kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۸۶۹
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
نوشداروی دیرهنگام بانک جهانی

تصویب اعطای وام 90 میلیون دلاری پس از غلبه ایران بر کرونا

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی از تصویب اعطای وام ۹۰ میلیون دلاری به ایران در بانک جهانی برای مقابله با بیماری کرونا با وجود مخالفت آمریکا و لابی رژیم صهیونیستی خبر داد.

به گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، فکری از تصویب اعطای وام ۹۰ میلیون دلاری به ایران در بانک جهانی برای مقابله با بیماری کرونا با وجود مخالفت آمریکا و لابی رژیم صهیونیستی خبر داد و اظهار کرد: بانک جهانی با نادیده گرفتن تلاش آمریکا و لابی صهیونیستی با اعطای وام به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران موافقت کرد.
رئیس‌سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با اشاره به اینکه این وام از پایین‌ترین نرخ سود در مقایسه با سایر فاینانس‌های بین المللی برخوردار است، اظهار کرد: تمامی نیازهای دارویی و تجهیزاتی وزارت بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا توسط سازمان بهداشت جهانی خریداری و به کشورمان تحویل می‌شود و به این ترتیب مشکلات نقل و انتقال بانکی و تحریم‌ها در این خصوص بی‌اثر خواهد بود.
شایان ذکر است، دریافت این وام در آخرین جلسه هیئت دولت نیز به تصویب رسید. پرداخت این وام دیرهنگام در بانک جهانی در حالی تصویب شده که سازمان‌های بین‌المللی در عملی ضدانسانی؛ هیچ کمکی در طول شیوع کرونا در ایران نکردند و اکنون که ایران با تکیه بر توان خود بر این بیماری غلبه کرده، مبلغی ناچیز را تصویب کرده‌اند.
رفتار آمریکایی سازمان‌های بین‌المللی با ایران
عبدالناصر همتی؛ رئیس ‌کل سابق بانک مرکزی در اسفندماه 1398 در یادداشتی از درخواست پنج میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول برای مقابله با ویروس کرونا در ایران خبر داده بود.
او در یادداشت اینستاگرامی نوشته بود: «رئیس ‌صندوق بین‌المللی پول چند روز پیش در بیانیه رسمی و نیز مصاحبه‌ای که داشت، صریحاً اعلام کرد که جامعه بین‌الملل از صندوق بین‌المللی پول خواسته تا با ابزارهای مالی خود به کمک کشورهای درگیر با شیوع ویروس کرونا بشتابد و پشتیبانی‌ها را در قالب کمک‌های مالی اضطراری به‌میزان 50 میلیارد دلار اعطا کند.»
رئیس ‌کل سابق بانک مرکزی افزوده بود: «ایشان بیان کرد؛ «هیچ کس نبایستی به‌دلیل کمبود منابع مالی برای تجهیزات پزشکی و مانند آن جانش را از دست دهد.»، پیرو این اعلام و برای بهره‌مندی از این حق ایران، روز جمعه 16اسفند ماه، نامه‌ای به خانم کریستالینا گئورگیوا رئیس‌صندوق بین‌المللی پول، نوشته اعلام کردم؛ «براساس اعلان رسمی شما برای پشتیبانی از اعضا، از جمله ایران، و با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در کشورمان و ضرورت تداوم پرقدرت اقدامات پیشگیری، درمان و مقابله با آثار اقتصادی آن، با توجه به میزان سهمیه جمهوری اسلامی ایران در صندوق، خواستار بهره‌مندی از«تسهیلات تأمین مالی سریع، RFI» درحدود پنج میلیارد دلار می‌باشیم.» همتی تصریح کرده بود: «واکنش جامعه جهانی و صندوق بین‌المللی پول می‌تواند معیار خوبی برای ارزیابی ادعاهای آنها در کمک به کنترل این ویروس و کاهش آلام مردم آسیب‌دیده، باشد. امیدوارم صندوق بین‌المللی پول به این مسئولیت خود در حوزه وظایفش به‌ سرعت عمل کند. همزمان بانک مرکزی از همه ابزارهای ممکن خود، به‌مانند قبل، برای پشتیبانی از هموطنان عزیز و غلبه بر‌ مشکلات استفاده خواهد کرد.»
با این حال صندوق بین‌المللی پول در پیروی از سیاست ضدانسانی آمریکا و با وجود وعده‌های بسیار، این وام ناچیز را پرداخت نکرد تا بار دیگر بین‌المللی نبودن و وابستگی خود به یک کشور را اثبات کند. آمریکا در دوران کرونا هر نوع کمک غذایی و دارویی به ایران را تحریم کرد و رفتار ضدانسانی و خوی ضد بشری را به بدترین وضع در طول تاریخ بشر رساند!