محدودیت ارز دولتی برای واردات نهاده‌های دامی نمی‌توانند نهاده مورد نیاز خود جهت فرآوری و تولید خوراک آماده را تأمین کنند اما با واقعی ‌سازی نرخ ارز این مشکل برطرف می‌شود.
حسین دماوندی‌نژاد در مراسم افتتاحیه ششمین همایش بین‌المللی و نمایشگاه جانبی خوراک دام، طیور و آبزیان اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی کشور حذف ارز ترجیحی و اصلاح یارانه‌ها، راهکاری مهم برای افزایش بهره‌وری و پایداری تولید دام و طیور است.
وی افزود: صنعت دام و طیور باید با آمادگی تغییر رویکرد نظام ارزی، بتوانند تولیدات خود را حفظ کنند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی به فعالان حوزه دام و طیور برای اصلاح نظام یارانه‌ای کشور آماده‌باش داد و اظهار داشت: همان‌گونه که در اصلاحات قبلی با استفاده از همه ظرفیت‌ها تولیدکنندگان توانستند به کشور یاری برسانند در این اصلاح جدید نیز توقع می‌رود تلاش کنند تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آسیب نبینند.
وی با بیان اینکه آزاد‌سازی نرخ ارز ظرفیت کارخانجات خوراک دام، طیور و آبزیان کشور را بهبود می‌‌دهد، گفت: اکنون این کارخانجات به دلیل محدودیت ارز دولتی برای واردات نهاده‌های دامی نمی‌توانند نهاده مورد نیاز خود جهت فرآوری و تولید خوراک آماده را تأمین کنند اما با واقعی ‌سازی نرخ ارز این مشکل برطرف می‌شود و این کارخانجات که با 30 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، می‌توانند از ظرفیت کامل خود برای تولید بهره‌ مند شوند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه 
17 میلیون تن تولیدات دامی در کشور داریم گفت: طبق آخرین آمارها سالانه سه میلیون تن گوشت مرغ، 1.2 میلیون تن گوشت قرمز، بیش از 
11 میلیون تن شیرخام و 1.2 میلیون تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود.
دماوندی نژاد با اشاره به اینکه اصلاح یارانه‌ها به نفع تولیدکنندگان است، اظهار داشت: اصلاح نرخ ارز رسمی به وقوع خواهد پیوست و اکنون در حال انجام شرایط تکمیلی هستیم. وی به سه مرحله قبلی اصلاحات یارانه‌ای اشاره کرد و گفت: سه مرحله اصلاح یارانه‌ای از جمله تغییر نرخ ارز، تغییر حامل‌های انرژی و کارآمد‌سازی پرداخت یارانه‌ها را داشتیم که هر مرحله آن به نفع بخش تولید بوده است که باید برای حذف ارز ترجیحی نیز آمادگی داشته باشیم.
به گزارش خبرگزاری تسنیم،اکنون 756 کارخانه تولید خوراک دام، طیور و آبزیان و کنسانتره درکشور فعال هستند.