kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۳۲۲۲
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۴

رئیس‌جمهور 35 ساله شیلی،کابوس جدید رژیم صهیونیستی



سرویس خارجی-
روزنامه رأی الیوم، در تحلیلی رئیس‌جمهور جوان و جدید شیلی را که از حامیان سرسخت فلسطین و تحریم رژیم صهیونیستی است، به «هوگو چاوز» تشبیه کرده و از نگرانی شدید تل‌آویو از پیامدهای انتخاب او نوشته است.
چند روز پیش بود که با اعلام نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شیلی مشخص شد «گابریل بوریچ» جوان ۳۵ ساله و چپ‌گرا توانسته بر رقیب راست‌گرای خود پیروز شود. بوریچ، رهبر سابق اتحادیه دانشجویی شیلی در انتخابات ریاست جمهوری ۵۶ درصد آرا را کسب و «خوزه آنتونیو کاست» رقیب راست‌گرا و
۵۵ ساله او ۴۴ درصد آرا را از آن خود کرده بود.
بوریچ در مصاحبه پیش از انتخابات خود، در پاسخ به پرسش خبرنگار که «شما رژیم اسرائیل را آدم کش و نسل کش خوانده بودید؟» گفته بود که «هنوز هم همین حرف را می‎زنم». گابریل بوریچ در یک دهه اخیر بارها چه در مقام رهبر جنبش دانشجویی چه در مقام نماینده در کنگره شیلی، از سیاست‌های «استعماری دولت اسرائیل» و «عربستان» انتقاد کرده است.
روزنامه عرب زبان «رأی الیوم» چاپ لندن، با انتشار یادداشتی از نگرانی شدید تل‌آویو از انتخاب گابریل بوریچ به عنوان رئیس‌جمهور جدید شیلی خبر داده و نوشته که وی یکی از حامیان سرسخت فلسطین و جنبش بایکوت (BDS) رژیم صهیونیستی است به همین دلیل پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری شیلی، خبر بدی برای اسرائیل بود زیرا این امر نشانگر مدلی برای تعمیم «نفرت جهانی از اسرائیل» و هشداری در مورد آن‌چه ممکن است در آینده در آمریکای شمالی اتفاق بیفتد، است. ضمن این‌که، این پیروزی نشان می‌دهد که مسئله فلسطین در دیدگاه جهانی بسیار محوری شده است. امری که در تبلیغات و فعالیت‌های انتخاباتی بوریچ نیز مشهود بود.
در این یادداشت از بوریچ به عنوان «هوگو چاوز ۲۰۲۱» یاد شده و آمده که شماری از تحلیلگران و متخصصان این رژیم نسبت به خطر انتخاب بوریچ و پیامدهای انتخاب او برای رژیم صهیونیستی هشدار داده بودند. با توجه به مواضع اعلام شده بوریچ و متهم کردن اسرائیل به نسل‌کشی، باید تاکید کرد که ارزیابی‌ها در تل‌آویو نشان می‌دهد که موضوع تنها به فلسطینی‌ها مربوط نمی‌شود، بلکه اساساً کاملا ضد اسرائیلی است. این چیزی است که در روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» ذکر شده و آمده است که شاید توضیح قابل قبول اسرائیل درخصوص مواضع اتخاذی بوریچ این باشد که این موضع‌گیری تحت تاثیر وجود صدها هزار عرب و فلسطینی در شیلی است.
به عنوان مثال، «أمنون لورد» نویسنده روزنامه اسرائیل هیوم در این‌باره طی یادداشتی نوشت: «پیروزی بوریچ خبر بدی برای اسرائیل محسوب می‌شود زیرا چپ رادیکال در آمریکای جنوبی خود را دشمن یهودیان و آنها را خدمتگزار امپریالیسم اسرائیلی می‌داند. با گذشت سالها، کشورهای آمریکای جنوبی ضد اسرائیل شده‌اند و شعارهایی مبنی بر این‌که اسرائیل سیاست آپارتایدی را در قبال فلسطینی‌ها دنبال می‌کند را مطرح می‌کنند که به نوعی تلاقی منافع بین خشونت و افراط‌گرایی ایدئولوژیک از طریق کشورهای کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا است.»
به گزارش فارس، در بخش پایانی این یادداشت آمده است که نتیجه ارزیابی اسرائیل از پیروزی بوریچ در شیلی در دعوت به توجه زودهنگام به احتمال غلبه این پیروزی و تعمیم آن در سایر کشورها نهفته است و گفته می‌شود که این امر، تنها به کشورهای آمریکای جنوبی
محدود نمی‌شود، بلکه در صورت پیشروی، دامنه آن به آمریکای شمالی و ایالات متحده و کانادا، جایی که حمایت تاریخی از دولت اشغالگر صهیونیست وجود دارد، خواهد رسید. این امر مستلزم واکنش سریع برای توقف این روند علیه تل‌آویو آن هم در بحبوحه گسترش پدیده‌های مشابه آن در قاره اروپا است.