kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۹۶۹
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۰
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خبر داد

ارائه «مکمل‌های پودری غذایی» برای حمایت از مادران باردار و کودکان مبتلا به سوءتغذیه

 


مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، جزئیات مطالعه بالینی ارائه مکمل‌های پودری غذایی برای حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر تغذیه‌ای را تشریح کرد.
زهرا عبداللهی درباره تفاهمنامه طرح «مثبت سلامت» به ایسنا گفت: یکی از برنامه‌ها و اولویت‌های اصلی ما در دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت حمایت‌های تغذیه‌ای از گروه‌های آسیب‌پذیر تغذیه‌ای است که در معرض خطر سوءتغذیه قرار دارند که مادران باردار ‌و شیرده و کودکان زیر پنج سال در راس اولویت قرار می‌گیرند. با توجه به پیامدهای سوءتغذیه در دوران جنینی و سال‌های اول زندگی به لحاظ رشد و تکامل مغزی و توانمندی جسمی می‌دانیم که کودکان باید از تغذیه مناسب برخوردار باشند.
عبداللهی افزود: در این راستا یکی از برنامه‌های ما که با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، گروه دارویی بنیاد برکت، سازمان غذا و دارو و انستیتو تحقیقات تغذیه در دست اقدام است؛ تهیه و توزیع مکمل‌های غذایی حاوی پروتئین، انرژی و انواع ریزمغزی‌ها است. این مکمل‌های پودری که می‌توانند آن را در آب یا شیر حل کرده و مصرف کنند تهیه می‌شود و در اختیار گروه مورد نظر قرار می‌گیرد.
وی با تاکید بر اینکه ارائه این ساشه دارویی به معنای حذف سبد تغذیه‌ای حمایتی نیست، بیان داشت: علاوه‌بر سبد غذایی که با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) در برنامه حمایتی برای مادران باردار، شیرده و کودکان زیر ۵ سال داریم، مقرر شد از این مکمل غذایی هم استفاده شود. هدف ما کاهش سوءتغذیه و کمک به کودکانی است که نسل آینده کشور هستند تا رشد کافی ذهنی و جسمی داشته باشند. استفاده از این ساشه دارویی علاوه‌بر کمک به بهبود رشد جسمی، به رشد ذهنی هم کمک می‌کند.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: قبل از توزیع مکمل‌ها در سطح وسیع، ابتدا به صورت کارآزمایی بالینی در تعداد معینی از گروه هدف مطالعه پایلوت در سیستان و بلوچستان انجام می‌شود که اثربخشی آن را بر رشد جسمی و تکامل مغزی کودکان ببینیم و سپس با اطمینان و داشتن مستندات علمی کافی در همه مناطق محروم کشور که شیوع سوءتغذیه در کودکان و مادران باردار بالا است، از آن استفاده کنیم.
عبداللهی با اشاره به اینکه مکمل مورد استفاده مجوزهای سازمان غذا و دارو را اخذ کرده است، گفت: اولین قدم برای توزیع هر دارویی اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو است که ظرف یک‌سال گذشته همه این مقدمات انجام شده است. انجام کارآزمایی بالینی به این جهت است که تست ذائقه هم انجام شود و ببینیم به این شکل مادران باردار و کودکان این دارو را مصرف می‌کنند یا خیر تا اگر مشکلی در نحوه مصرف آن وجود داشت تغییراتی اعمال کنیم تا طعم بهتری پیدا کرده و راحت‌تر مصرف شود.