kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۴۱۶۲
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵
خطیب زاده در نشست خبری اعلام کرد

نقشه راه ۲۵ ساله ایران و چین یکی از موضوعات سفر آتی امیرعبداللهیان به پکن

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آقای امیرعبداللهیان آخر هفته به دعوت همتای چینی عازم چین است و موضوعات مختلفی در دستور کار گفت وگوها داریم و نقشه راه ۲۵ ساله یکی از این موضوعات است.
 
 
 
 
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی درباره سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو بیان داشت: این سفر در چارچوب همکاری‌های فیمابین ایران و روسیه تعریف می‌شود و هم ابعاد تجاری و هم رایزنی‌های منطقه‌ای دارد.
وی همچنین گفت: روابط ایران و روسیه براساس حسن همسایگی شکل گرفته و روابطی همگرا و نزدیک است و در حوزه‌های مختلف دارای همگرایی‌های قابل توجهی هستیم.
به گزارش فارس، خطیب‌زاده در همین زمینه اظهار داشت: سفر آقای رئیسی به عنوان سفر کاری از مدت‌ها قبل به دعوت آقای پوتین در دستورکار بوده و ان‌شاءالله بزودی انجام می‌شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تأکید امیرعبداللهیان مبنی بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان و اینکه آیا طالبان چراغ سبزی در این زمینه نشان داده و آیا به رسمیت شناختن طالبان جزو گفت‌وگوی وزیر خارجه ایران با امیرخان متقی بوده است؟ نیز بیان داشت: وضعیت امروز مردم افغانستان دغدغه بسیار بزرگ جمهوری اسلامی ایران است. در این شرایطی که به دلیل حکمرانی غلط و تجاوزهای آمریکا به این جغرافیای عزیز یعنی افغانستان شاهد هستیم که ۸۰ درصد مردم افغانستان به گفته مقامات افغانستان امروز زیر خط فقر به سر می‌برند و وضعیت نابسامان سوخت، مواد اولیه و دارو و... در افغانستان وجود دارد، تمامی دغدغه جمهوری اسلامی ایران بوده است و سفر هیئت افغانستان به تهران هم در چارچوب این دغدغه بزرگ بوده است که چگونه می‌توان وضعیت مردم افغانستان را بهتر کرد و افغانستان را از این وضعیت که نتیجه سال‌ها جنگ و تجاوز آمریکا و هم‌پیمانانش است، خارج کرد.
به گزارش فارس،‌ وی افزود: گفت‌وگوهای بسیار خوبی در سفر انجام و تلاش شد با تمرکز بر اقتصاد مردم محور در حوزه‌هایی مثل بازارچه‌های مرزی، مراودات گمرکی، پولی و مالی، تجارت و تامین مایحتاج مردم افغانستان، تعاملات و تجارت در حوزه انرژی و سوخت و در حوزه‌هایی مثل ایجاد مناطق آزاد مرزی مشترک و بسیاری از این دست موارد توافقات به نقطه اجرایی شدن نزدیک شود. این سفر در سه کارگروه مختلف به تمامی موارد به صورت فشرده پرداخت و سفر موفقی بود.
خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: در این ملاقات از آنچه امروز هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در خصوص تلاش برای ایجاد دولت فراگیر می‌گویند، استقبال شد. مشخصه‌های این دولت باید به‌گونه‌ای باشد که در مسیر آینده با ثبات و همراه با صلح افغانستان باشد. موضوعاتی هست که باید به هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان وقت بدهیم که در این مسیر گام بردارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تسهیل رفت و آمد ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: بهترین قاضی وضعیت خود مردم و شهروندان ایران هستند. هیچ مانعی برای تردد ایرانیان خارج از کشور نبوده است. شاید تعداد انگشت شماری را برخی رسانه‌های متعلق به دولت‌های خارجی که با زبان فارسی صحبت می‌کنند برای ایران‌هراسی مطرح کرده باشند و این رسانه‌ها در تلاش برای القای ایران‌هراسی هستند.
وی همچنین اظهار داشت: امروز لیستی از مجرمانی که در کانادا اموال ملت را دزدیدند و دولت کانادا مامن این دزدان شده‌اند و این دولت از استرداد اینها استنکاف می‌کند، وجود دارد. دولت سیزدهم تلاش بسیار جدی کرده که تردد و ارتباط ایرانیان مقیم خارج با داخل را تسهیل کند.
خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: نگاه ما به ایرانیان خارج از کشور نگاه هم‌وطنی است.
این دیپلمات ارشد ایرانی درباره توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین و اقدامات عملیاتی در حوزه نفت و گاز نیز گفت: امیرعبداللهیان آخر هفته به دعوت همتای چینی عازم چین است و موضوعات مختلفی در دستور کار گفت وگوها داریم و نقشه راه ۲۵ ساله یکی از این موضوعات است. مجریان آن بخش‌های مختلف هستند. دستور کار ما بسیار متنوع است و موضوعات متنوعی در همین چارچوب در دست پیگیری است.
خبرنگاری درباره صحت خبر منتشر شده مبنی بر دیدار اسماعیل خان و احمد مسعود با امیرخان متقی پرسید که خطیب‌زاده بیان داشت: ایران میزبان گروه‌های مختلف افغانستانی است و در این سفر هم ایران میزبان این گفت‌وگوها بوده و گفت‌وگوهای خوبی بین این رهبران انجام شده و امیدواریم نتیجه آن آینده درخشانی برای مردم افغانستان باشد.