kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۸۸۷
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳
با آغاز سال نوی میلادی اتفاق افتاد

رکورد جدید کشتار خیابانی در آمریکا؛ 400 کشته در 4 روز!

 

سرویس خارجی-
طبق آمار و ارقام منتشر شده از سوی «آرشیو خشونت سلاح» در آمریکا، در چهار روز اول سال جاری میلادی (۲۰۲۲)، دست‌کم ۴۰۰ نفر در سراسر این کشور در خشونت‌های مرتبط با تیراندازی با اسلحه جان خود را از دست دادند!
آمارهای مربوط به خشونت‌های مسلحانه و تیراندازی با تعداد زیادی کشته و زخمی در آمریکا همچنان روند تصاعدی دارد. آزاد بودن حمل سلاح در آمریکا(که سود سرشاری را نصیب لابی‌ها و کارخانجات اسلحه ‌سازی می‌کند) روزانه به بروز خشونت‌های مرتبط با تیراندازی در سراسر این کشور منجر می‌شود اما لابی سلاح در این کشور به‌اندازه‌ای قدرتمند است که تاکنون کنگره آمریکا حاضر به تصویب قوانینی برای محدود کردن حمل سلاح در آمریکا نشده است. دولت بایدن نیز اعتراف کرد عملاً در مقابل گسترش خشونت‌های مسلحانه قادر به انجام هیچ کار موثری نیست!
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کنگره آمریکا، کشتارهای دسته جمعی در آمریکا به بالاترین حد خود از دهه ۱۹۷۰ میلادی رسیده و در سال گذشته میلادی(۲۰۲۱) چند برابر شد. آمار و ارقام آرشیو خشونت سلاح در آمریکا نشان می‌دهد که در ۱۲ ماه از سال ۲۰۲۱ میلادی ۲۰ هزار و ۶۵۸ نفر در سراسر آمریکا در خشونت‌های مرتبط با سلاح جان خود را از دست داده‌اند و ۴۰ هزار و ۳۵۸ نفر نیز زخمی شده‌اند. علاوه‌بر این، شمار خشونت‌های خانگی نیز از زمان شروع همه گیری ویروس کرونا، شتاب گرفته و در سال ۲۰۲۱ نسبت به دو سال قبل از آن، آمار قتل‌های خانگی ۲۵ درصد افزایش یافته است.
بر اساس گزارش‌های جدید آمریکایی‌ها سال جدید میلادی را نیز با خشونت‌های مسلحانه گسترده آغاز کردند. آمار منتشر شده حاکی است فقط در چهار روز اول سال نو میلادی (۲۰۲۲)، دست‌کم ۴۰۰ نفر در سراسر آمریکا در حوادث مرتبط با تیراندازی جان خود کشته و ۲۸۲ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.  بنابر گزارش خبرگزاری «شینهوا»، جدیدترین آمار و ارقام مربوط به وب‌سایت «آرشیو خشونت سلاح» است که از سال ۲۰۱۳ به صورت آنلاین حوادث مرتبط با تیراندازی را ردیابی می‌کند. بر اساس این گزارش‌ها،  آمریکا از ابتدای سال ۲۰۲۲ (امسال) شاهد حداقل ۹ تیراندازی جمعی بوده است.
فروش 17 میلیون اسلحه!
طبق گفته دفتر تحقیقات فدرال (اف بی‌آی) در بازه زمانی ژانویه ۲۰۲۱ (دی 99)تا نوامبر ۲۰۲۱(آبان 1400) دست‌کم ۱۷ میلیون اسلحه در آمریکا به فروش رسیده که یک رقم بی‌سابقه است. این آمار و ارقام حاکی از آن است که ۶۹۱ تیراندازی جمعی و کور در آمریکا در سال ۲۰۲۱ رخ داده است و یک هزار و ۵۵ کودک تازه متولد شده تا ۱۱ سال مورد اصابت گلوله قرار گرفتند. آمار و ارقام مربوط به حوادث تیراندازی ۲۰۲۱ در آمریکا همچنین نشان می‌دهد، در حوادث مرتبط با تیراندازی 4 هزار و ۵۸۵ نوجوان ۱۲ تا ۱۷ سال نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفتند.طبق این گزارش، یکهزار و ۲۳۶ مورد حادثه تیراندازی که در آن از سلاح برای دفاع از خود استفاده شده، به ثبت رسیده است و یکهزار و ۹۸۸ مورد از حوادث مرتبط به تیراندازی در سال ۲۰۲۱ در آمریکا ناخواسته بوده است و ۲۴ هزار و ۹۰ مورد نیز خودکشی با استفاده از سلاح بوده است. به گزارش فارس چند روز پیش، شبکه روسی «راشاتودی» نیز گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد شیکاگو در سال ۲۰۲۱ با ثبت حدود ۸۰۰ قتل و بیش از ۳۵۰۰ مورد تیراندازی، مرگبارترین و خشونت‌بارترین سال خود در طول ۲۵ سال را پشت سر
