kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۶۰۰
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۸

آغاز فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی «نورا» با تزریق به فرمانده کل سپاه پاسداران

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن «نورا» که توسط دانشمندان دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله تولید شده با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران و وزیر بهداشت آغاز شد.

فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن نورا دیروز با حضور سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران و بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت در دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله آغاز شد. سردار سلامی این واکسن را به عنوان اولین فرد شرکت‌کننده در کارآزمایی بالینی تزریق کرد. واکسن «نورا» واکسنی نوترکیب بوده و به همت دانشمندان دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله تولید شده است.
اثربخشی ۹۰ درصدی واکسن «نورا»
در برابر کرونا
فرمانده دانشگاه بقیه‌الله در جشنواره باقرالعلوم این دانشگاه و شروع فاز سوم کارآزمایی واکسن «نورا»، اظهار داشت: پس از تایید نتایج فاز سوم آزمایش بالینی واکسن نورا، پنج میلیون دُز از این واکسن را برای تزریق توزیع خواهیم کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر حسن ابوالقاسمی افزود: زمانی کار بر روی این واکسن نوترکیب را آغاز کردیم که ساخت این نوع واکسن‌ها هنوز جایی در جوامع مختلف نداشت، زیرا زمانی که واکسن‌های کرونا تولید شد، همه براساس ویروس کشته شده تولید شده بودند، اما امروز تحقیقات نشان داده بهترین واکسن، واکسن‌های نوترکیب است به نحوی که امروزه بیش از ۵۰ واکسن نوترکیب در دنیا در حال مطالعه قرار دارند تا بلکه خود را به بازار مصرف برسانند.
ابوالقاسمی گفت: واکسن نورا در فاز‌های بالینی خود ثابت کرده با حدود ۹۰ درصد اثربخشی می‌تواند برای مرحله سوم تزریق واکسن مقابله با کرونا مورد استفاده قرار گیرد از این رو برای طی کردن مرحله نهایی کارآزمایی بالینی خود ۱۰ هزار نفر از امروز به صورت داوطلبانه این واکسن را تزریق می‌کنند.
فرمانده کل سپاه: واکسن «نورا»
حاصل هزاران ساعت تجربه و کار است
سرلشکرحسین سلامی فرمانده کل سپاه نیز در این مراسم با بیان اینکه ساخت واکسن نورا دستاورد بسیار بزرگی است که حاصل هزاران ساعت تجربه و کار است، گفت: صمیمانه از دست‌اندرکاران این پروژه تشکر و این دستاورد را به روح شهدا تقدیم می‌کنم. ما در این ماه‌ها دستاوردهای بسیار بزرگی داشته‌ایم و با تمام توان در خدمت مردم هستیم و به وزیر بهداشت برای همکاری، اعلام آمادگی می‌کنیم.
وزیر بهداشت: واکسن «نورا»
یکی از بهترین واکسن‌ها است
وزیر بهداشت در حاشیه آیین تجلیل از برگزیدگان دانشگاه علوم پزشکی سپاه و آغاز فاز سوم مطالعات بالینی واکسن نورا در جمع خبرنگاران گفت: واکسن نورا یکی از واکسن‌های جدید است که با واکسن‌های قبلی متفاوت است و در ساخت آن از پروتئین نوترکیب استفاده شده که تجربه جدیدی برای کشورمان رقم زده و با بررسی‌هایی که انجام شده، یکی از بهترین واکسن‌ها شناخته شده است.
به گزارش وبدا، بهرام عین‌اللهی افزود: این واکسن تا یک ماه آینده وارد عرصه خدمت می‌شود و امیدواریم با ورود این واکسن آسودگی خاطر مردم از حیث واکسیناسیون بیش از پیش فراهم شود.
