kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۲۸۷
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۸

تمرکز بر لغو تحریم‌ها، راستی‌آزمایی و تضمین در دور هشتم مذاکرات وین

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد ایران با بیان اینکه چارچوب مناسبی برای پیشبرد گفت‌وگوها فراهم شده، اظهار داشت: در نشست کمیسیون برجام، نمایندگان کشورهای مختلف بر اهمیت و اولویت داشتن رسیدگی به موضوع رفع تحریم‌ها و همچنین موضوع راستی‌آزمایی و تضمین در دور هشتم گفت‌وگوهای وین تأکید کردند.



سرویس سیاسی-

جلسه کمیسیون مشترک برجام در هشتمین دور مذاکرات ایران و 1+4، عصر دوشنبه 6 دی در وین برگزار شد.
این نشست به ریاست مشترک «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد ایران و «انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و با شرکت هیئت‌های ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد.
علی باقری رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران که صبح دوشنبه در راس هیئتی سیاسی، حقوقی و اقتصادی وارد وین شده بود پیش از آغاز نشست مزبور اظهار داشت که به نتیجه گفت‌وگوهایی که درباره رفع تحریم‌ها در وین جریان دارد خوش‌بین است. وی افزود که اگر غیراز این بود، برای مذاکرات به وین سفر نمی‌کرد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در این دور از مذاکرات روند گفت‌وگوهای پیشین مورد ارزیابی قرار گرفت و درخصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تبادل‌نظر شد.
اغلب پیشنهادهای ایران
در متن جدید گنجانده
شده است
همچنین در نشست مقدماتی روز دوشنبه در وین، تمامی طرف‌ها به پیشرفت حاصل‌ شده در دور پیشین گفت‌وگوها‌ اشاره کرده و برای ادامه رایزنی‌های فشرده اعلام آمادگی کردند. علاوه بر این، روز دوشنبه مقرر شد تا اکثر پیشنهادهای ایران در متن جدید گنجانده شود و مذاکرات و کار بر روی متن از روز سه‌شنبه (دیروز) در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یابد.
دیدار و گفت‌وگوهای دو یا چندجانبه هیئت ایرانی با هیئت‌های چین، روسیه، فرانسه و همچنین نماینده اتحادیه اروپا و البته گزارش‌های منتشره در رسانه‌ها حاکی از آن است که قریب به اتفاق هیئت‌های حاضر در این دور از مذاکرات، بر لزوم سرعت بخشیدن به روند گفت‌وگوها برای دستیابی به توافق نهایی تأکید دارند.
علاوه بر اینکه به گفته علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران، در این دور از مذاکرات وین، گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی درباره رفع تحریم‌ها و بررسی پیشنهادهای ایران در مورد راستی‌آزمایی و تضمین‌ها از دیروز سه‌شنبه آغاز شده است.
اولیانوف: مذاکرات دور هشتم «عملگرایانه» و «نتیجه‌محور» است
«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در وین دوشنبه شب در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام، دور تازه مذاکرات را «عملگرایانه» و «نتیجه‌محور» عنوان کرد.
وی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام، آغاز دور هشتم مذاکرات وین اعلام شد.
شرکت‌کنندگان، گفت‌وگوهای عملگرایانه و نتیجه‌محوری را برگزار کردند. به‌ویژه آنها موافقت کردند که فرآیند تدوین پیش‌نویس را با جدیت بیشتری دنبال کنند تا در اسرع وقت دستیابی به توافق انجام شود.»
مورا: نشانه‌های مثبتی
از موفقیت در دور هشتم مذاکرات وجود دارد
انریکه مورا معاون سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده نشست کمیسیون مشترک برجام نیز پس از پایان نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: «نشانه‌های مثبتی از موفقیت در دور هشتم مذاکرات وجود دارد. همه طرف‌ها آمادگی و تمایل خود برای حل‌وفصل اختلافات ابراز داشتند. همه آنها متعهد به دستیابی به نتیجه مطلوب هستند.»
وی افزود: «ما در حال کردن روی راهکاری برای تضمین رفع تحریم‌ها و همزمان بازگشت ایران به تعهدات هسته‌ای ذیل برجام هستیم.»
باقری: چارچوب مناسبی
برای پیشبرد گفت‌وگوها
فراهم شده است
علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان هم پس از برگزاری نشست کمیسیون برجام در وین گفت: در این نشست طرف‌های مختلف از جمله هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام بر موفقیت‌آمیز بودن دور قبلی گفت‌وگوها تأکید داشتند و اذعان کردند که پیشرفت‌های خوبی در دور قبلی گفت‌وگوها حاصل شده و در واقع چارچوب مناسبی برای پیشبرد گفت‌وگوها فراهم شده است.
باقری گفت: نکته مهم در این نشست کمیسیون مشترک برجام این بود که نمایندگان کشورهای مختلف در این نشست بر اهمیت و اولویت داشتن رسیدگی به موضوع رفع تحریم‌ها و همچنین موضوع راستی‌آزمایی و تضمین در دور هشتم گفت‌وگوهای وین تأکید داشتند.
آغاز گفت‌وگوها
درباره رفع تحریم‌ها
و بررسی پیشنهادهای ایران
