kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۲۳۱
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۷
‌طبق اظهارات رئیس بنیاد مسکن

هزینه آماده‌سازی و تغییر کاربری زمین در نهضت ملی مسکن‌ رایگان است

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: هزینه آماده‌سازی و تغییر کاربری زمین در نهضت ملی مسکن نباید از متقاضی دریافت شود.

اکبر نیکزاد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به طرح نهضت ملی مسکن و هزینه زمین در نظر گرفته شده برای این طرح اظهار داشت: مطابق با قانون جهش تولید و تامین مسکن نرخ زمین برای واحدهای مسکونی که زمین آن‌ها تحت عنوان اجاره 99 ساله به متقاضیان عرضه می‌شود، صفر ریال است.
وی با اشاره به هزینه‌های صدور پروانه گفت: بر این اساس شهرداری‌ها نیز مکلف هستند، هزینه صدور پروانه برای واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن را محاسبه و با در نظر گرفتن تخفیف 30 درصدی از متقاضی مطالبه کنند. البته این 30 درصد تخفیف نیز توسط وزارت راه و شهرسازی پرداخت می‌شود.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در بیان اینکه اگر زمین نیاز به آماده‌سازی داشته باشد، هزینه آن ارتباطی به متقاضی ندارد، افزود: اگر زمین نیاز به تغییر کاربری داشته باشد، هزینه 10 درصدی که شهرداری در این زمینه اخذ می‌کند نباید از متقاضی اخذ شود.
نیکزاد ضمن اشاره به کارهای غیر قانونی صورت گرفته در این حوزه گفت: برخی از شهرداری‌های کشور هزینه
10 درصد تغییر کاربری و برخی هزینه‌های دیگر آماده‌سازی زمین را محاسبه کرده و بعدا می‌گویند از حساب متقاضی برداشت کنید که این کار به هیچ عنوان قانونی نیست.
وی با اشاره به مصوبه تسهیلات 200 میلیون تومانی نهضت ملی مسکن، گفت: بر اساس مصوبات شورای عالی مسکن، روز دوشنبه ما نامه مرتبط با تسهیلات 200 میلیون تومانی با
پنج درصد سود مسکن روستایی با ضمانت سفته زنجیره‌ای و دوره بازپرداخت 20 ساله را به سازمان برنامه و بودجه و
بانک مرکزی فرستادیم و این دو نهاد باید ظرف یکی دو روز این تسهیلات را برای پرداخت به بانک‌ها ابلاغ کنند.
این مسئول در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تسهیلات بانکی پس از اتمام مرحله فنداسیون (پی‌ریزی) پرداخت می‌شود یا قبل از اقدام به ساخت مسکن؟ توضیح داد: سلیقه بانک‌ها در این مسئله دخیل است اما به طور معمول بنیاد مسکن تا مرحله پی‌ریزی کار را پیش می‌برد و سپس تسهیلات به پروژه تزریق می‌شود.
آغاز دور جدید ثبت‌نام مسکن
پیرو اطلاعیه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در مورد ثبت‌نام نهضت ملی مسکن، از ساعت
12 روز 20 دی ماه سال 1400 ثبت‌نام از متقاضیان مسکن در شهرهای 16 استان کشور که پیش از این در سامانه ثمن بارگذاری نشده بود، امکان‌پذیر شد.
بر اساس جزئیات بیان شده توسط متولیان مسکن تا پیش از این امکان ثبت‌نام برای 720 شهر کشور در نهضت ملی مسکن مهیا بود که مهلت نام‌نویسی در این شهرها به پایان رسید. در این راستا با توجه به ثبت هزار و 600 شهر در سامانه‌های وزارتی امکان ثبت‌نام برای بیش از 900 شهر مهیا نبود که
بر اساس اطلاعیه وزارت راه و شهرسازی در حال حاضر امکان ثبت‌نام برای این شهرها مهیا شده است.
متقاضیان نهضت ملی مسکن از هم اکنون با مراجعه به سایت (saman.mrud.ir) می‌توانند فرآیند نام‌نویسی خود در طرح ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال را پیگیری کنند.
۴۳ درصد خانوارهای شهری
فاقد مسکن ملکی
در همین حال رئیس کمیسیون عمران مجلس در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: از ۱۹ میلیون خانوار شهری، بیش از ۸ میلیون خانوار، فاقد مسکن ملکی هستند که به معنای وجود یک نیاز انباشته شده مسکن در کشور است؛ باید در کنار آن، نیاز مسکن ملکی در روستاها را هم یادآور شد که طی سال‌های اخیر در اختیار خانوارهای روستایی قرار داده نشده است.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا رضایی کوچی، با بیان اینکه مشکل اجرای قانون جهش تولید مسکن، کمبود منابع مالی است، به پیش‌بینی راه‌اندازی صندوق ملی مسکن در این قانون اشاره و بیان کرد: محل تأمین منابع این صندوق تلفیقی از کمک‌های دولت، مالیات‌های مرتبط با زمین و مسکن و خانه‌های خالی به اضافه تسهیلات بانکی است.
رئیس کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: تا کنون شاهد واریز شدن کمک‌های مالی دولت به اجرای قانون جهش تولید مسکن که سازمان برنامه و بودجه باید آن را پرداخت می‌کرد، نبوده‌ایم.
وی تأکید کرد: بانک‌ها هم هنوز همراهی لازم را انجام نداده اند که در مجلس به بانک مرکزی و وزارت اقتصاد تذکر دادیم که همراهی بانک‌ها با قانون جهش تولید مسکن را بیشتر کنند.