kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۶۰۶
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸
کارشناس بورس‌:

حقوقی‌ها متهم ردیف اول ریزش بازار سرمایه هستند

کارشناس بازار سهام گفت: عدم توجه دولت گذشته به ظرفیت بازار و سوء استفاده برخی شرکت‌های حقوقی از این بازار بود که منجر به ضرر و زیان مردم شد.

علیرضا تاج ور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درباره دلائل ریزش بازار سرمایه اظهار داشت: اگر بخواهیم به علت اصلی این کاهش اعتماد بپردازیم، عدم توجه دولت گذشته به ظرفیت بازار و سوء استفاده برخی شرکت‌های حقوقی از این بازار بود که منجر به ضرر و زیان مردم شد. وی ادامه داد: هنوز هم بازار ما عمدتا دست شرکت‌های دولتی و حقوقی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. در حال حاضر برای اینکه بازار سرمایه دوباره مورد توجه مردم قرار گیرد و بتوانیم بخشی از اعتماد از دست رفته را برگردانیم، نیاز به یک تصمیم جدی و جمعی در بخش‌های مختلف تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز در دولت داریم.
انتقادات مردمی از حقوقی‌ها
سهامداران بورسی این روزها به روش‌های مختلف از جمله راه‌اندازی پویش‌های مجازی به انتقاد از رفتار حقوقی‌ها در بورس می‌پردازند. در یکی از این پویش‌ها که با عنوان «بازار سرمایه را از دست حقوقی‌‌‌ها نجات دهید» به ثبت رسیده، آمده است: «بازار سرمایه با بازی برخی دولتی‌ها و حقوقی نزول کرده و سرمایه ما مردم بیچاره که با بدبختی پول پس‌انداز کردیم را نابود کردند. درخواست ما از مسئولان این است که بازار را به حال خود بگذارید، به مردم و سرمایه‌های ناچیزشان چشم ندوزید. آقای رئیسی کمک کنید تا ریشه خاطیان از بن کنده شود.» در پویشی دیگر نوشته شده است: «یکی از سهام‌های شاخص‌ساز بورس، بانک ملت است که با دستکاری قیمت‌ها و عرضه بی‌رویه سبب افت بیش از 50 درصد ارزش سهام شده است. سهامداران حقوقی این بانک با پایین کشیدن قیمت‌ها صف فروش ایجاد می‌کنند و سهام حقیقی را به قیمت نازل خریداری کرده و سپس با ایجاد صف خرید همان سهام‌ها را به قیمت بالاتر می‌فروشند. ما جمعی از سهام‌داران حقیقی بانک ملت از ریاست محترم جمهوری، وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی درخواست داریم عوامل بانک ملت را نسبت به این امر پاسخگو نموده و مطالبه سهامداران را که بیش از یک سال است در خسران و ضرر می‌باشند، پی‌گیری و یا حداقل بررسی نمایند». سهامداران شرکت‌های دیگر نیز در این زمینه گلایه‌هایی داشته‌اند.