kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۶۳۴
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۵
قالیباف در نطق پیش از دستور مجلس:

به برکت خون شهدا آمریکا در آستانه اخراج از منطقه است

در جلسه علنی دیروز نمایندگان مصوباتی را درخصوص شرکت‌های دانش بنیان مورد بررسی قرار دادند، در ابتدای این جلسه رئیس‌مجلس گفت که به برکت خون شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، آمریکا در آستانه اخراج کامل از منطقه قرار گرفته است.

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست «محمدباقر قالیباف» آغاز شد و بررسی نحوه اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران در دستور کار قرار گرفت. قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی گفت: فرا رسیدن سالروز شهادت مرد میدان، سردار پرافتخار اسلام و محبوب دل مردم ایران و تمام مستضعفان جهان، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی را به ملت شریف ایران و تمام کسانی که به آرمان عدالت‌گستری، آزاده‌خواهی و رفع ظلم و تبعیض از جهان باور دارند و در این مسیر گام برداشته‌اند، تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بزرگترین ظلم به حاج قاسم، تقلیل دادن او از یک مکتب و مدرسه درس‌آموز به سطح یک ژنرال شجاع و یک فرد مبارز است. حاج قاسم مکتب است زیرا ابعاد گوناگون زندگی او بر اساس راه و روشی تنظیم شده بود که امام(ره)با فهم دقیق، خود از اسلام ناب محمدی به ما آموخت و حاج قاسم شاگرد اول مکتب امام(ره)است و این مکتب که تا امروز با همراهی و فداکاری ملت ایران نجات‌بخش و راهگشا بوده، بر دو اصل خداباوری و مردم‌باوری استوار است. اگر حاج قاسم در سال‌های عمر شریف و بابرکت خود توانست فاتح میدان‌های بزرگ باشد، به این دلیل بود.
قالیباف ادامه داد: شهید سلیمانی اعتقاد قلبی به توانایی‌های مردم و باور عمیق به اصل «ما می‌توانیم» داشت و این ویژگی‌ها در او جمع شده بود. امروز به برکت خون شهید سلیمانی و شهدای مخلصی چون ابومهدی المهندس، آمریکا در آستانه اخراج کامل از منطقه قرار گرفته و با پشتیبانی ملت‌های منطقه، ان‌شاءالله این امر به زودی و به طور کامل محقق خواهد شد.
وی بیان کرد: مردم‌باوری در مکتب سلیمانی به این معناست که در هر لحظه باید در ‌اندیشه حل مشکلات مردم باشیم و از هرگونه حاشیه‌ای که انسان انقلابی را از حل مشکلات مردم دور می‌کند، پرهیز کنیم. مردم‌باوری به این معناست که مشکلات فقط با همراهی و مشارکت همه‌جانبه خود مردم قابل حل است و هر کسی که مردم را از حضور فعال بازدارد یا نقش آنها را نادیده بگیرد و آنها را دسته‌بندی و فرقه‌بندی کند، بی‌گمان شکست خواهد خورد.
رئیس‌مجلس شورای اسلامی افزود: حاج قاسم در هر میدانی که حاضر می‌شد مایه امیدواری و اعتماد به نفس مردم بود. او که در مکتب امام خمینی(ره) به «ما می‌توانیم» اعتقاد کامل داشت، هر کجا که قدم می‌گذاشت نیروهای مردمی را سرشار از باور راستین به نیروی خود و با اتکا به نیروی لایزال الهی می‌کرد. خداباوری سلیمانی به معنای رعایت اخلاق و حدود شرعی در هر امری حتی در مواجهه با دشمنان بود و باور عملی به سنت‌های الهی داشت.
قالیباف تصریح کرد: همان سلیمانی که در مقابل پابرهنگان و مستضعفان، دست ارادت بر سینه می‌گذاشت و تعظیم می‌کرد، در مقابل هیچ ابرقدرت و زورگویی سر خم نکرد و در مقابل آنها تا آخرین نفس ایستاد و نقشه آنان را خنثی کرد. با پیروی از مکتب سلیمانی و با اتکا به دو اصل خداباوری و مردم‌باوری می‌توان بر مشکلات غلبه کرد و همین منطق را که بارها در چهار دهه اخیر راهگشا و موفقیت‌آمیز بوده، در سایر عرصه‌ها هم باید به کار بگیریم.
قالیباف گفت: همچنین فرا رسیدن اولین سالگرد درگذشت علامه مصباح یزدی را که در سال‌های عمر خود نقش مهمی را در راستای ترویج معارف اسلام و حراست از مبانی فکری انقلاب اسلامی ایفا کرد، به همه ملت عزیز ایران و تمامی شاگردان و دوستداران وی تسلیت می‌گویم.
مصوبات مجلس
برای شرکت‌های دانش‌بنیان
نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی طرح جهش تولید دانش بنیان با الحاق یک بند به ماده ۴ این طرح موافقت کردند. مطابق با این مصوبه، در صورتی که تعهدات مالی دستگاه‌های اجرایی به واحدها و موسسات تحت حمایت این قانون، به تعویق بیفتد، سازمان برنامه و بودجه موظف است مستقیماً نسبت به پرداخت تعهدات مالی از بودجه آن دستگاه اقدام کند.
