kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۱۷۹
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۰

محمد حلبوسی، رئیس پارلمان عراق ماند؛ معاونت‌ها به جریان صدر و کردها رسید


سرویس خارجی-
«محمد حلبوسی» در میان درگیری‌ها و
زد و خوردهای فیزیکی داخلی مجلس، دوباره برای ریاست پارلمان عراق انتخاب شد و معاونت‌های او نیز به جریان صدر و کُردها رسید. این در حالی است که ستاد هماهنگی شیعیان عراق تأکید کرده انتخاب مجدد «حلبوسی» را قبول ندارند.
بین النهرین حوادثِ سیاسی زیادی را پشت سرگذرانیده است و روز نهم ژانویه 2022 (19 دی) نیز یکی از روزهایی است که عراقی‌های زیادی آن‌را به یاد خواهند سپرد: نخستین جلسه از دور جدید پارلمان عراق، انتخاب رئیس‌جدید و معاونانش در میان مشاجره و درگیری فیزیکی با کفن و...
قرار بود که جلسه ساعت 11 صبح به وقت محلی شروع شود، اما به تعویق افتاد تا بالاخره در عصر آن روز برگزار شود و طی آن بر سر معرفی فراکسیون بزرگتر درگیری و زد و خوردی شد و طی آن «محمود المشهدانی» رئیس‌سِنی پارلمان حالش وخیم شد و به بیمارستان رفت و رئیس‌سِنی علی البدل به جای او جلسه را ادامه داد و رأی‌گیری برای انتخاب رئیس‌پارلمان در همان وضعیت انجام شد و در نهایت «محمد حلبوسی»، رئیس‌دوره قبلی پارلمان و رهبر ائتلاف اهل سنت «التقدم»، بر کرسی ریاست پارلمان تکیه زد.
در رای‌گیری برای انتخاب رئیس‌پارلمان از میان محمد حلبوسی و محمود مشهدانی، حلبوسی با
۲۰۰ رای بار دیگر به عنوان رئیس‌انتخاب شد. المشهدانی نیز ۱۶ رای را به دست آورد و ۱۴ رای هم باطله اعلام شد. هم‌چنین «حاکم زاملی»، وابسته به جریان «مقتدی صدر» با کسب ۱۸۲ رای موافق به عنوان معاون اول رئیس‌پارلمان عراق انتخاب شد؛ گفته می‌شود او افسر پیشین گارد ویژه ریاست جمهوری «صدام»، دیکتاتور سابق این کشور، است! «شاخوان عبدالله احمد»، دکترای حقوق و عضو حزب دموکرات کردستان، نیز با 180 رأی معاون دوم شد.
اعتراض ستاد هماهنگی شیعیان
ستاد هماهنگی شیعیان موسوم به «الاطار التنسیقی» (چارچوب هماهنگی) عراق اما، به انتخاب مجدد محمد حلبوسی به عنوان رئیس‌پارلمان این کشور اعتراض کرد. این کمیته با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد نه انتخاب او را و نه انتخاب «زاملی» به عنوان معاون وی را به رسمیت نمی‌شناسد؛ زیرا رئیس‌سِنی در جلسه حضور نداشته است. چارچوب هماهنگی این را هم گفت که: «ما فراکسیون بزرگتر با بیشترین تعداد را بر اساس اقدامات قانونی، ثبت کردیم و در برابر این یکجانبه‌گرایی غیر مسئولانه در تصمیم سیاسی خواهیم ایستاد.»
دیگر واکنش‌ها
این در حالی است که مقتدی صدر، رهبر جریان صدر- که این جریان نیز مدعی داشتن فراکسیون بزرگتر است- عراق شامگاه یکشنبه پس از پایان اولین جلسه پارلمان جدید گفت که مرحله بعدی پیش روی پارلمان و دولت یک «مرحله دشوار» است. رئیس‌جریان صدر که در انتخابات اخیر موفق شد اکثر کرسی‌های مجلس نمایندگان را به دست آورد، انتخاب رئیس‌پارلمان و دو معاون وی را اولین نشانه حکومت اکثریت ملی دانست. به گزارش ایسنا، وی در این پیام به مردم عراق بابت این اتفاق تبریک گفت و نوشت: «به مردم عراق بابت اولین قدم در مسیر ساختن یک کشور آزاد و عراقی مستقل و بدون هیچ‌گونه فرقه‌ گرایی و فساد تبریک می‌گویم.»
«مصطفی الکاظمی»، نخست‌وزیر عراق نیز در توئیتی نوشت: «امروز روز بزرگی در تاریخ ما و مناسبتی برای اتحاد و گردهم آمدن عراقی‌ها در راه اصلاح و قدرت بخشی به کشور و وحدت ملی است.» سفارت آمریکا در بغداد ضمن تبریک به محمد الحلبوسی برای انتصابش در سمت ریاست پارلمان عراق، تسریع در تشکیل کابینه‌ای جدید را خواستار شد. همچنین رهبران اقلیم کردستان، رئیس‌پارلمان عربی و رئیس‌پارلمان کویت به الحلبوسی تبریک گفته و آرزوی موفقیت کردند.
اقدامات بعدی
پس از اینکه دو روز پیش هیئت‌رئیسه پارلمان عراق مشخص شد، نوبت به انتخاب رئیس‌جمهوری عراق می‌رسد. احزاب و جناح‌های سیاسی عراق در حال رایزنی‌های درباره پست ریاست جمهوری هستند و طبق گفت‌وگوهای انجام شده چهار فرد از شانس بیشتری برای تصدی این منصب برخوردار هستند که در این میان «برهم صالح»، رئیس‌جمهوری فعلی عراق شانس بیشتری دارد. باید افزود که یک توافق نانوشته در عراق هست که تأکید دارد رئیس‌پارلمان از اهل سنت باید باشد، رئیس‌جمهور با کردها و نخست‌وزیری با شیعیان.
وقتی رئیس‌جمهوری انتخاب شد، او موظف است که ظرف 15 روز نامزد بزرگ‌ترین فراکسیون مجلس را مأمور تشکیل کابینه کند و نخست‌وزیر باید ظرف 30 روز کابینه خود را به مجلس معرفی کند و در غیر این صورت، نخست‌وزیر دیگری مأمور خواهد شد. البته در قانون عراق قید نشده که در صورت ناکامی نخست‌وزیر معرفی‌شده از جانب فراکسیون اکثریت، نخست‌وزیر بعدی هم از جانب همین فراکسیون معرفی شود.