kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۸۶۵
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳

کاهش قیمت ارز و سکه در بازار آزاد

 

هفته گذشته‌، قیمت‌ ارز و سکه در بازار آزاد به شکل معناداری کاهش یافت.
برهمین اساس قیمت دلاردر پایان هفته گذشته، پس از شش ماه به ۲۶ هزار تومان در صرافی‌ها رسید این درحالی بود که قیمت این پول خارجی طی ماههایی در سال جاری به بالای 30هزار تومان هم رفته بود. البته مسئولان بانک مرکزی همواره بر کاهشی بودن قیمت ارز تاکید داشته و خواهان پرهیز مردم از سرمایه‌گذاری در این بازار شده‌اند.
از سوی دیگر همزمان با افت قیمت دلار، قیمت انواع سکه‌ طلا نیز طی هفته قبل روند نزولی به خود گرفت و مثلا قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید به کانال 12میلیون تومان سقوط کرد.
آغاز فروش ارز مسافرتی با شرایط جدید
همچنین گزارش‌ها از بازار ارز نشان می‌دهد فروش ارز مسافرتی در صرافی‌ها با شرایط جدید آغاز شده است.
به گزارش ایسنا، به تازگی بانک مرکزی در روند تخصیص ارز مسافرتی تغییراتی اعمال کرد که براساس آن، سقف مقرر این سهمیه برای کشورهای با ویزا به صورت هوایی معادل دو هزار یورو، برای کشورهای بدون ویزا به صورت هوایی ۳۰۰ یورو و مسافرتی به صورت زمینی، ریلی و دریایی نیز ۳۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزهاست. بانک مرکزی هدف خود از این اقدام را ساماندهی وضعیت فروش ارز مسافرتی اعلام کرده است.
در این راستا، گزارش‌های میدانی از صرافی‌ها حاکی از آن است که تغییرات در روند تخصیص ارز مسافرتی بر شیشه صرافی‌ها برای اطلاع متقاضیان همراه مدارک مورد نیاز به منظور دریافت هر یک از سرفصل‌های فروش ارز بابت مصارف ارز خدماتی نصب شده است.
نکته حائز اهمیت در مشاهده وضعیت فروش ارز مسافرتی در صرافی‌ها این است که صراف‌ها بر اطلاع از کشور مقصد مسافر تاکید می‌کنند و بر نیاز ارزی فرد مبتنی بر کشور مقصد پاسخ می‌دهند که تخصیص ارز برای کشورهای با ویزا در اولویت قرار دارد.
البته، مدارک مورد نیاز برای خرید ارز مسافرتی با بخشنامه جدید بانک مرکزی تغییری نکرده و بدین منظور مدارکی چون پاسپورت، ویزا (برای کشورهای شامل دریافت ویزا)، عوارض خروج، اصل بلیت مهر شده توسط آژانس، کارت ملی جدید هوشمند، خط موبایل به نام شخص متقاضی، کارت بانکی به نام شخص خریدار، نشانی کامل کد پستی ۱۰ رقمی متقاضی لازم است.
در صورت اینترنتی بودن کد رهگیری و اطلاعات شرکت صادرکننده بلیت، روند اخذ ارز مسافرتی هفت روز مانده به تاریخ پرواز تا روز پرواز قابل انجام است.
همچنین علیرضا پیمان پاک؛ معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از برگزاری جلسه مشترک ارزی بین وزارت صمت و بانک مرکزی با هدف تسهیل تجارت خارجی و مصوبات کارگروه مشترک وزارت صمت و بانک مرکزی برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان در قبال واردات کالاهای مجاز خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، او در توئیتر مصوبات این جلسه مشترک را به شرح زیر اعلام کرد و نوشت:
1) تصویب امکان رفع تعهد ارزی کلیه صادرکنندگان (غیر از مواد خام) در قبال واردات کلیه کالاهای مجاز
2) امکان واردات اعتباری کالاهای نیمایی به صورت سه ماهه
3) نهایی ‌سازی سازوکار استفاده از رمز ارزها در حوزه تجارت خارجی
4) تدوین پیش‌نویس مصوبات کارگروه ماده 2 با هدف تعیین تکلیف صادرکنندگان بدهکار ارزی باقی مانده از سال 97