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: بر همین اساس قرار شد که از سه‌شنبه گفت‌وگوها با موضوع رفع تحریم‌ها و نیز تأکید بر بررسی پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه دو موضوع مهم راستی‌آزمایی و تضمین‌ها آغاز شود و در ادامه نیز مسائل و موضوعات مرتبط با تحریم‌های مالی و بانکی در نشست کارگروه‌های مشترک میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+4 مورد بررسی قرار گیرد.
امیرعبداللهیان: درصورت حسن‌نیت و جدیت طرف مقابل
می‌توان در آینده نزدیک
در وین به توافق رسید
وزیر امور خارجه کشورمان گفت که در صورت حسن‌نیت و جدیت طرف مقابل می‌توان در آینده نزدیک در وین به توافق رسید.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه مراسم یادبود شهید ایرلو درباره روند مذاکرات وین گفت: مذاکرات در مسیر خوبی قرار دارد مهم این است که ما متن مشترک و واحدی در اختیار داریم. تیم مذاکره‌کننده ما بر این متن تمرکز کرده است و طرف‌های مقابل هم درباره موضوعاتی که ما درون پرانتز قرار دادیم یعنی موضوعات اختلافی تمرکز کرده‌اند.
وی افزود: جمع‌بندی لازم در دو دور قبلی مذاکرات در دولت جدید انجام شده است و ما سرگرم توافق بر نقاط اختلافی هستیم که داخل پرانتز در این متن مشترک درج شده است.
تیم مذاکره‌کننده کشورمان با طرف‌های مقابل در 1+4 به‌شدت درگیر گفت‌وگو هستند و از اتحادیه اروپا، آقای مورا به‌نمایندگی از این اتحادیه فعالانه تلاش می‌کند که به نقش هماهنگ‌کننده خودش در این خصوص ادامه دهد.
امیرعبداللهیان ادامه داد: اگر طرف‌های مقابل با حسن‌نیت به مذاکرات در مرحله کنونی ادامه دهند دست یافتن به توافق خوب برای همه طرف‌ها شدنی است و این هدف را می‌توانیم محقق کنیم. اگر جدیت کنار حسن‌نیت در طرف‌های مقابل در مراحل آینده مذاکرات دیده شود رسیدن به توافق زود و در آینده نزدیک هم متصور است.
چامسکی: اروپا حاضر به تحمل اقدامات تنبیهی آمریکا
بر سر برجام نیست
نوام چامسکی نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی اظهار داشت که اروپایی‌ها حاضر نیستند خشم آمریکا یا اقدامات تنبیهی این کشور مانند محرومیت از سیستم مالی بین‌المللی تحت کنترل واشنگتن را بر سر برجام تحمل کنند.
به گزارش ایرنا، این نظریه پرداز و اندیشمند مشهور آمریکایی در مصاحبه با پایگاه خبری- تحلیلی آمریکایی «تروث اوت» گفت: کشورهای اروپایی ممکن است از تصمیم آمریکا برای نابودی توافق مشترک با ایران (برجام) و وضع تحریم‌های شدید علیه ایران و مجازات تهران برای توافقی که واشنگتن آن را لغو کرده است، عصبانی شوند.
وی تصریح کرد: آنها حتی ممکن است راهکارهایی را برای دور زدن این تحریم‌های شدید آمریکا اتخاذ کنند اما در نهایت، آنها همراه می‌شوند زیرا حاضر نیستند خشم آمریکا یا اقدامات تنبیهی این کشور مانند محرومیت از سیستم مالی بین‌المللی تحت کنترل واشنگتن را تحمل کنند.
این نظریه پرداز مشهور آمریکایی گفت: در بسیاری موارد دیگر نیز اروپایی‌ها این‌گونه عمل می‌کنند.
چامسکی اظهار کرد: چین مانند اروپا نیست و متفاوت است. این کشور بر سیستم مبتنی بر سازمان ملل اصرار دارد.
پیش از این نیز این اندیشمند بزرگ آمریکایی گفته بود که تحریم‌ها علیه ایران هیچ مشروعیتی ندارند و وسیله‌ای برای شکنجه و وحشت مردم است.
گاف بی‌بی‌سی فارسی
در القای شکست مذاکرات وین
در حالی که برخی اخبار و گزارش‌های منتشره از موفقیت‌آمیز بودن و روبه جلو بودن هشتمین دور مذاکرات در وین حکایت دارد اما رسانه‌های اپوزیسیون و معاند تلاش می‌کنند با وارونه‌نمایی، سانور و تحریف واقعیات القا کنند که مذاکرات به بن‌بست رسیده است.
بر اساس گزارشی که فارس منتشر کرد، شبکه تلویزیونی «بی‌بی‌سی فارسی» شب سه‌شنبه با هدف القای شکست مذاکرات گروه ۱+۴ با جمهوری اسلامی ایران در وین، ادعایی را به نقل از «انریکه مورا» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نقل کرد که حاکی از آن بود که دور تازه مذاکرات وین، شروع‌نشده، به اتمام رسیده است؛ دروغی که ساعاتی بعد، مدیران این شبکه را وادار به حذف و جایگزینی خبر قبلی کرد.
اولین واکنش آمریکا
به برگزاری دور هشتم مذاکرات وین
خبرنگار سی ان ان به نقل از ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نوشت که اظهارنظر درباره دور هشتم مذاکرات وین را که از دوشنبه (۶ دی ماه/ ۲۷ دسامبر) برای لغو تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه ایران، آغاز شده است، «خیلی زود» است.
خبرنگار سی‌ان‌ان روز دوشنبه به وقت محلی به نقل از ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه این کشور نوشت که رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران، هیئت آمریکایی را برای هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران که امروز در وین آغاز می‌شود، هدایت خواهد کرد.
این خبرنگار به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که کشورش برجام را نقض کرده و دولت بایدن نیز صرفا ادعای بازگشت به این توافق را تکرار کرده و هنوز هیچ اقدام عملی انجام نداده است، اظهار داشت هنوز خیلی زود است که بگوییم ایران با رویکرد سازنده‌تری بازگشته یا خیر.