kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۲۴۴
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱

روزهای سخت در انتظار عراق کتائب حزب‌الله: ما هشدارهایمان را دادیم

مسئول امنیتی کتائب حزب‌الله بیانیه‌ای منتشر و اعلام کرده بارها در مورد خطر مصادره حق اکثریت و قدم گذاشتن در مسیر خواست بیگانه به ویژه امارات و انگلیس هشدار داده بودیم. براساس اطلاعات میدانی، عراق روزهای سختی در انتظار دارد که همه در آن بازنده خواهند بود.

در نخستین جلسه پارلمان عراق که روز یکشنبه برگزار شد یکی از نمایندگان به محمود المشهدانی رئیس‌سِنی پارلمان حمله کرد و پس از متشنج شدن فضای موجود در صحن پارلمان و وخیم شدن وضعیت جسمی المشهدانی، یک آمبولانس او را به بیمارستان «ابن سینا» در منطقه سبز بغداد منتقل کرد. با این وجود جلسه رأی گیری در مجلس ادامه پیدا کرد و «حلبوسی» برای دومین بار به عنوان رئیس‌پارلمان عراق انتخاب شد. کمیته هماهنگی شیعیان عراق در واکنش به اتفاقات اولین جلسه پارلمان بیانیه‌ای صادر و به انتخاب مجدد محمد «حلبوسی» اعتراض کرد. کمیته هماهنگی در بیانیه خود نوشت: «ما نتایج جلسه انتخاب رئیس‌مجلس و دو معاونش را رد می‌کنیم زیرا در غیاب رئیس‌سِنی مجلس برگزار شد.» این مسئله باعث شده که بسیاری از واژه «بن بست و آشوب سیاسی» برای توصیف وضعیت کنونی عراق استفاده کنند.
اعتراض‌ها همچنان به آنچه اخیرا در پارلمان عراق گذشت ادامه دارد. «ابوعلی عسکری»، مسئول امنیتی کتائب حزب‌الله عراق با توجه به این شرایط با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده: «بارها در مورد خطر مصادره حق اکثریت و قدم گذاشتن در مسیر خواست بیگانه به ویژه امارات و انگلیس هشدار داده بودیم...دیگر صدایمان گرفته شد.» عسکری این را هم گفت که براساس اطلاعات میدانی، عراق روزهای سختی در انتظار دارد که همه در آن بازنده هستند.
از سوی دیگر، «علی فتلاوی» عضو کمیته هماهنگی شیعیان عراق سخنانی را درخصوص لزوم خروج نظامیان آمریکا از خاک کشورش مطرح کرد. بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، این عضو هیئت هماهنگی شیعی در این خصوص تصریح کرد: «خروج نظامیان آمریکا از عراق در زمره اولین اولویت‌های پارلمان جدید است.» وی گفت: «هیئت هماهنگی شیعی در خارج ساختن نیروهای آمریکایی از خاک عراق ثابت قدم است.»
حمله به کاروان آمریکایی
دیروز کانال تلگرامی «صابرین نیوز»، خبر داد که به کاروان لجستیکی ارتش آمریکا در «یوسفیه» (استان بغداد-مرکز عراق) حمله شده است. بنا بر این گزارش، این حمله در دو مرحله انجام شده است؛ به‌نحوی که عملیات نخست ساعت ۷:۳۰ در «هور رجب» و عملیات دوم ساعت ۷:۴۰ در منطقه «العدوانیه» واقع در جنوب بغداد انجام شده است. کانال تلگرامی صابرین نیوز اضافه کرد که گروهی ناشناس موسوم به «اولو العزم» مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است. این حمله در حالی انجام شده است که منابع عراقی بامداد دیروز نیز از حمله به یک کاروان ارتش آمریکا در استان «السماوه» خبر داده بودند.
حملات راکتی یا پهپادی علیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق و سوریه به خصوص بعد از اقدام تروریستی دولت آمریکا در به شهادت رساندن شهیدان سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و مصوبه پارلمان عراق درخصوص لزوم خروج تمامی نیروهای خارجی شدتی مضاعف پیدا کرده است. همزمان، کاروان‌های لجستیکی که تجهیزات مورد نیاز نظامیان آمریکا را حمل می‌کنند هدف بمب‌های کنار جاده‌ای قرار می‌گیرند. پس از مصوبه پارلمان عراق درباره خارج کردن نظامیان بیگانه از خاک این کشور و تعلل بغداد در این امر، کاروان‌های لجستیکی ائتلاف آمریکایی به طور هفتگی و گاهی در طول یک روز چند بار هدف انفجار بمب کنار جاده‌ای قرار می‌گیرند. گروه‌های عراقی تاکید دارند که دولت عراق با عمل به مصوبه پارلمان این کشور، باید نیروهای بیگانه را از عراق اخراج کند.