عین‌اللهی درخصوص ادامه واردات واکسن‌های خارجی، بیان داشت: ما تاکنون چهار نوع واکسن را تولید و تایید کردیم و نورا پنجمین واکسن است با توجه به اینکه انواع واکسن با پلتفرم‌های مختلف داریم تصور می‌شود که در آینده‌ای نزدیک نیاز به واردات نباشد.
30 میلیون دُز واکسن ایرانی
وارد چرخه شده است
وی درخصوص حمایت از واکسن‌های داخلی، عنوان کرد: حمایت از واکسن‌های داخلی ادامه دارد، زیرا این موضوع یکی از مصوبات ستاد ملی کرونا است.تاکنون حدودا 30 میلیون دُز واکسن ایرانی وارد عرضه خدمت شده و واکسن نورا نیز ظرف یکماه آینده وارد بازار می‌شود.
مردم به واکسن و داروهای داخلی
اعتماد کنند
وزیر بهداشت در پاسخ به سؤالی درخصوص ارز دارو و احتمال گرانی دارو نیز گفت: همان‌طور که در مورد واکسن نشان دادیم که کمبودی در کشور وجود ندارد و تاکنون 180 میلیون دُز واکسن تامین کرده و ذخایر واکسن مان به حدی است که مردم دیگر نگرانی در این زمینه ندارند، در مورد دارو نیز همین اتفاق خواهد افتاد. البته یکسری مشکلات از قبل وجود داشته، مثلا از حدود سال 97 گرانی دارو آغاز شد و از آن زمان دو هزار و 500 قلم دارو گران شد و دنبال این هستیم که تولیدات داخلی را افزایش دهیم تا افزایش تولیدات داخلی منجر می‌شود که دارو ارزانتر شود. برخی همکاران پزشک‌مان مردم را تشویق به استفاده از برند‌های خارجی می‌کنند و طبیعی است که برند خارجی گران باشد. از مردم می‌خواهم که به تولیدات داخلی اعتماد کنند و پزشکان نیز داروهایی که مشابه داخلی دارند را تجویز نکنند، پزشکانی که این کار را می‌کنند، از نظر ما امتیاز کمتری خواهد داشت، به خصوص اعضای هیئت علمی.
در مورد داروهای اساسی کمبودی وجود ندارد مردم نگران نباشند
عین اللهی افزود: درصدد هستیم کیفیت داروهای داخلی را بیش از پیش افزایش دهیم و طبیعی است که هرچه به سمت داروهای داخلی برویم می‌توانیم داروها را ارزان‌تر به مردم ارائه دهیم. خوشبختانه رئیس‌جمهور محترم نیز ارز ترجیحی کافی در اختیارمان قرار‌داده و چنانچه در مورد برخی داروها که عمدتا برندها هستند، کمبودی وجود داشته باشد، در مدت کوتاهی تامین خواهد شد.
وی اظهارداشت: در مورد داروهای اساسی کمبودی وجود ندارد و مردم در این زمینه نگرانی نداشته باشند، زیرا برخی مردم به دلیل نگرانی از کمبود احتمالی دارو، به مقدار زیادتر دارو را تهیه می‌کنند و در منزل ذخیره می‌کنند، لذا از مردم می‌خواهیم که صرفه‌جویی کرده و کمی هم مراعات بقیه بیماران را کنند، ما در مقابل یکدیگر مسئول هستیم. این قول را می‌دهیم که همه نوع داروی ژنریک را به میزان فراوان در دسترس مردم قرار دهیم و نگرانی به هیچ عنوان وجود ندارد.
واکسن‌های ایرانی
در انتظار تایید سازمان جهانی بهداشت
وزیر بهداشت در پاسخ به سؤالی درخصوص کمبود واکسن آسترازنکا در برخی مراکز واکسیناسیون، بیان داشت: واکسن آسترازنکا اکنون در وضعیت استثماری قرار گرفته و مردم به دلیل اینکه بتوانند با تزریق این واکسن به کشورهای دیگر سفر کنند، به دنبال تزریق آن هستند. ما در حال حاضر به دنبال تایید واکسن‌های ایرانی هستیم، واکسن برکت نیز مراحل اساسی را طی کرده است. از نظر تاثیرگذاری نیز تفاوتی بین آسترازنکا و سایر واکسن‌ها وجود ندارد. سازمان جهانی بهداشت باید در این زمنیه مداخله کند تا اسم واکسن‌ها مبنا قرار نگیرد و فقط چند واکسن، منحصربفرد معرفی نشود. لذا منتظر هستیم که واکسن‌های داخلی مان تایید شود تا صرفا نیاز به تزریق آسترازنکا برای مسافرت کردن نباشد.