دیگر اینکه نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با ماده ۵ طرح جهش تولید دانش‌بنیان موافقت کردند. بر اساس این مصوبه، کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری، دانشگاه‌ها، مراکز و موسسات آموزش عالی و پژوهشی مجازند تمام یا بخشی از دارایی‌های فکری، دستاوردهای پژوهشی و حق بهره‌برداری از آنها را حسب مورد پس از اخذ رضایت کتبی مولف، پدیدآورنده، مخترع و دارنده حق جهت بهره‌برداری علمی و پژوهشی در اختیار شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری و یا افراد فعال در انجام پروژه اعم از اعضای هیئت علمی، دانشجویان و پژوهشگران به صورت بلاعوض و در جهت تجاری‌‌سازی آنها با حفظ موارد امنیتی، رعایت محرمانه بودن واگذار و یا در جهت تجاری‌‌سازی یافته‌های علمی با کارآفرینان، قرارداد مشارکت منعقد کنند. آیین‌نامه اجرایی این ماده حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
واگذاری املاک به شرکت­‌های دانش­‌بنیان
نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس، ماده ۶ طرح جهش تولید دانش بنیان را به تصویب رساندند. مطابق با این مصوبه، در راستای حمایت از پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان: الف- در تبصره بند (۲۴) ماده (۵۵) قانون شهرداری‌ها، پس از عبارت «دفتر مهندسی» عبارت «و دفتر شرکت‌های دانش‌بنیان» الحاق می‌شود.
ب- دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مجازند املاک، زمین و ساختمان‌های خود را برای استقرار شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، پارک‌های علم و فناوری، سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای خلاق، بدون واگذاری مالکیت طبق قوانین و مقررات در اختیار آنها قرار دهند. آیین‌نامه اجرایی این بند حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این قانون توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه می‌شود و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.
همچنین در ادامه جلسه، وکلای ملت ماده ۷ این طرح را تصویب کردند که در آن آمده است، به منظور حمایت از کالاهای ایرانی، تولیدات و خدمات شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان: دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مجازند با شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری قرارداد مرتبط با کالا و خدمات دانش بنیان از محل بودجه پژوهشی در آن دستگاه‌ها منعقد نمایند. مزایای بند (الف) و (ب) ماده (۱۲) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۲/۱۵/ ۹۸ به قراردادهای آنها در حوزه تولید کالا و خدمات دانش‌بنیان تسری می‌یابد.
در ماده (۲۴) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۲/۱۵/ ۹۸، عبارت «مواد (۱۲) و (۱۳)» جایگزین عبارت «ماده (۱۲)» می‌شود که بر این اساس در ماده ۲۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی آمده است «از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، کلیه مواد قانون «حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات و اصلاح ماده (۱۰۴) قانون مالیات‌‌های مستقیم مصوب ۱/۵/۱۳۹۱» به جز ماده (۱۲) و (۱۳) آن نسخ می‌‎‌شود.»
شورای راهبری فناوری‌ها
و تولیدات دانش‌بنیان
نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس، ماده ۸ طرح جهش تولید دانش‌بنیان را تصویب کردند. بر اساس این مصوبه، در قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات:
الف- در ماده (۲) عبارت «شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان متشکل از رئیس‌جمهور (رئیس‌شورا)، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور (نایب‌رئیس‌شورا)، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس‌ستاد کل نیروهای مسلح و چهار نفر از اعضای کمیسیون‌های آموزش، تحقیقات و فناوری، صنایع و معاون و اقتصادی و کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر» جایگزین عبارت «شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری» می‌شود.