kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۸۷۵
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۰
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت:

سرانه مصرف قند و شکر در کشور خیلی بالا است

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر مطالعات بررسی مصرف غذایی خانوارها در کشور نشان می‌دهد که سرانه مصرف قند و شکر، خیلی بیشتر از مقدار توصیه شده در سبد غذایی است.

به گزارش وبدا، زهرا عبداللهی اظهار داشت: یکی از اولویت‌های مهم وزارت بهداشت، کاهش مصرف قند و شکر در جامعه است و در کنار اقدامات آموزشی و فرهنگ‌سازی در قالب بسیج‌های آموزشی و پویش‌های ملی، جلب مشارکت صنایع غذایی برای کاهش قند و شکر در محصولات شان و اصلاح استانداردها مهم است.
عبداللهی افزود: یکی از اقدامات و پیشنهادات ما برای کاهش مصرف قند و شکر در کشور، اتخاذ سیاست‌های دولتی مانند افزایش قیمت و یا حذف یارانه شکر است. این کار در جهت حفظ سلامت مردم است چون مردم، خیلی بیشتر از حد نیاز و توصیه‌ها، قند و شکر مصرف می‌کنند.
وی یادآور شد: به دلیل مصرف بالای قند و شکر و مواد قندی و شیرین، ذائقه مردم به سمت مصرف مواد غذایی شیرین و قندی سوق یافته و به همین خاطر باید بر روی کاهش تقاضا و مصرف به روش‌های مختلف، کار شود.
مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به سرانه بالای مصرف قند و شکر گفت: مصرف آنها یکی از عوامل اصلی اضافه وزن، چاقی، دیابت و برخی از سرطانها مانند سرطان پانکراس است.
گفتنی است، شاید مناسبتر از پیشنهاد افزایش قیمت مواد غذایی پرخطر در شرایط فعلی، تلاش برای آگاه ‌سازی بیشتر مردم و فرهنگ ‌سازی دقیق از طریق رسانه‌ها و آموزش و پرورش باشد. بهتر این است با توجه به اذعان خود مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت‌و‌گوهای اخیر درخصوص کاهش سرانه مصرف مواد غذایی مورد نیاز همچون گوشت و لبنیات در بین برخی خانواده‌ها به علت افزایش قیمت، درخواست کاهش قیمت این مواد غذایی مفید ارائه شود.