گذاشت.
همه را مجازات می‌کنیم
خبر دیگر از آمریکا اینکه همزمان با اولین سالگرد حمله حامیان ترامپ به کنگره این کشور در 6 ژانویه 2021(چهارشنبه 17 دی 99) دادستان کل آمریکا بر بر مجازات تمام عاملان این حمله تاکید کرد.
به گزارش فارس، «مریک گارلند»  دادستان کل آمریکا که وزیر دادگستری این کشور نیز هست با بیان اینکه کار وزارت دادگستری در این زمینه هنوز تکمیل نشده، گفت: «وزارت دادگستری متعهد به حساب‌کشی از همه مجرمان ششم ژانویه، در هر سطحی، بر اساس قانون است خواه آنهایی که در آن روز حضور داشته‌اند، خواه کسانی که از نظر جنایی مسئول حمله بوده‌اند».به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دادستانی کل آمریکا بیش از ۷۲۵ نفر را به جرایم ناشی از حمله به ساختمان کنگره آمریکا از شورش و ایجاد آشوب و بی‌نظمی گرفته تا حمله به پلیس و توطئه علیه نظام این کشور متهم کرده است. از این افراد، حدود ۱۶۵ نفر به جرم خود اعتراف کرده‌اند و حداقل
70 نفر نیز تاکنون محکوم شده‌اند.
دادستان کل آمریکا افزود: «ما حقایق را به هر کجا که منجر شود دنبال خواهیم کرد. وزارت دادگستری بیش از 5 هزار احضاریه صادر کرده، حدود 2 هزار دستگاه الکترونیکی را توقیف کرده و بیش از 20 هزار ساعت فیلم ویدئویی را بازبینی کرده است و کار آن ادامه دارد».بر اساس این گزارش، «گارلند» با اشاره تلویحی به درخواست بخش بزرگی از دموکرات‌های آمریکا برای مجازات سخت مهاجمان به کنگره، توضیح داد: «من درک می‌کنم که ممکن است این پاسخی نباشد که برخی به دنبال آن هستند. اما ما از طریق کار خود صحبت کنیم».به نوشته رویترز، وی بر تعهد این وزارتخانه به بررسی تهدیدهای خشونت‌آمیز که علیه کارگران انتخاباتی، قانون‌گذاران، قضات، خدمه خطوط هوایی، مقامات هیئت مدیره مدارس و روزنامه‌نگاران است، تاکید کرد. همچنین در سالگرد حمله مرگبار به کنگره آمریکا، حدود ۵۷ درصد از مردم این کشور در یک نظرسنجی گفتند که انتظار دارند رویدادهای بیشتری شبیه به آنچه در ششم ژانویه ۲۰۲۰ رخ داد، در چند سال آینده در این کشور رخ دهد.
آمریکا در لبه پرتگاه
«جیمی کارتر» رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز همزمان با سالگرد حمله حامیان ترامپ به کنگره در مقاله‌ای در نیویورک تایمز هشدار داد که گسترش اطلاعات نادرست و تشدید شکاف سیاسی دموکراسی آمریکا را به خطر می‌اندازد. به گزارش ایسنا به نقل از بیزینس اینسایدر، جیمی کارتر97 ساله در مطلب خود برای نیویورک تایمز پنج خواسته‌ای را که آمریکایی‌ها باید از رهبران سیاسی بخواهند برای «حمایت از آرمان‌های آزادی و پایبندی به استانداردهای عالی پایبند باشند، چنین عنوان کرده است: اول، برای حفظ قانون اساسی و انصاف، اختلافات سیاسی را کنار بگذارید.دوم،ایجاد امنیت انتخابات. سوم،ایجاد راه‌هایی بهتر برای اتحاد مجدد.چهارم، حذف خشونت از سیاست و پنجم،اصلاح رسانه‌های اجتمامی و تشویق انتشار اطلاعات دقیق. کارتر در پایان آورده است: «ملت بزرگ ما اکنون در لبه پرتگاهی در حال گسترش است. بدون اقدام فوری، ما در معرض خطر واقعی درگیری داخلی و از دست دادن دموکراسی ارزشمند خود هستیم. آمریکایی‌ها باید اختلافات را کنار بگذارند و قبل از اینکه خیلی دیر شود، با یکدیگر همکاری کنند.»