kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۳۰۳
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵

تقابل نمادهای کوچک با سهم‌های بزرگ در بازار سرمایه

 
 
 
بازار سرمایه در حالی دیروز هم با کاهش در شاخص کل مواجه شد که در نیمه ابتدایی زمان معاملات، با رشد 647 واحدی روبه‌رو شده 
بود.
به گزارش فارس، بورس در حالی روزهای پرنوسان خود را پشت سر می‌گذارد که افزایش کم‌رمق و کاهش‌های بدون دلیل در شاخص‌ها بازار را به دو نیمه کاملا متفاوت تقسیم کرده است.
هم در معاملات روز سه‌شنبه و هم در معاملات چهارشنبه، شاهد تقابل بین فروشندگان و خریداران بودیم. این مسئله بازار سرمایه را به نیمه صعود و نزول تبدیل کرده و موجب شده در نیمه اول بازار قدرت خریداران بالاتر باشد و بورس حرکت صعودی داشته باشد و در نیمه بازار سهام با افت قیمت‌ها مواجه شود.
در بخش نخست معاملات دیروز، شاخص کل بورس پس از رشد ۶۴۷ واحدی (۰.۱ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۳۳۵هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص کل هموزن با افزایش 
۰.۲ درصدی مواجه شد. اما این روند در نهایت به کاهش 420 واحدی شاخص کل در پایان معاملات
 رسید.
در معاملات روزهای گذشته بورس تهران، به دلیل افزایش قدرت خریداران، نشانه‌‌های امیدوارکننده‌ای در بازار دیده شده است؛ معاملات دیروز نیز مانند روزهای قبل نشان می‌دهد بازار در انتظار ورود پول است تا شروع روند صعودی را جشن بگیرد.
در معاملات چهارشنبه، کاهش شاخص کل و افزایش شاخص کل هموزن نشان می‌دهد، سهامداران به نمادهای کوچک بازار علاقه بیشتری دارند و این نمادها به دلیل اینکه پول کمتری جهت حرکت به سمت قیمت‌های بالاتر دارند، مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته‌اند.
ارزش معاملات کل بازار سهام دیروزبه رقم 4 هزار و 95 میلیارد تومان کاهش یافت که کمترین رقم در 9 ماه گذشته بوده است. 
همچنین روز چهارشنبه بازهم خروج پول از بورس اتفاق افتاد و برای پانزدهمین روز متوالی، ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و بیش از 99 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. در 15 روز گذشته میزان خروج پول از بازار سرمایه بیش از هزار میلیارد تومان بوده است.
بررسی نمادهای صعودی و نزولی بازار سهام
در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، ارزش صف‌های فروش با کاهش 15 درصدی به رقم 91 میلیارد تومان رسید. در این معاملات 282 نماد کاهش قیمت داشتند که 212 نماد بورسی و 70 نماد فرابورسی بودند. در پایان معاملات هم، 20 نماد در صف‌های فروش قفل بودند. در دیگر سوی میدان، ارزش صف‌‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 29 درصد افت کرد و به رقم 60 میلیارد تومان رسید. در معاملات دیروز 206 نماد رشد قیمت داشتند که 136 نماد بورسی و 70 نماد فرابورسی بودند.